با رای اعضای شورای شهر تهران؛ پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در جلسه شورای اسلامی شهر تهران شهردار جدید تهران را انتخاب کردند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه یکصدم شورای اسلامی شهر تهران پنجم از میان دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی، شهردار جدید را انتخاب کردند.
در رای گیری که توسط هیات رئیسه انجام شد، عباس آخوندی 10 رای و پیروز حناچی 11 رای را کسب کرد.
بر همین اساس پیروز حناچی به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد.


براساس قانون شهردار منتخب برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی می‌شود و وزارت کشور ده روز فرصت دارد تا حکم شهردار متنخب شورا را صادر کند.
شورای پنجم درحالی سومین شهردارتهران را در مدت زمان عمر دو ساله خود انتخاب می‌کند که محمد علی نجفی اولین شهردار منتخب به علت ابتلا به بیماری استعفا کرد و محمدعلی افشانی دومین شهردار منتخب شورای پنجم نیز مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شد و از شهرداری رفتنی شد.
پیروز حناچی 55 سال سن داشته و دارای تحصیلات دکتری معماری است.
پیروز حناچی هم از رقبای محمدعلی نجفی و هم از رقبای محمدعلی افشانی در زمان بررسی گزینه‌های بررسی شهرداری تهران بود، اما محمد علی نجفی شهردار سابق تهران او را از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران آورد تا به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران فعالیتش را آغاز کند. افشانی نیز حناچی را به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب کرد که فعالیتش تا قبل از انتخابش به عنوان شهردار جدید تهران ادامه داشت.
حناچی که فارغ التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است. در دولت سیدمحمد خاتمی، در وزارت راه و شهرسازی دارای مسئولیت و در دولت محمود احمدی نژاد نیز مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود. او در دولت حسن روحانی نیز معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه بود.
افشانی می‌تواند تا 15 آذر شهردار تهران باشد
رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد که افشانی می‌تواند تا 15 آذر به عنوان شهردار تهران فعالیت کند.
مهندس محسن هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران در پایان جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای شهر با 11 رای پیروز حناچی را به عنوان شهردار جدید و منتخب تهران انتخاب کرده‌اند گفت: پس از انتخاب، معرفی نامه حناچی را به همراه اسناد مربوطه برای صدور حکم به وزارت کشور ارسال کردم و امیدوارم هرچه زودتر حکم شهردار منتخب ازسوی وزارت کشور صادر شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در ادامه جلسه یک فوریت تغییر اساسنامه‌ سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری به تصویب رسید گفت: همچنین بخشودگی جرایم کمیسیون ماده 100 از طریق ماده 16 و 17 نیز مطرح شد که برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.
وی درمورد انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران نیز گفت: در جلسه هم اندیشی این موضوع مطرح شد اما با توجه به بررسی حقوقی حقوقدانان شورا و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که شهردار فعلی می‌تواند تا 15 آذرماه در پست خود باقی بماند مگر اینکه افشانی بخواهد زودتر از صدور حکم شهردار جدید برود.
مهندس هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ازسوی نهادهای مختلف برای انتخاب شهردار با شما تماس گرفته شده است یا نه؟ گفت: هیچ تماسی در این خصوص با بنده گرفته نشده است و همان روزی که پنج نفر کاندیدا برای تصدی پست شهرداری تهران انتخاب شدند به وزارت اطلاعات نامه زدم اما پاسخ مکتوبی به من ندادند و منتظر نظر وزیر کشور هستیم و امیدواریم حکم شهردار تایید شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا آراء آخوندی از 16 رای به 10 رای ریزش یافت تصریح کرد: حضور نامزدها در کمیسیون‌های تخصصی شورا حائز اهمیت است و روز گذشته دو نامزد شهرداری به کمیسیون‌ها رفته و به صورت تخصصی به سوالات اعضا پاسخ دادند و این مساله در رای دادن اعضا موثر بوده است.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر چه اساسی شهردار تهران تا 15 آذر می‌تواند در شهرداری بماند،‌ گفت: مصاحبه‌ای را از سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیدم که عنوان کرده بودند که تا 15 آذر بازنشستگان می‌توانند در سمت‌های خود باقی بمانند و حقوقدان مجرب شورا یعنی آقای امینی نیز عنوان کرد که افشانی می‌تواند تا 15 آذر در شهرداری بماند.
همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بر ضرورت تسریع در فرایند تایید حکم شهردار منتخب تهران ازسوی وزارت کشور تاکید کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در صدمین جلسه شورا ضمن تبریک به پیروز حناچی، گفت: علی‌رغم اینکه من به آقای حناچی رای ندادم اما معتقدیم ایشان جزو مدیران ممتاز و پاکدست کشور هستند.
محمد سالاری ادامه داد: امیدوارم نهادهای ذی مدخل در فرایند تایید حکم ایشان تسریع کنند تا مجبور به انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران نشویم.
وزارت کشور ظرف 10 روز تکلیف شهردار را مشخص می‌کند
علی اعطا با اشاره به اینکه اختلاف رای حناچی و آخوندی زیاد نبود، گفت: ویژگی‌ بارزی وجود نداشت که سبب برتری آقای حناچی نسبت به آقای آخوندی باشد بلکه بحث‌هایی که در کمیسیون‌های شورا مطرح شد، به انتخاب آقای حناچی انجامید.
علی اعطا در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران با اشاره به اینکه رای اکثریت شورا مبنی بر انتخاب آقای پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران بود، اظهار کرد: طی بحث‌هایی که دیروز در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر سر گرفت، جمع‌بندی حاصل و باعث شد که آقای پیروز حناچی نظر اکثریت آرای اعضای شورا را تامین کند.
وی در پاسخ به اینکه چه ویژگی بارزی سبب انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران شد، اظهار کرد: اگر یک اختلاف عمیق میان تعداد آرا وجود داشت می‌شد از ویژگی بارز صحبت کرد اما اختلاف رای زیاد نبود.
سخنگوی شورای شهر تهران افزود: در فاصله روز یکشنبه تا سه شنبه هر دو کاندیدا در شش کمیسیون تخصصی شورا حضور یافتند و به تفصیل در همه حوزه‌های تخصصی بحث کردند. مجموع مباحث به انتخاب آقای حناچی انجامید.
اعطا در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور پیروز حناچی را به عنوان شهردار تهران تایید می‌کند یا خیر، بیان کرد: وزارت کشور 10 روز زمان در اختیار دارد تا یک فرآیند اداری را طی کند، آنگاه وزیر کشور حکم شهردار را صادر خواهد کرد. اگر زمان صدور حکم وزیر کشور کم شود نیاز نخواهد بود شورای شهر نسبت به انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران اقدام کند.
وی افزود: براساس قانون امروز مدارک پیروز حناچی به عنوان گزینه شهرداری تهران به وزارت کشور ارسال می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات مرحله نخست طرح حمایتی از اقشار کم درآمد اعلام شد واکنش به هجمه ها علیه ظریف به خاطر افشای پولشویان درمصاحبه با پایگاه العربی الجدید دکتر ظریف: تحریم‌ها تاثیری بر سیاست‌های ما نمی‌گذارد دکتر روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور: ایجاد ناامیدی ظلمی بزرگ به مردم است اخبار کوتاه قیمت داروهای پیوند کاهش یافت عربده‌های شیطان با رای اعضای شورای شهر تهران؛ پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد ماهاتیر محمد: ترامپ عامل افزایش تنش و جنگ است نیویورک تایمز: آمریکا صادرات دارو به ایران را تسهیل کند پانزدهمین اجلاس بین‌المللی فناوری رسانه هفته آینده در تهران برگزار می‌شود همزمان با معرفی برگزیدگان کتاب سال برترین دانشجویان «مولف و مترجم» معرفی می‌شوند خشنودی اجتماعی با چه قیمتی؟ عفو بین‌الملل هم جایزه خود به «آنگ سان سوچی» را پس گرفت فرانسه: جنگ کثیف یمن باید متوقف شود وزارت اطلاعات خبر داد: کشف محموله 6 تنی مواد مخدر دستگیری 130 دلال ارز و باند جعل سکه در تهران خودروسازان به دنبال افزایش قیمت، مردم به دنبال ارتقای کیفیت