ماهی پنج و نیم میلیون حقوق یعنی مماس با خط فقر !

شیرزاد عبداللهی ‪-‬ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در آخرین اظهار نظر خود گفته است: «در شرایط تحریم دو خطر از جمله بیکاری و کاهش قدرت خرید کشور را تهدید می کند.» جهانگیری علاوه بر این به واقعیتی اشاره کرده که ربط مستقیمی به تحریم ندارد او گفته است: « بنیادها ، آستان‌ها و شرکتهای دولتی بد اداره می شوند» منظور جهانگیری این است که «این بنگاه ها که ده ها میلیارد دلار سرمایه دارند نه تنها سودی به دولت نمی رسانند بلکه از دولت کمک می گیرند و اگر کمک دولت نباشد از پرداخت حقوق کارکنان خود هم عاجزند.» مشکل اصلی اقتصاد ما سوء مدیریت و فساد است و تحریم ها آن را تشدید می کند. نگرانی ها در مورد کار دوم معلمان هم بی وجه است، چرا که در شرایط رکود اقتصادی این راه هم به روی معلمان بسته است.
قیمت دلار در کمتر از یکسال بیش از سه برابر افزایش یافت. هر چند دولت می کوشد تبعیت قیمت کالاها از دلار 14 هزار تومانی را با چند نرخی کردن ارز متوقف کند، اما این اقدامات موقتی است و نقش مُسکّن دارد . در ماه های آینده سیاست سرکوب قیمت ها شکست می خورد و کالاها خود را با قیمت واقعی ارز تطبیق می دهند. قیمت برابری دلار و یورو و ین و...صرفا نشانه کاهش ارزش پول ملی است. کاهش ارزش ریال برای کارمندان و حقوق بگیران به معنای کاهش قدرت خرید کالا و خدمات است. وقتی قیمت گوشت و شیر و گوجه فرنگی و گوشی تلفن و اینترنت و کرایه تاکسی و ده ها قلم کالا و خدمات افزایش می یابد، قدرت خرید شما کاهش یافته است.
دولت قرار است لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس ارائه دهد. این لایحه هنوز در هیات دولت تصویب نشده، اما محمدبیرانوندی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته : «در صورت اجرای به موقع این لایحه با توجه به میزان تورم کنونی از یک میلیون و 500هزار تومان تا سه میلیون و 500هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود و آن‌ها می‌توانند با دریافتی حدود پنج و نیم میلیون زندگی تقریبا راحتی داشته باشند.» معلوم نیست آقای بیرانوندی از محتوای لایحه خبر دارد یا اینکه صرفا تیری در تاریکی رها کرده است ؟ اگر حرف‌های او صرفا بیان انتظارات است ، باید اضافه کنم که در شرایط فعلی درآمد پنج و نیم میلیون تومان در ماه مماس با خط فقر است و با این حقوق نمی شود زندگی راحتی داشت.
برنامه دولت افزایش ریالی حقوق و دستمزد نیست. دولت دنبال ارائه بسته های حمایتی برای حمایت از اقشار جامعه است. بسته‌های حمایتی دولت شامل 1- یک بسته برای همه اقشار جامعه، 2- یک بسته مختص اقشار ضعیف و کم درآمد، 3- یک بسته برای اقشار تحت پوشش سازمان‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، 4- یک بسته خاص اقشار حقوق‌بگیر، کارمندان و کارگران و 5- یک بسته برای حمایت از تولید و پیمانکاران. این بسته ها دو نرخی شدن کالاها را تثبیت و باعث گسترش فساد می شوند. این بسته ها با دلار 4200 تومانی عرضه می شود و اگر به صورت نقدی ارائه شود افراد می توانند از فروشگاه های خاص کالا بخرند.


اگر حرف‌های آقای بیرانوند تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و برای خرید محبوبیت در بین معلمان لرستان نباشد باید از ایشان بپرسیم که بودجه این افزایش احتمالی تقریبا 100 درصدی حقوق‌ها از کجا تامین می شود؟رساندن پایه حقوق معلمان به پنج و نیم میلیون تومان مستلزم حداقل دو برابر شدن بودجه آموزش و پرورش برای سال آینده است. در شرایطی که درآمدهای نفتی و صادراتی دولت شدیدا کاهش می یابد و به دلیل رکود اقتصادی درآمدهای مالیاتی دولت هم کمتر می‌شود و طبق معمول هزینه های دولت هم افزایش می‌یابد ، دولت چگونه این افزایش 30 -40 هزار میلیارد تومانی را تامین می کند. ضمن اینکه سایر کارکنان دولت هم توقع دارند که با توجه به تورم حقوقشان اضافه شود. آیا دولت منابع پنهانی دارد ؟
دولت زیر فشار اقشار حقوق بگیر یک راه برای افزایش حقوق ها دارد و آن‌هم چاپ اسکناس بدون پشتوانه و افزایش بیش از پیش نقدینگی است. این اتفاق منجر به ونزوئلایی شدن اقتصاد می شود . حقوق شما ظاهرا دوبرابر می شود و در بهترین حالت قیمت‌ها سه برابر می شوند. اما چون اسکناس بیشتری در کیف یا حساب خود داری ، احساس رفاه می کنی ! افزایش حجم و عدد حقوق ترفند اقتصادی دولت‌ها است. روزی می رسد که با یک فرغون اسکناس به میدان میوه و تره بار بروی . در 40 سال گذشته قیمت کالاهای مختلف بین 1000 تا 2000 برابر افزایش یافته است. تصور اینکه یک خانواده 4 نفری در سال 56-57 با حقوق 5 هزار تومان به راحتی زندگی می کردند برای کارمند امروز با حقوق 3 میلیون تومان دشوار است. یک پرسش از آقای بیرانوند هم این است که اگر دولت در لایحه خود چنین افزایشی را پیش‌بینی نکند واکنش او چه خواهد بود؟ آیا مجلس می‌تواند حقوق معلمان را دو برابر کند ؟