تذکر به احمدی‌نژاد در جلسه مجمع

آرمان: جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در اکثر اوقات با ریاست آيت‌ا... هاشمي‌شاهرودي برگزار می‌شد تا این که به جهت وجود بیماری، ایشان کمتر توانستند به جلسات این مجلس بپردازند. طبق گفته برخی از اعضای ‌این مجمع معتقد هستند که در هيچ روزي بیماری ایشان مانع كار مجمع نشده و اگر نتواند در مجمع حضور پیدا کند آقاي موحدي‌كرماني جلسات را اداره مي‌كند. اخیرا بحث‌ها بر سر این موضوع بوده که آقای محسن رضایی بسیار در مجمع نقش داشته است. رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت است، اما با توجه به برگزاری جلسات برخی می‌گویند که او حتی می‌توان گفت همه کاره مجمع است. محمدرضا باهنر یکی از اعضای مجمع تشخیص درباره این موضوع به ایرناپلاس گفت: «در غیبت رئیس عملا کارهای اداری و تحقیقی در دست ایشان است و دستور کار جلسه را تعیین می‌کنند». این صحبت‌ها نشان از آن است که آقای رضایی همه کاره مجمع است یعنی درباره دستورکار جلسات و تصمیمات آن بسیار نقش اساسی دارد. همچنین او درباره گمانه‌زنی تذکر آیت‌ا... احمد جنتی به احمدی‌نژاد گفته بود، یکی دو دفعه بحث‌هایی درباره احمدی‌نژاد شد و یک بار هم خود ایشان حضور داشت. تذکر‌هایی داده شد، ولی ما اصولا کشانده شدن این بحث‌ها را به مجمع، مصلحت نمی‌دانیم. نکات مهم این گفت‌وگو را می‌خوانید.
چاره‌ای جز همکاری با نایب رئیس نیست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجلس یکی از سه قوه است، گفت: به تعبیر امام مجلس در رأس امور قرار دارد، اما با بقیه قوا تفاوت دارد، چراکه رئیس مجلس نه‌تنها همکارانش را خودش انتخاب نمی‌کند، بلکه حتی نواب، دبیر و هیأت رئیسه را نیز انتخاب نمی‌کند. بنابراین به اصطلاح تعامل دو طرفه است یا دست رئیس مجلس همواره زیر ساطور نمایندگان قرار دارد و باید طوری مجلس را اداره کند که نمایندگان به رئیس مجلس اعتماد کنند. محمدرضا باهنر در ادامه اظهار کرد: رئیس‌جمهوری اگر از یک وزیری دلخور شود به‌راحتی عزلش می‌کند یا رئیس قوه قضائیه هم به همین‌ شکل معاونان را انتخاب و عزل می‌کند. اما اگر رئیس مجلس از نایب رئیس خوشش نیاید، چاره‌ای جز همکاری ندارد.
امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر


او با اشاره به اینکه تا مجلس دهم همیشه فراکسیون‌های اقلیت و اکثریت بود، افزود: الان برای اینکه چیزی از مجلس دربیاید، باید دو فراکسیون را به هرقیمتی که هست به هم نزدیک کنند. باید رئیس مجلس لابی کند اینها را کنار هم بنشاند. ما می‌بینیم که یک اتفاق غیرمترقبه در مجلس می‌افتد و مجلس دهم سه وزیر را استیضاح می‌کند و دوباره به هر سه رأی بیشتر می‌دهد. منظور این است که باید رئیس مجلس لابی‌گر قوی و خوبی باشد. باهنر با اشاره به اینکه برخی لابی‌گری را مذموم و برخی ممدوح می‌شمارند، افزود: مهم تصورمان از لابی‌گری است. زمانی فردی می‌خواهد با لابی‌گری نمایندگان دیگر را هم‌رأی خودش کند، خب باید گفت که قرار همیشگی نمایندگان همین است. همه دنبال این هستند که رأی بقیه نمایندگان را با خود همسو کنند. این اگر لابی‌گری باشد خیلی خوب است، اصلا در اسلام امربه‌معروف و نهی از منکر یک نوع لابی است.
نماینده به وحی متصل نیست
عضو مجمع تشخیص در پاسخ به سوالی درباره اینکه توکلی مصادیق روشنی از وجود فساد در مجلس گفته است. مصادیقی از فساد در مجلس را بیان کنید؟ یک موقع هست که آدمی می‌خواهد تبلیغ با فساد کند یک موقع هم هست که می‌خواهد با فساد برخورد کند. اول باید مشخص شود که کجا فساد هست. او با بیان اینکه اشتباهات من هم در مجلس کم نبود و فراوان است، ادامه داد:‌ نماینده مجلس که هر روز در صحن و کمیسیون باشد، باید تصمیم بگیرد. رأی ممتنع هم در مجلس یعنی تصمیم. هر زمانی هم که نماینده تصمیم بگیرد، به وحی که متصل نیست، ممکن است که تصمیم اشتباه باشد. در مجلس هفتم زمانی که داشتند قیمت بنزین را آزاد می‌کردند، ما چشممان از تعدیل سال 74 مرحوم آیت‌ا... هاشمی رضوان‌ا... تعالی علیه، ترسیده بود و به همین خاطر، جلوی افزایش قیمت بنزین را گرفتیم. بعد کار به جایی رسید که احساس کردیم تصمیم اشتباهی بوده و اگر به‌تدریج قیمت بنزین بالا آمده بود، امروز کشور ما در رتبه اول یا دوم در شدت مصرف انرژی نبود.
رضایی و تعیین دستور کار
عضو مجمع تشخیص با اشاره به اینکه این دوره هنوز مجمع سرخط نیامده است، افزود: دو علت دارد؛ یکی متأسفانه رئیس مجمع وضعیت جسمانی خوبی ندارند و نمی‌توانند حضور جدی داشته باشند. نکته دوم اینکه در حکم جدید رهبری برای مجمع، یک پیوست هست که در آن مطالباتی از مجمع مطرح شده و همین، مقدار زیادی ساختار مجمع را به‌هم ریخته و متغیر شده است. تا دوره‌های گذشته مجمع فقط به رهبری برای تعیین سیاست کلی مشورت می‌داد ولی حالا مجمع عملا باید سیاست‌گذاری کند. قبلا ما سیاست‌نویسی داشتیم ولی الان سیاست‌گذاری، تدوین، اجرا و همچنین گرفتن بازخورد و اصلاح هم به آن اضافه شده است. این فرآیند‌ها هنوز در مجمع و دبیرخانه نهایی نشده و مقداری کار لنگ است. باهنر با بیان اینکه آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص هستند، تصریح کرد: در غیبت رئیس عملاً کارهای اداری و تحقیقی در دست ایشان است و دستور کار جلسه را تعیین می‌کنند. او در پاسخ به این سوال که گویا آقای جنتی به آقای احمدی‌نژاد به جهت اظهارات و مواضع‌شان گویا در حاشیه و یا یکی از جلسات مجمع تذکر داده‌اند، شما در جریان این ماجرا هستید، گفت: اینها گاهی پیش می‌آید. یکی دو دفعه، بحث‌هایی درباره احمدی‌نژاد شد و یک بار هم خود ایشان حضور داشت. تذکرهایی داده ‌شد، ولی ما اصولاً کشانده شدن این بحث‌ها را به مجمع، مصلحت نمی‌دانیم و من هم از افرادی بودم که ماجرا را متوقف کردم. یعنی گفتیم اگر اختلاف و موضع سیاسی بیرون باشد به صحن مجمع نباید بیاید. نظرتان به عنوان عضو مجمع درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها چیست؟ بالاخره این یک خواسته جدی بخشی از جامعه امروز است. باید مقامات بحث و بررسی کنند و من الان نظر خاصی ندارم.