پاك كردن صورت مساله خطاست

آرمان: طیفی از اصولگرایان و دلواپسان که مخالف پیوستن کشور به FATF هستند، این روزها حملات شدیدی را به محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشور می‌کنند؛ از تعبیر کاپیتولاسیون که امام جمعه موقت تهران به کار برد تا خائن خواندن تیم دیپلماسی کشور و دولت. مخالفان سفت و سخت FATF در مقابل گفته اخیر مبنی بر اینکه پولشویی گسترده یک واقعیت در کشور است، گارد گرفته‌اند و تلاش می‌کنند تا با تمام توان به او بتازند. مجید انصاری که در زمان حضور در دولت به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جریان تنظیم لوایح حضور داشته و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت دارد، معتقد است که پیوستن کشور به این کنوانسیون به نفع کشور است. او همچنین با دیدی که از فضای مجمع تشخیص دارد، پیش‌بینی می‌کند که در صورت ارجاع CFT به مجمع این لایحه تصویب شود.
اخیرا تعدادی از اصولگرایان هجمه‌هایی به محمدجواد ظریف کرده‌اند و حتی روزنامه کیهان خواستار محاکمه ایشان شده است. به نظر شما این نوع هجمه‌ها به وزارت خارجه کشور چه تاثیری در فضای بین‌الملل خواهد داشت؟
برخورد دلواپسان از ابتدای دولت یازدهم و مذاکرات هسته‌ای با آقای ظریف همواره برخورد نامناسب و بعضا توهین‌آمیز و تحکم‌آمیز بوده است. یادمان نرفته که در طول 18 ماه مذاکرات هسته‌ای چه ادبیاتی به کار می‌بردند و در مجلس نهم چه برخود دور از نزاکت، اخلاق و قانونی می‌کردند و حتی تا هجوم به خودروی ایشان و برخورد فیزیکی هم پیش می‌رفتند. امروز نیز با همان سبک برخورد و ادبیات اقدام می‌کنند و هر چیزی را مستمسک و بهانه قرار می‌دهند. در اینکه موضوع پولشویی یک مساله جدی در کشورهای مختلف است، شکی نیست. در ایران نیز حتما این واقعیت وجود دارد. سوءاستفاده‌هایی که اخلالگران اقتصادی در چند ماه گذشته در بازار ارز انجام دادند، با برخورد قوه قضائیه مواجه شد. جریان یا افرادی که اقتصاد کشور را مختل کردند، تا حد مجازات مرگ پیش رفتند. وقتی در ارز اخلال می‌کنند، حتما پولشویی هم می‌کنند. بنابراین پاک کردن صورت مساله و آیینه شکستن روا نیست؛ بلکه باید همه به شفافیت و سلامت محیط اقتصادی و کسب و کار کمک کنند. این مساله به نفع همه است. فضای مبهم، فضای ملتهب و اتهام افکنی در واقع همان زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که کسانی که دنبال پولشویی هستند، چه باند‌های تبهکار و چه اشخاص مطلوب‌شان است. آنها طرفدار فضای آشفته و اختلاف نظر‌ها در عرصه سیاست با موضوع هستند تا بتوانند در پرتو این فضای کاذب سوءاستفاده خودشان را ببرند. لذا به نظر من برخوردی که این روزها با آقای ظریف می‌شود، منصفانه نیست. ضمن اینکه شرایط کشور به گونه‌ای است که باید تیم دیپلماسی کشور از پشتوانه برخوردار باشد. تا بتواند در این کارزار دشواری که دشمنان ما به خصوص آمریکا جنگ روانی‌ای که علیه ملت ما سامان داده‌اند، موفق شوند. آقای ظریف در خط مقدم برای دفاع از حق ملت ایران هستند. شرط عقل و انصاف نیست که سرداران و رزمندگان عرصه جهاد دیپلماتیک و حقوقی را تضعیف کنیم.
نگرش‌های متفاوت بین فعالان سیاسی بر سر تصویب FATF وجود دارد و در حال طی کردن مراحل قانونی خویش است. چقدر فضای جنگ رسانه‌ای علیه محمد جواد ظریف در راستای هدف افرادی است که مایل نیستند، FATF تصویب شود؟ این نوع روش‌ها چه عواقبی دارد؟


من همه را نمی‌خواهم متهم کنم. بالاخره افرادی نظر کارشناسی و حقوقی در مورد لوایح چهار گانه FATF دارند و نظر مخالفشان محترم است. اما نهایتا ما طی سازوکارهای قانونی باید با این لوایح برخورد کنیم. طبق قانون اساسی لوایحی از سوی دولت تنظیم شده و به مجلس رفته است. نمایندگان ملت با بررسی‌های کارشناسانه رأی و نظر خود را داده‌اند. ایرادهایی از سوی شورای نگهبان گرفته شده که در حال بررسی است. ما با بن‌بستی در مسیر قانون‌گذاری کشور مواجه نیستیم. مجلس شورای اسلامی یا اصلاحاتی را به انجام می‌رساند و اشکالاتی که شورای نگهبان وارده کرده بر طرف می‌شود یا اگر اشکالات به گونه‌ای بود که مجلس آن را مصلحت دانست و با این وجود، منافع ملی را در تصویب این لوایح تشخیص دهد، به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌آید. مجمع نیز مساله را بررسی خواهد کرد و نهایتا تصمیم‌گیری می‌شود.
ارزیابی شما از برخورد مخالفان با این موضوع چه بوده است؟
با کمال تاسف می‌بینیم که برخی تریبون‌ها که باید منادی قانون‌گرایی و اخلاق و مدارای سیاسی در کشور باشد، جور دیگری عمل می‌کنند. هفته گذشته FATF را ادامه کاپیتولاسیون معرفی کردند و تصویب آن را خیانت دانستند. واقعا جای سوال دارد که آیا اصلا لایحه C FT و کاپیتولاسیون را مطالعه کرده‌اند؟ اگر مطالعه کرده بودند حتما می‌دانستند که هیچ تشابهی بین این دو نیست. در کاپیتولاسیون یک قرارداد یکجانبه استعماری بین آمریکا و رژیم شاه برای مصونیت اتباع آمریکایی را شاهد هستیم. درحالی‌که CFT کنوانسیونی است که همه کشورهای دنیا به آن پیوسته‌اند و فقط سه کشور که یکی از آنها کره‌شمالی است که آن را هنوز نهایی نکرده است. در موضوعات سیاسی باید تبیین محکمات انقلاب به مسائل مورد وفاق سیاسی کشور مطرح شود. نه اینکه موضوع کارشناسی حقوقی مورد اختلاف را در تریبون عمومی مطرح کنند و تصویب آن را به عنوان خیانت تلقی کنند. از طریق نماز جمعه تهمت خیانت به نمایندگان و دولت منتخب ملت زدن گناه کبیره‌ای است و منافات با شرط اولیه امامت جمعه دارد که باید عادل باشد. طبعا تهمت خیانت زدن به دیگران خلاف عدالت است. همین حرف‌ها را در مورد برجام هم می‌گفتند، اما بالاخره برجام تصویب شد. همه نظام پشت برجام بودند. اگر فردا بنابر مصلحت لوایح مرتبط با FATF در مجلس شورای اسلامی یا در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دولت و مجلس و شورای نگهبان خائن می‌شوند؟ متاسفانه در تعبیرات دقت نمی‌شود. در شرایطی که کشور نیاز به امنیت و همدلی دارد، برخی تعابیر و اقدمات و رفتار افراط گرایانه یک جانبه و تند جز خدمت کردن به دشمنان و خوشحال کردن کسانی که انسجام ما را نمی‌خواهند، نتیجه دیگری ندارد.
کارشناسان معتقد هستند این لایحه در زمینه مراودات بانکی ما تاثیرگذار است. در شرایطی که تحریم‌ها علیه کشور وجود دارد، عدم تصویب آن چه پیامدهایی برای کشور دارد؟
به لحاظ اینکه عضو کمیسیون مربوطه در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم و به هر حال قبلا به مقتضای اینکه معاون حقوقی رئیس‌جمهور بودم، در جریان تنظیم این لوایح قرار داشتم. از دید کارشناسی چه حقوق داخلی و چه حقوق بین‌الملل پیوستن به FATF و این لوایح چهارگانه با تحفظ‌هایی که در مجلس شورای اسلامی دادیم، در راستای منافع ملی است و تصویب نشدن آن را عملا بر خلاف منافع کشور و برخلاف مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا می‌دانم.
ممکن است که لایحه مبارزه با تروریسم به مجمع ارجاع داده شود. شما فضای مجمع را برای تصویب C FT مساعد می‌بینید؟
در مورد این لوایح چهارگانه از باب تطبیق با سیاست‌های کلی نظام نظراتی بوده و رسیدگی خواهد شد. اما اگر از باب مصلحت به مجمع تشخیص بیاید، در خود مجمع رسیدگی خواهد شد. تجربه مجمع نشان داده با توجه به اینکه شخصیت‌های با سابقه در آن حضور دارند و اشراف کافی بر مقتضیات زمان، مسائل جهانی و ضرورت دفاع از منافع ملی دارند، پیش بینی می‌کنم که در مجمع تشخیص تصویب شود.