تنگ‌كردن نفس جانبازان

جانبازان بي‌شك شهداي زنده‌اي هستند كه در كشور ما از قافله شهدا جا مانده‌اند و مسئولان وظيفه دارند به مشكلات آن‌ها در سطح شأن اين عزيزان رسيدگي كنند. رسيدگي به امور اين بزرگواران به حدي در جامعه از ارزش بالايي برخوردار است كه امام خميني(س) بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران در سخناني ضمن انتقاد از مسئولاني كه در كار اين قشر سنگ‌اندازي مي‌كنند فرموده اند: بايد رسيدگي كامل به خانواده شهدا و آسيب‌ديدگان و معلولان در اين راه، چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود. لازم است عموم دستگاه‌هاي اجرايي اموري را كه مربوط به شهدا و خانواده آنان و معلولان و مصدومان است با كمال سرعت عمل كرده و تسهيلات لازم را در مورد آنان معمول دارند، كه اينان بر ما و ملت شريف حق بسيار بزرگي دارند و اگر معلوم شود كه كساني در بعضي از ادارات و وزاتخانه‌ها براي اجراي امور شهداي انقلاب و خانواده آن‌ها اشكال تراشي مي‌كنند، به عنوان ضد انقلاب بايد مورد تعقيب واقع شوند.
پيشينه مظلوميت جانبازان
امروز كه امام(س) نيست ولي همچنان جانبازان زيست دارند به نظر برخي سعي دارند در زندگي آن‌ها اخلال ايجاد كنند و اين موضوع مربوط به امروز و ديروز نيست. سال 94 رسانه‌ها در گزارشي ضمن انتقاد از عملكرد بنيادشهيد نوشته بودند كه چند روزی است که جانبازان با مشکل بیمه تکمیلی مواجه شده و بیمارستان‌ها از پذیرش جانبازان و خانواده شهدا به دلیل پایان یافتن مدت بیمه تکمیلی خودداری کرده و جانبازان مجبور به پذیرش شدن به صورت آزاد در بیمارستان هستند. کارکنان بیمارستان‌های بنیاد شهید علت عدم پذیرش جانبازان و خانواده شهدا را در وضعیت نامعلوم تمدید قرارداد بنیاد شهید با بیمه دانسته و اعلام کرده است تا زمان روشن شدن وضعیت تمدید بیمه از پذیرش بیمار با بیمه تکمیلی خودداری خواهند کرد. این موضوع که منجر به اعتراض بسیاری از ایثارگران شد، در مجلس نهم نیز سر و صدایی به پا کرده تا جایی که رحماندوست نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی در تذکر به دولت حسن‌روحاني گفت: دولتمردان از ظلم کردن به کسانی که برای انتقام گرفتن از شما یار و یاوری جز شما ندارند، بترسید. نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس خطاب به حسن روحانی اظهارداشت: جناب رييس جمهور و آقای نوبخت از دو روز گذشته بیمه تکمیلی اکثر جانبازان و ایثارگران به در بسته خورده است و در برخی موارد قطع شده است در حالی که طبق ماده 49 قانون الحاق بنیاد شهید،‌ امور ایثارگران دولت باید بیمه تکمیلی جانبازان و ایثارگران تامین کند. وی در آن زمان ادامه داد: جناب آقای نوبخت صدور بخشنامه کافی نیست باید اعتبارات لازم برای بیمه تکمیلی جانبازان و ایثارگران را به بنیاد شهید پرداخت کنید. درمان برای جانبازان و تامین اکسیژن در تمام ساعات شبانه روز ضروری است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: ‌اگر دولت به این موضوع رسیدگی فوری نکند شاهد عکس العمل‌هایی در بعضی از استان‌ها خواهد بود. این نماینده مجلس اظهار داشت: متاسفانه آیین‌نامه های قانون جامع ایثارگران و همچنین عملیاتی کردن سندهای راهبردی رزمندگان همچنان محقق نشده است. در آن جلسه محمد حسن ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه مجلس نهم را بر عهده داشت گفت: تذکر به جایی عنوان کردید با توجه به اینکه در زمینه بیمه جانبازان و ایثارگران قانون دایمی داریم رييس مجلس شورای اسلامی در این خصوص با جناب نوبخت صحبت کردند تا بخشنامه این قانون اصلاح شود و انجام امور درمانی توسط بنیاد جانبازان و ایثارگران تسریع یابد.
پاي رياست‌جمهوري در ميان است


در آن زمان با اطلاع‌رساني كه صورت گرفت بنيادشهيد عقب نشيني كرد ولي ناگهان در هفته گذشته جانبازاني كه با مشكلات فراوان دست و پنجه نرم مي‌كنند صداي اعتراض‌شان به گوش رسيد. در همين حال سايت تابناك در مطلبي با عنوان قطع ناگهاني بيمه جانبازان و ايثارگران به نقل از يكي از مقامات بنياد شهيد در استان البرز نوشت كه مسئولیت پرداخت‌ها تا قبل از آبان تحت نظر بنیاد شهید بوده است اما بعد از دریافت بخشنامه ریاست جمهوری تصمیم بر آن شد که سازمان‌ها بیمه تکمیلی کارمندان ایثارگر را پرداخت کنند. ابراهیم طاهرنژاد در ادامه بیان کرد: عدم پرداخت بیمه ممکن است به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه باشد اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، سازمان‌ها ملزم به پرداخت بیمه هستند. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز بابیان اینکه سازوکارها باید تکمیل شود، تاکید کرد: تلاش تمامی همکاران ما پرداخت و ارائه خدمات به بهترین شکل است و لازم است که در راستاي اجرای برنامه‌ها، مسئولان سازوکارهای بیمه را تکمیل کنند. طاهرنژاد تامین اعتبارات سازمان‌ها و نهادها را حائز اهمیت تلقی کرد و گفت: از اهمیت اعتبارات در تمامی نهادها آگاه هستیم اما بنیاد شهید فقط متولی بیمه ایثارگرانی است که تحت پوشش هیچ سازمان و نهادی نیستند. وی در پایان اظهار کرد: ما تا به امروز با توجه به اخلاص و وسعت کار جانبازان، نتوانستیم زحمات این عزیزان را به نحو احسن جبران کنیم اما لازم به ذکر است که دولت در کادر درمانی، فرهنگی و غیره خدماتی با بهترین کیفیت در اختیار آن‌ها قرار داده است.
وقت‌ناشناسي
در همين راستا و براي پيگيري مسائل مربوط به مشكلات ايثارگران با حجت‌الاسلام و المسلمين جواد حسینی کیا، عضو هيات‌رييسه فراکسیون ایثارگران مجلس گفت‌وگو كرديم. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه اين روزها زمان مناسبي براي اين اقدام نبوده است و برای قطع بیمه تکمیلی جانبازان تا سال آینده باید صبر کرد.
بي‌پولي و فشار به ايثارگران
جواد حسینی کیا در بخشي از سخنانش گفت كه دولت بخش‌نامه ای صادر کرده است که بر اساس آن، همه دستگاه‌های مربوط باید خودشان بیمه تکمیلی افراد شاغل یا بازنشسته را پرداخت کنند. بر همین اساس بنیاد شهید نیز به دلیل کمبود اعتبارات خود این اقدام را انجام داده است و قرار شده تا بنیاد شهید بیمه تکمیلی برخی از جانبازان را قطع کند.
عضو هيات‌رييسه فراکسیون ایثارگران مجلس افزود: بر همین اساس، بنیاد شهید بیمه تکمیلی جانبازان را قطع کرده و گفته هر کسی در هر نهادی که بوده از همان‌جا بیمه تکمیلی خود را انجام دهد. البته این اقدامی است که بیشتر از همه دولت در آن نقش دارد و بخش کمی از این بازی را بنیاد شهید بر عهده دارد.
مصوبه دولتي ضد جانبازان
حجت‌الاسلام و المسلمين جواد حسینی کیا تشريح كرد: در این مصوبه دولتی، قرار شده تا دستگاه‌های دولتی، این هزینه‌ها را پرداخت کنند ولی این اقدام باعث ایجاد مشکلاتی برای جانبازان عزیز کشور شده است که باید در حل و فصل این مشکلات اقداماتی را انجام داد.
وي گفت: در حال حاضر قطع شدن بیمه تکمیلی و برخی از هزینه‌های این عزیزان از سوی بنیاد شهید باعث شده است تا در این مقطع زمانی برخی با وجود تحمل هزینه‌های بالا، از این بیمه‌ها استفاده نکنند و این هزینه‌ها از بین رفته باشد.
حسینی کیا ادامه داد: چرا که قرار بیمه‌ای برخی از سازمان‌ها با میزانی که بنیاد شهید متحمل شده بود، هماهنگی ندارد و در این میان جانبازان متضرر شده‌اند. من و چند نفر از همکارانم که در فراکسیون ایثارگران هستیم در این زمینه تلاش می‌کنیم و پیگیر مشکلات جانبازان هستیم.
فشار مجلس
عضو هيات‌رييسه فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: در حال حاضر یکی از اهداف اصلی ما این است که دولت را متقاعد کنیم تا از سال آینده برای این موضوع اقدام کند تا جانبازان بیشتر از این متضرر نشوند. زیرا ما اکنون در سر سفره این عزیزان نشسته‌ایم و باید در زمینه حل مشکلات ايشان تا جایی که می‌توانیم تلاش کنیم.
وي افزود: جانبازان همان افرادی هستند که با خون خود انقلاب کرده‌اند و ما به لطف تلاش آن‌ها از رفاه برخوردار هستیم. به هر حال ما تلاش خود را در زمینه پیگیری مشکلات جانبازان خواهیم کرد. اما باید گفت همان‌گونه که گفتم این تصمیمی است که توسط خود دولت گرفته شده است و بنیاد شهید نقش چندانی در ایجاد این وضعیت ندارد.
جيب خالي بنياد
اين نماينده مجلس در ادامه تشريح كرد كه باید در نظر گرفت که بنیاد شهید هزینه‌های زیادی را بر عهده دارد و از توان کافی برای پرداخت این همه هزینه برخوردار نیست. بنابراین انتظار زیادی نداریم که این سازمان بتواند برای پوشش همه این هزینه‌ها کاری کند و ناچار شده است تا به دلیل کمبود اعتبارات خود، این مصوبه دولتی را بپذیرد.
دولت دست نگهدارد
عضو هيات‌رييسه فراکسیون ایثارگران مجلس تاكيد كرد: اکنون آنچه که برای ما در فراکسیون ایثارگران مهم به حساب مي‌آيد توجه به این نکته است تا بتوانیم تمام هدف خود را برای پوشش همه هزینه‌های این خانواده‌ها متمرکز کنیم. بنابراین در کل از دولت می‌خواهیم تا برای قطع این هزینه‌ها تا سال‌های آینده دست نگه دارد، ما نیز در مجلس تمامی تلاش خود را خواهیم کرد تا همه هزینه‌های این گروه را پوشش دهیم؛ زیرا این افراد زحمات زیادی را برای سرپانگه داشتن انقلاب کشیده‌اند و باید در رفاه به‌سر ببرند.
وي در پايان گفت: اين روزها نیز یک بخشی از جامعه ایثارگران سرگردان است اما فراکسیون ایثارگران مجلس در جایگاه خود پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد و امید است تا نتیجه‌ای هم داشته باشد.