واکنش به هجمه ها علیه ظریف به خاطر افشای پولشویان

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره فضاسازی‌هایی که علیه لوایح FATF در کشور صورت می‌گیرد، گفت: «اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است.بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند.» این اظهارات واکنش و هجمه برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی از ظریف را به همراه داشت.
در همین زمینه ایرنا در پاسخ به منتقدان نوشت: اظهارات از سرِ درد و دلسوزی وزیر امور خارجه در خصوص وجود برخی فسادهای مالی پنهان در کشور که یکی از آنها پولشویی است یک واقعیت است. انکار آن هم عین بی‌صداقتی و کمک به مفسدان است.
ظریف در این گفتگو که صوت و تصویر آن هم پخش شد و قابل تحریف هم نیست، به صراحت مخالفان لوایح مربوط به FATF را انسان‌های صادق و دلسوز می‌داند اما نسبت به پشت پرده هجمه تبلیغی وسیع و انبوه در خصوص پولشویی هشدار می‌دهد.
ظریف نظام را متهم به پولشویی نکرد اما گفت در کشور وجود دارد. واضح است که به دلیل شفاف نبودن قوانین در کشور قاچاقچیان و پولشویان جولان می‌دهند. شما چرا انکار می‌کنید؟!


یادتان رفته مخالفان شفافیت در کشور چه داستان سرایی‌هایی که نکردند؟ آن موقع که دروغ می‌گفتند ظریف در برجام و یا با اف‌ای تی اف تعهد داد سردار سلیمانی را کت بسته تحویل آمریکا دهد!! چرا خم به ابروی کسی نیامد؟
فکر نمی‌کردید دروغی به این بزرگی و البته ناشیانه را به وزیر خارجه " امین، شجاع، متدین و غیور" کشور نسبت دادن ممکن است کارِ دست‌های پشت پرده‌ای باشد که به هر ترفندی دست یازیدند تا شفافیت مالی در کشور قانونی و عملی نگردد؟!
یک بار هم که شده محض رضای "هر آنچه که بدان‌ معتقدید" بدور از جنجال و هیاهو و بازی کردن در زمین دشمنان قسم خورده این مرز و بوم، نعل وارونه نزنید و تا صدایی بلند شد آن را با توپخانه زنگ زده خود خفه نکنید و مفسدان و پولشویان را به "نظام" نچسبانید!
سید محمد صدر: هجمه کنندگان به ظریف، علیه خود افشاگری می‌کنند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هجمه کنندگان به دکتر ظریف وارد افشاگری علیه خود شده‌اند، این افراد نشان می‌دهند که به اصول اسلامی و اخلاقی پایبند نیستند.
سید محمد صدر روز گذشته در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره هجمه‌های صورت گرفته علیه اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع مبارزه با پولشویی، به وجود برخی مخالفت‌ها توسط افراد و جریان‌های خاص در موضوع برجام اشاره کرد و گفت: این افراد و گروه‌ها با لوایح مرتبط به FATF مخالف هستند که این نشان از مواضع آن‌ها در جهت تامین خواسته‌های رئیس جمهوری آمریکا است که باید آن را اصلاح کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت به هجمه‌های ایجاد شده علیه وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: این نوع سخنان که توسط برخی افراد علیه ظریف گفته می‌شود، غیر از اتهام چیز دیگری نیست و نشان می‌دهد مواضع آن‌ها در جهت منافع آمریکا و خواسته‌های ترامپ است.
صدر با اشاره به اینکه مهم‌تر از همه چیز خواسته و نظر مردم است، گفت: هر چه بیشتر این افراد علیه ظریف سخن بگویند، بیشتر خود را افشا می‌کنند و اتهاماتی که وارد می‌کنند یک نوع خود افشاگری است که نشان می‌دهند که به اصول اسلامی و اخلاقی پایبند نیستند.
وی یادآور شد: خیلی خوب است که مردم این افراد را می‌بینند. آنها می‌دانند اگر زمانی این افراد بر قدرت باشند چه بلایی بر سر مملکت خواهند آورد.صدر در ادامه تاکید کرد: ظریف بهترین و قوی‌ترین وزیر خارجه‌ای است که جمهوری اسلامی به خود دیده است.
واکنش علیرضا رحیمی به فحاشی‌ها به ظریف
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: مبارزه با پولشویی از دیروز هم لازم بود و امروز اجرای بدون تبعیضش، یک ضرورت حتمی است.
به گزارش ایلنا علیرضا رحیمی در حساب توییتر خود در واکنش به فحاشی‌ها علیه جواد ظریف نوشت: عده‌ای که با اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و افزایش مجازات‌ها مخالفند واقعیات تلخ در سخنان ظریف نیز به قبایشان برمی‌خورد و در مقابل فحاشی پیشه می‌کنند.
وی ادامه داد: مبارزه با پولشویی از دیروز هم لازم بود و امروز اجرای بدون تبعیضش، یک ضرورت حتمی است.
نماینده آشوریان: هجمه کنندگان به ظریف خدا را در نظر بگیرند
نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هجمه به ظریف بوی دودستگی و نفاق می‌دهد، گفت: به عنوان یک مسیحی اعلام می‌کنم که باید خدا را در نظر گرفت تا بتوانیم به خواسته‌های دیرینه نظام برسیم.
«یوناتن بت کلیا» در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره هجمه‌های صورت گرفته علیه اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع مبارزه با پولشویی توسط برخی افراد و جریان‌ها، اظهار داشت: این اقدامات علیه وزیر امور خارجه بوی دودستگی و نفاق می‌دهد.
وی ضمن تقدیر از اقدامات ظریف در زمان حضور در وزارت امور خارجه افزود: امروز باید از هرگونه تفرقه، دودستگی و نفاق و تخریب دوری کرده و در مسیر انسجام گام برداریم.
نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع برجام، تاکید کرد: حضور ایران در برابر 6 ابرقدرت جهان و گفت وگوی برابر با آن‌ها، افتخاری است که به نام دکتر ظریف و تیم وی ثبت شده است.
بت کلیا با بیان این که این هجمه‌ها باعث خوشحالی دیوانه‌ای به نام ترامپ در راس کشور آمریکا می‌شود، یادآور شد: برای شاد کردن دشمنان ایران نباید افراد توانمند جمهوری اسلامی را تضعیف و باعث ناامیدی ملت ایران شویم. هر چقدر انسجام ما بیشتر می‌شود دشمنان ما دستپاچه‌تر می‌شوند.
بت کلیا در رابطه با موضوع مبارزه با پولشویی هم گفت: با تصویب لوایح مرتبط به FATF می‌توانیم در مبارزه با آن پیشقدم شویم و موفقیت‌های زیادی را کسب کنیم و به دنیا هم نشان دهیم که اهل تعامل با تشکیلات بین‌المللی هستیم.
به گزارش ایرنا، وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با یکی از خبرگزاری‌های درباره فضاسازی‌هایی که علیه لوایح FATF در کشور انجام شده است، گفت: اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است.
وی افزود: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند.
ظریف تاکید کرد: من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم؛ من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات میدانم.
این سخنان وزیر امور خارجه موجب انتقاد برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی از او شد.
صادقی:14 هزار میلیارد فرار مالیاتی به عنوان پولشویی کشف شده است
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس درباره واکنش برخی به اظهارات وزیر امور خارجه درباره وجود پولشویی در ایران گفت که باید بپذیریم پولشویی در کشور وجود دارد، انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند.براساس آماری که رئیس مرکز مبارزه با پولشویی در مردادماه امسال منتشر کرد، حدود 14 هزار میلیارد فرار مالیاتی طی دو سه سال اخیر در کشور رخ داده که توسط این نهاد به‌عنوان پولشویی کشف شده است.
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس درباره واکنش برخی به اظهارات وزیر امور خارجه درباره وجود پولشویی در ایران گفت که باید بپذیریم پولشویی در کشور وجود دارد، انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند.
وی ادامه می‌دهد: بخش دیگری از پولشویی توسط باند‌های قاچاق مواد مخدر انجام می‌گیرد که طی سال‌های اخیر شناسایی شده‌اند. خیلی واضح است که ما در کشور شاهد پولشویی هستیم و خیلی سخت نیست که آن را باور کنیم. چراکه قانون مبارزه با پولشویی در ایران، دیر به اجرا درآمده است. به‌علاوه، قانونی که در سال 1386 تصویب شد، دارای خلا است و در دولت آقای احمدی‌نژاد جدیتی برای اجرای آن وجود نداشته و زمان طولانی صرف فراهم‌سازی سازوکار‌های اجرایی آن شده است. به همین دلیل، تنها حدود سه سال است که این قانون رسماً اجرایی شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.
این نماینده مجلس با اشاره به آمار‌های قاچاق مواد مخدر می‌گوید: یکی از مواردی که وجود داشت، انجام معاملات بانکی یکی از این باند‌ها توسط حساب بانکی یک فرد خانه‌دار بود. در حوزه‌های دیگر هم، مطابق آمار، ما پولشویی داریم و وزارت اقتصاد باید رسماً آن‌ها را اعلام کند.
صادقی با تاکید بر اینکه پدیده پولشویی فراملی است، افزود: پولشویان معمولاً این کار را در دو یا سه کشور انجام می‌دهند و گروه‌های تروریستی ازجمله داعش از این خلا قانونی در ایران بهره می‌گیرند. در این موارد انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند، باید به‌وجود معضلات اعتراف و برای رفع آن راهکار ارائه کرد.
*یافتن تروریست‌های مجلس با مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در همین راستا، ادامه داد: این یک موضوع حقوقی_اقتصادی است، اما متاسفانه عده‌ای تلاش دارند آن را به موضوعی سیاسی تبدیل کنند. البته اینکه افراد مخل امنیت ملی برای ردگم‌کنی دست به پولشویی می‌زنند، یک موضوع امنیتی است. رئیس مرکز مبارزه با پولشویی نمونه‌ای را مطرح کردند که براساس آن، یافتن تروریست‌های مجلس از طریق مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد.
صادقی می‌گوید: ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم طی چهار دهه اخیر بوده است. در ابتدای انقلاب، اقدامات و بمب‌گذاری‌های سازمان منافقین و امروز هم با اشکال مختلف آن ازجمله القاعده و بنیادگرا‌ها و... دست و پنجه نرم می‌کنیم. به همین دلیل بیش از دیگران نیاز داریم این فعالیت‌ها و همکاری‌ها را در حیطه بین‌المللی گسترش دهیم.
وی با اشاره به اقدامات سازمان منافقین در کشور‌های مختلف، تصریح می‌کند: اگر ما سازوکار‌های بین‌المللی مرتبط با پولشویی را بپذیریم، می‌توانیم انتظار اقدام متقابل از کشور‌ها داشته باشیم و این گروه را تحریم کنیم تا کشور‌های دیگر نیز با آن‌ها مقابله کنند.
این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه برخی از مخالفان قانون مبارزه با پولشویی، معتقدند ما در ایام تحریم‌ها برای دور زدن تحریم با مشکل مواجه می‌شویم، می‌گوید: به نظر من پولشویی عموماً از طریق مکانیزم‌های مرسوم و بانکی انجام می‌گیرد، درحالی که دور زدن تحریم‌ها عمدتاً از طریق غیررسمی انجام می‌شود. به‌علاوه، در شرایطی که ما با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مواجه هستیم، این تحریم‌ها غیرقانونی به شمار می‌رود، به همین جهت به نظر نمی‌رسد دور زدن آن، از نظر کشور‌های دیگر پولشویی محسوب شود.
ظریف: پولشویی در ایران یک واقعیت است
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» گفته بود: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»
محمد جواد ظریف افزود: «با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضا‌سازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است 30 هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند.»
وی افزود: «مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه 1100 میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم.» ظریف اما بلافاصله یادآوری کرد که قصد ندارد دستگاه خاصی را متهم به فضاسازی علیه تصویب لوایح مبارزه با پولشویی کند: «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی را که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات می‌دانم.»
ظریف همچنین دراین گفت‌وگو با پرداختن به موضوعات دیگر گفت: «به امور آمریکا بی‌توجه نیستیم؛ اما اینکه برخی فکر می‌کنند ما به امید جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها نشسته‌ایم که کدام روی کار می‌آیند به هیچ وجه درست نیست. سیاست خارجی کشور ما براساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بنا شده است.» وی در واکنش به دروغ‌سازی نسبت به تمایل دستگاه سیاست خارجی ایران به پیروزی دموکرات‌ها به خبرآنلاین گفت: «یک پلنگ کاغذی می‌سازند، بعد همان را شکار می‌کنند و خوشحال می‌شوند.»
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات مرحله نخست طرح حمایتی از اقشار کم درآمد اعلام شد واکنش به هجمه ها علیه ظریف به خاطر افشای پولشویان درمصاحبه با پایگاه العربی الجدید دکتر ظریف: تحریم‌ها تاثیری بر سیاست‌های ما نمی‌گذارد دکتر روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور: ایجاد ناامیدی ظلمی بزرگ به مردم است اخبار کوتاه قیمت داروهای پیوند کاهش یافت عربده‌های شیطان با رای اعضای شورای شهر تهران؛ پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد ماهاتیر محمد: ترامپ عامل افزایش تنش و جنگ است نیویورک تایمز: آمریکا صادرات دارو به ایران را تسهیل کند پانزدهمین اجلاس بین‌المللی فناوری رسانه هفته آینده در تهران برگزار می‌شود همزمان با معرفی برگزیدگان کتاب سال برترین دانشجویان «مولف و مترجم» معرفی می‌شوند خشنودی اجتماعی با چه قیمتی؟ عفو بین‌الملل هم جایزه خود به «آنگ سان سوچی» را پس گرفت فرانسه: جنگ کثیف یمن باید متوقف شود وزارت اطلاعات خبر داد: کشف محموله 6 تنی مواد مخدر دستگیری 130 دلال ارز و باند جعل سکه در تهران خودروسازان به دنبال افزایش قیمت، مردم به دنبال ارتقای کیفیت