رحماني فضلي؛ استيضاح به خاطر حناچي

آرمان - مطهره شفیعی: گویی آرامش تصمیمی برای سایه انداختن بر بهشت ندارد و هر روز بیش از گذشته بر مشکلات شهرداری افزوده می‌شود. مطابق قانون وزارت کشور تنها یک روز برای تایید حکم پیروزحناچی برای تصدی شهرداری تهران فرصت دارد و این در حالی است که این وزارتخانه حکم شهردار شدن افشانی را یک روز پس از انتخابش از سوی شورای شهر تهران تایید کرد. اکنون عدم تایید حکم حناچی به معمای پیچیده‌ای تبدیل شده به نحوی که نگاه‌ها میان وزارت کشور و شهرداری در گردش است! دیروز نایب رئیس مجلس از احتمال استیضاح وزیر کشور در صورت عدم صدور حکم حناچی به عنوان شهردار تهران خبر داد. علی مطهری اظهارکرد: «اگر وزیر کشور تسلیم فشار نهادهای غیرمسئول برای صدور حکم شهرداری آقای حناچی شود، با توجه به اینکه طرح استیضاح ایشان اکنون در مجلس مطرح است احتمال انجام این استیضاح تقویت می‌شود.» کمی پس از انتشار این اظهارات نایب رئیس مجلس بود که عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس درباره اظهارات علی مطهری مبنی بر تقویت احتمال استیضاح وزیر کشور درصورت عدم صدور حکم حناچی برای شهرداری تهران گفت: اصلا بحثی درخصوص شخص آقای حناچی در مجلس مطرح نیست. محمد شاه‌نشین توضیح داد: «صدور احکام شهرداری تابع مقرراتی است. اگر شهردار منتخب تهران شرایط لازم را داشته باشد و شورا به این مسائل توجه کرده باشد، وزیر کشور موظف است حکم آقای پیروز حناچی را صادر کند و اگر شرایط لازم را نداشته باشد، ایشان رد می‌شود و موضوع به شورای شهر تهران برگردانده می‌شود. اگر شورای شهر تهران بر شهردار منتخب اصرار داشته باشد، موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.» از سوی دیگر باید در نظر داشت که اگر امروز حکم حناچی از سوی وزارت کشور مورد تایید قرار نگیرد عملا شهردار منتخب تایید شده و رئیس شورای شهر می‌تواند حکم او را صادر کند.
یک سازمان ورزش و چند حکم
اما از سوی دیگرهمگان واقفند «ثبات مدیریت» یکی از اصول توسعه و تحقق اهداف پیش‌بینی شده است و به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود تغییر مدیران در سازمان‌هایی که با زندگی روزمره جامعه مرتبط است کمتر مورد نظر قرار گیرد و بیش از تغییر، اصلاح در دستور کار باشد. شهرداری یکی ازنهادهایی است که ارتباط مستقیم به زندگی روزمره مردم دارد و توجه زیادی به عملکرد مدیران آن می‌شود. گرچه باید پذیرفت هر مسئولی با ارائه برنامه‌هایی حکم انتصاب را دریافت می‌کند و پس از آن در راستای اجرای همان برنامه‌ها اقدام به تعیین تیم کاری همسو با خودش می‌کند، اما برخی اوقات تغییرات در زمان محدود نه تنها دستاورد موردانتظار را ندارد بلکه سبب بی‌اعتمادی جامعه به مدیران جدید می‌شود به عنوان نمونه محمدعلی افشانی 26 آبان طی حکمی دکتر حسین پیرانی را به عنوان سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران منصوب کرد. اما دیروز ندا شهرزاد حکم سرپرستی برای این جایگاه را دریافت کرد که این تداخل سبب شگفتی همگان شد! پس از آنکه شجاع پوریان اقدام به معرفی شهرزاد برای جایگاهی شد که حکم آن برای پیرانی صادر شده بود، بسیاری به یاد برکناری منوچهر متکی در سنگال از سوی احمدی‌نژاد افتادند. متکی تعریف کرد‌: «در هنگام غذاخوردن از برکناری خود مطلع شدم. پس از اینکه جواب درستی از رئیس‌جمهور سنگال دریافت کردم به همراه وزیر امورخارجه سنگال به محل غذاخوری رفتیم که پس از دقایقی وزیر امورخارجه سنگال خبر برکناری من را از طریق لپ‌تاپ مشاهده کرد و حال دچار دگرگونی شده بود که چگونه این خبر را به من بدهد و من که خبری از این اتفاق نداشتم از یکی از مدیرکل‌های همراه دلیل این دگرگونی را سوال کردم که آن موقع متوجه این تغییر و تحول شدم.» این نوع تغییرات سبب بی‌اعتمادی جامعه و مطرح شدن موضوعاتی مانند ترجیح منافعی غیر از منافع شهر در اذهان می‌شود.
حکم اول به نام دکتر پیرانی


آن‌طور که گفته شد افشانی ساعت 23 روز 24 آبان یعنی آخرین روز حضورش در شهرداری به عنوان شهردار با صدور حکمی دکتر حسین پیرانی را به عنوان سرپرست سازمان ورزش شهرداری منصوب می‌کند. در آن برهه برخی معتقد بودند که انتصاب افشانی به دلیل پایان مدت حضور قانونی‌اش در اتاق شهردار تهران فاقد اعتبار است، اما او روز دوشنبه گفت: «در بحث انتصاب سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران قرار بود حکم مسئولیت فرد جدید، آقای حسین پیرانی(توسط شجاع‌پوریان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران)‌ در روز پنجشنبه صادر شود اما وقتی دیدم که این حکم توسط وی صادر نشده و حتی بنده نتوانستم آقای شجاع‌پوریان را پیدا کنم در نهایت حکم وی را صادر کردم.» گویی به دلیل برخی شبهه‌افکنی‌ها بود که دکتر پیرانی در اتاق سرپرستی سازمان ورزش شهرداری حضور پیدا نکرد.
حکم دوم به نام ندا شهرزاد
دیروز معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران خبر داد: سازمان بازرسی کل کشور به حکم افشانی برای پیرانی ایراد گرفته و اعلام کرده که خلاف قانون است. شجاع پوریان اظهار کرد که بر اساس نظر سازمان بازرسی کل کشور، پیروز حناچی شهردار تهران دستور رسیدگی آن از سوی شجاع پوریان را صادر کرده است. بر همین اساس جلسه هیأت مدیره سازمان ورزش شهرداری تهران با حضور شجاع پوریان تشکیل و طی آن خانم ندا شهرزاد، معاون فعلی برنامه‌ریزی سازمان ورزش که سابقه خوب و طولانی در این سازمان دارد به عنوان سرپرست سازمان انتخاب و حکم آن صادر شد که پس از نشست مشترک ایشان با شهردار تهران مراسم معارفه وی برگزار خواهد شد. برخی مدعی شدند که قرار بود جلسه معارفه شهرزاد صبح دیروز برگزار شود که به وقت دیگری موکول شد بنابراین نمی‌توان حضور شهرزاد در این جایگاه را با توجه به روال قبلی تایید کرد.
تعلل برای چه بود
آن روز که افشانی به امضا نشدن حکم پیرانی توسط شجاع پوریان اشاره کرد بسیاری چنین عنوان کردند که معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با علم به عدم بقای افشانی در شهرداری درصدد معرفی شخصی برای سرپرستی سازمان ورزش است که مطلوب خودش باشد. طبق قانون معاون باید تابع سیاست‌های کلی و دستورات شهردار باشد که ظاهرا شجاع پوریان برنامه‌ای مجزا از سیاست‌های افشانی را اجرا کرده تا افشانی ناچار به امضای حکم سرپرستی پیرانی شود.