معادن پرسود به افراد خاص واگذار می‌شود

رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن گلایه از کم توجهی‌ها به حوزه معدن در کشور از معادن به عنوان یک ظرفیت کم نظیر اما مغفول در کشور یاد کرد.
به گزارش ایسنا، سیدعبدالوهاب سهل آبادی در گردهمایی خانه‌های صنعت و معدن کشور که طی ۲۴ و ۲۵ آبان ماه در سمنان برگزار شد، اظهار کرد: بانک‌ها نه تنها از اعطای تسهیلات ارزان قیمت به معدن‌داران خودداری می‌کنند بلکه حتی اسناد معادن و محل کار ما را به عنوان وثیقه و ضمانت نمی‌پذیرند.
وی با انتقاد از واگذاری برخی معادن سودده به افراد خاص، خاطرنشان کرد: تا این ارتباطات و روابط که طی آن بهترین معادن در اختیار افراد خاص قرار می‌گیرد قطع نشود، وضعیت معادن بر همین منوال ناصواب است که وجود دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از خصوصی سازی‌ها ناموفق بوده افزود: تعدادی از کارخانه‌ها بعد از واگذاری و مثلا خصوصی سازی، به ویرانه و خرابه تبدیل شدند.


این فعال معدنی و صنعتی از خانه‌های صنعت، معدن و تجارت به عنوان مشاوران بی‌جیره و مواجب نام برد و خاطرنشان کرد: شگفتی من از این است که چرا از این مشاوران متخصص و بی‌جیره و مواجب استفاده نمی‌کنند.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی بانک‌ها به یک فرد می‌توانند ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و با تنفس یک ساله بدهند پس می‌توانند به واحدهای کوچک هم تنفس هزار میلیارد تومانی بدهند.
وی به مشکل وثیقه برای صنعتگران و صاحبان معادن اشاره کرد و گفت: شرایط برای تولیدکننده‌ها به گونه ای شده که دیگر سندی نیست که صنعتگران در گرو بانکها نداشته باشند.