مناظره زنده نیاز مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده


 سرویس سیاسی‌-
با تایید صلاحیت 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تبلیغات انتخاباتی به صورت رسمی آغاز شد، در حالی که انتظار می‌رفت مناظره‌های انتخاباتی به عنوان تنها راه مستقیم مردم برای رسیدن به نامزد اصلح همانند دوره‌های گذشته از صدا و سیما پخش شود عصر پنجشنبه اعلام شد که بر اساس تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این مناظره‌ها به صورت غیر زنده و ضبط شده پخش خواهد شد!
به گزارش خبرگزاری‌ها‌، شورای نگهبان پنجشنبه شب اسامی 6 نامزدی را که از سوی این شورا برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده‌اند، به وزارت کشور اعلام کرد.
ستاد انتخابات کشور نیز با صدور اطلاعیه شماره هشت، 6 نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرد.


در این اطلاعیه آمده است‌: در اجرای ماده 60 قانون انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته به این ترتیب است:
1- سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال
2- اسحاق جهانگیری کوه شایی فرزند حسن
3- حسن روحانی فرزند اسدالله
4- سید ابراهیم رئیسی ساداتی فرزند سعید
5- محمدباقر قالیباف فرزند حسین
6- سید مصطفی هاشمی طبا فرزند سید ابوالقاسم
در بخش دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است‌: ضمناً به استناد ماده 66 قانون یاد شده، فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از تاریخ انتشار آگهی رسماً آغاز و 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخ 28 اردیبهشت 96 خاتمه می‌پذیرد.
در پایان این اطلاعیه تاکید شده است‌: ان‌شاءالله نامزدهای محترم با الزام و احترام به قانون و نصب‌العین قرار دادن اخلاق‌مداری و مصالح کشور و مردم و با هدف برگزاری انتخاباتی باشکوه و در شأن و تراز ملت رشید ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سهم و نقش خود را در برگزاری حماسه جشن بزرگ ملی در روز جمعه 29 اردیبهشت 96 به خوبی ایفا خواهند کرد و مردم هوشیار و آگاه میهن اسلامی در اقصی نقاط کشور با حضور پرتعداد و گسترده پای صندوق‌های اخذ رأی بار دیگر جهان را مبهوت عظمت و بزرگی خویش خواهند کرد.
آغاز تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری
تبلیغات کاندیدا‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام اسامی آنها توسط وزارت کشور رسما آغاز شده و تا 24 ساعت قبل از روز انتخابات ادامه دارد.
علی‌اصغر احمدی رئیس ‌ستاد انتخابات کشور در ارتباط مستقیم با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: طبق ماده 66 قانون انتخابات، فعالیت انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده، رسما آغاز می‌شود.
وی افزود: از هم اکنون آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهارچوب قانون بلامانع است.
احمدی تصریح کرد: فرصت تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تا 24 ساعت قبل از انتخابات یعنی 28 اردیبهشت ماه است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود.
جلسه شورای نگهبان در قم و توضیحات کدخدایی
جلسه شورای نگهبان روز پنجشنبه برای بررسی صلاحیت نامزدها در شهر مقدس قم برگزار شد.
کدخدایی سخنگوی شورا در این زمینه در صفحه شخصی خود نوشت: جلسه شورای نگهبان در قم تشکیل می‌شود. تشکیل جلسات این شورا و یا جلسات فقهای محترم در قم به دلیل حضور اغلب آنها در این شهر، امری رایج است. علاوه اینکه همزمانی تشکیل برخی کمیسیون‌های مجلس خبرگان مانع حضور فقهای معظم عضو این کمیسیون‌ها در جلسه تهران می‌شد.
حذف مناظره زنده تلویزیونی نامزدها
بعد از ظهر روز پنجشنبه خبرگزاری‌ها اعلام کردند «‌کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در جلسه‌ای به ریاست وزیر کشور با پیشنهاد صدا و سیما مبنی بر زنده بودن مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری مخالفت کرده است.»
به گفته سخنگوی وزارت کشور در دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مقرر شد مناظره‌های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده و گفت‌وگوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش شود.
به گزارش ایسنا‌، سید سلمان سامانی در صفحه شخصی خود با اشاره به برگزاری دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به ریاست وزیر کشور نوشت: در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، علی عسکری رئیس ‌سازمان صدا و سیما، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، مسئولان ستاد انتخابات کشور و نماینده ناظر شورای نگهبان به ریاست وزیر کشور برگزار شد، به منظور برخورداری برابر نامزدها از امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضوابط و چارچوب‌های تولید و پخش برنامه‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
وی افزود: با تصویب کمیسیون مقرر شد مناظره‌های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده وگفت‌وگوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش شود.
سامانی اضافه کرد: در این مصوبه موضوعاتی که نامزدها و نمایندگان آنها در برنامه‌های تولیدی، زنده و مستندهای تلویزیونی می‌توانند به آنها بپردازند و همچنین مواردی که از آنها منع شده‌اند به تفصیل مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته سخنگوی وزارت کشور، مطابق این مصوبه نامزدها مجاز به تبیین و تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در امور داخلی و خارجی می‌باشند.
اعتراضات گسترده نامزدها و شخصیت‌های سیاسی
به دنبال این مصوبه که مناظره‌های انتخاباتی به صورت غیر‌زنده و ضبط شده پخش می‌شود نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها مخالفت خود را با این شیوه اعلام کردند.
سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا برای حضور در مناظره‌های انتخاباتی آمادگی دارید یا خیر تاکید کرد:‌ بنده برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخابات آماده‌ام.
محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در حاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه به لغو برنامه زنده مناظر‌ه‌های انتخاباتی اعتراض کرد.
قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه‌سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی دانست.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز تأکید کرد: این‌جانب از مناظره زنده به‌عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان می‌دانم.
وی تصریح کرد: مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به‌صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.
از سوی دیگر علی عسکری رئیس‌ صدا و سیما نیز اعلام کرد‌: با وجود اصرار رسانه ملی برای پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی متاسفانه کمیسیون تبلیغات انتخابات در جلسه خود به ریاست وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت و پخش غیرزنده مناظره‌ها را تصویب کرد.
وی ادامه داد‌: امیدواریم با توجه به اینکه زنده بودن پخش مناظره‌ها جزو ذات اینگونه برنامه‌ها است، کمیسیون تبلیغات با درک انتظار افکار عمومی از رسانه ملی، پیشنهاد صدا و سیما را مبنی بر پخش زنده مناظره‌ها مجددا بررسی و تصویب کند.
علاوه بر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و رئیس ‌صدا و سیما شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها مخالفت خود را با پخش ضبط شده مناظره‌ها اعلام کردند.
احمد سالک نایب رئیس ‌فرهنگی مجلس‌، محمد دهقانی نماینده مردم طرقبه و شاندیز، الیاس نادران نماینده سابق تهران‌، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام‌، سید مسعود میرکاظمی نماینده سابق تهران و حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از جمله شخصیت‌هایی بودند که در گفت‌و‌گوهایی به این تصمیم اعتراض کردند.
اعتراضات گسترده و عقب‌نشینی دولت
به دنبال اعتراضات گسترده صورت گرفته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جمع جوانان و نخبگان استان فارس طی سخنانی گفت: طرفدار آزادترین شیوه مناظره هستم، حامی هر شیوه‌ای در مناظرات هستم که مردم بهتر انتخاب کنند.
وی افزود: امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه‌ها را باز مرور کند، من طرفدار آزادترین شیوه مناظره‌ها هستم که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند.
حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از تقاضای روحانی برای تجدید نظر در مصوبه امروز کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر داد.
مخالفت دولتی‌ها با پخش ضبط شده مناظره‌های انتخاباتی در حالی است که حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در توئیتی که بعد آن را حذف کرد نوشته بود‌: مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی انتخابات را چند برابر می‌کند، تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات بسیار خردمندانه است!
اخبار ضد و نقیض‌؛ تجدید نظر می‌شود یا نه؟!
در حالی که احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات از تجدید نظر در تصمیم این کمیسیون در‌باره پخش ضبط شده مناظره‌ها خبر داده است، علی پور‌علی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور و عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات گفت‌: نظر این کمیسیون در خصوص نحوه پخش مناظره‌های انتخاباتی تغییر نکرده است و مناظره‌های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده از تلویزیون پخش می‌شود.
تهدید رسانه‌های منتقد
به دنبال انتقادات گسترده از پخش غیر‌زنده و ضبط شده مناظره‌های انتخاباتی وزارت کشور اطلاعیه‌ای صادر و رسانه‌های منتقد را تهدید کرد!
در بخشی از این اطلاعیه آمده است‌: با توجه به ترکیب فرابخشی کمیسیون، انتساب تصمیمی که با حضور همه اعضای کمیسیون و پس از طرح مباحث تفصیلی، مرور تجربه‌های گذشته و سپس رأی‌گیری بین اعضاء، منعقد شده، مصداقِ بارزِ جنجال‌آفرینی و مقابله با تصمیمات مراجع مسئول در امر انتخابات است.
در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است: دامن زدن به مخالفت‌ها با تصمیمات مراجع قانونی و سوء‌استفاده سیاسی جناحی از آن از سوی عوامل رسانه‌های برخوردار از منابع و بودجه‌های عمومی همچون خبرگزاری تسنیم، در حکم ایجاد اخلال در تأمین نظم و امنیت انتخابات است و استمرار آن، مطلقاً غیر قابل قبول و در صورت تکرار، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.
وزارت کشور همچنین با خط و نشان کشیدن برای صدا و سیما افزوده است‌: به علاوه انتظار می‌رود، سازمان صدا و سیما، همچنان که برای تحقق تصمیمات نهادهای نظارتی دخیل در امر انتخابات، زمینه سازی می‌کند و برای اقناع افکار عمومی نسبت به تصمیمات تلاش می‌کند، در تحقق تصمیمات قانونی سایر مراجع مرتبط با انتخابات نیز، پیشگام باشد.
گفتنی است پیش از این چنانچه ذکر آن رفت مسئولین دولتی از جمله رئیس‌جمهور و حسام‌الدین آشنا در اظهاراتی از مخالفت رئیس‌جمهور با پخش غیر‌مستقیم مناظره‌ها سخن گفته بودند، با انتشار توئیت حسین فریدون که پخش غیر‌زنده مناظره‌ها را تایید و آن را ستوده و آن را حکیمانه خوانده بود مخالفت‌های ظاهری زیر سؤال رفته و با تهدید منتقدین از سوی وزارت کشور با چالش اساسی مواجه شد.
پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در واقع تنها راه مستقیم و بی‌واسطه مردم برای شناخت نامزد اصلح و انتخاب مطلوب بوده و اگر با رعایت موازین قانونی و اخلاق صورت گیرد کمک شایانی به مردم در این راستا خواهد کرد.
مناظره‌های ضبط شده در حقیقت مناظره نبوده و شائبه‌های فراوانی به دنبال دارد از جمله آن که گفته خواهد شد اظهارات نامزدها به دلایل گوناگونی مورد سانسور قرار گرفته و مردم نباید از این گفته‌ها مطلع می‌شدند!
در این راستا اعتراضات نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین شخصیت‌ها و کارشناسان سیاسی دلسوزانه بوده و نیاز مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده را پوشش می‌دهد.