دود خصوصی‌سازی ‌اشتباه به چشم کارگران می‌رود


هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شرایط کار کارگران با خصوصی‌سازی باید بهبود یابد، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته خصوصی‌سازی بنگاه‌ها به داستان از چاله‌به‌چاه افتادن کارگران تبدیل شده و دودش به چشم نیروهای کار آنها رفته است.
وی با بیان اینکه خصولتی کردن شرکت‌ها هیچ سود و نتیجه‌ای ندارد، گفت: در برخی وزارتخانه‌ها مجموعه‌هایی مثل وزارت نیرو و سازمان آب بودند که مدیران دولتی اداره آنها را به دست گرفتند و خصولتی شدند، در حالی که باید به بخش خصوصی قوی و غیردولتی واگذار می‌شدند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به مشکلات کارگران هفت تپه و معایب واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی اظهار کرد: قبل از آنکه به معایب واگذاری‌ها بپردازیم باید بدانیم که فلسفه خصوصی‌سازی چیست و از خصوصی‌سازی و واگذاری بنگاه‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ فرایند خصوصی‌سازی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی این بوده که شرایط یک بنگاه به لحاظ بهره‌وری و خروجی کار و همچنین نیروهای کار آن بهتر از گذشته شود.
ابوی ادامه داد: نگاه در برخی خصوصی‌سازی‌ها در ابتدا نوعی سوءاستفاده و بهره‌برداری نادرست بود و ما بارها درخواست کردیم کمیته‌ای از سوی مجلس برای تحقیق و تفحص از جریان خصوصی‌سازی بنگاه‌ها ایجاد شود و ارزش ریالی بنگاه، ماشین آلات و صنایع و سهمی که خریداری شده را به‌روز قیمت‌گذاری و اعلام کنند.


وی توجه به نیروهای کار و سرمایه‌های انسانی را اصل اول تمام خصوصی‌سازی‌ها دانست و گفت: امروز بخش اعظمی از مشکلات کارخانه‌های خصوصی‌سازی شده ناشی از سوء مدیریت و راندمان و کیفیت پایین تولید است، در حالی که اگر با کارگران به جای قرارداد سه ماهه، قرارداد دائم بسته شود آنها دلگرم شده و انگیزه کار کیفی و تولید بهتر را پیدا می‌کنند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اظهار کرد: در برخی کارخانه‌ها از محل تولید، درصدی به عنوان مشوق به کارگر داده می‌شود ولی وقتی با کارگر قرارداد سفید یا کوتاه‌مدت می‌بندیم نباید انتظار تولید با کیفیت داشته باشیم.
ابوی به سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد کرد: پیش از هرگونه واگذاری مجموعه‌ها به بخش خصوصی اهلیت و صلاحیت مدیرانی که آنها را خریداری می‌کنند، ارزیابی کند و پس از آن به درون این شرکت‌ها و بنگاه‌ها برود و نظر کارگران و مدیران داخلی آن را برای خصوصی‌سازی جویا شود؛ درصورت تمایل بنگاه را خصوصی‌سازی کرده یا اینکه آنها بنگاه را به شکل تعاونی به خود کارکنان واگذار کند.
سایر اخبار این روزنامه
دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید! کارلوس و ماکسیما دولت و پراید!(یادداشت روز) اخبار ویژه انتشار تصاویر آشوب‌ها و زد و خورد پلیس با مردم به حیثیت ما لطمه زده است تجمع فرهنگیان مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از مردم مظلوم یمن احضار و بازداشت چند نفوذی در حوزه جمعیت تظاهرات مردم تونس و مصر در اعتراض به سفر بن‌سلمان «قاتل اره به دست! برگرد» دود خصوصی‌سازی ‌اشتباه به چشم کارگران می‌رود جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی با بمباران دیرالزور ده‌ها زن و کودک سوری را کشتند ابتدای انقلاب در واردات تسلیحات نظامی تحریم بودیم امروز در صادرات آنها نباید به ضدانقلاب در دانشگاه تریبون داده شود هنرمندان و اهالی فکر و نظر در جنگ نرم حکم نیروهای مسلح در جنگ سخت را دارند با ما در فضای مجازی همراه باشید دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید! دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید!