بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی قیمت خانه طی یکسال 90 درصد افزایش یافت سیلی گرانی بر صورت مسکن

آمارها می‌گویند طی یک ماه گذشته تعداد معاملات مسکن 26 درصد افت کرد
همدلی| گروه اقتصادی- جدیدترین گزارش وزارت راه و شهرسازی، حکایت از آن دارد که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی یک ماه 4/6 درصد گران شد. وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود روند افزایشی قیمت خانه را در ماه‌های آبان و مهر بررسی کرده است و نتیجه به‌دست آمده از این بررسی، نشان داد بازار مسکن هنوز بیمار است. نشانه‌های این بیماری از نگاه آگاهان اقتصادی، گرانی‌های یک شبه و بی حساب و کتاب قیمت واحدهای مسکونی است. بعد از گذشت سال‌ها آزمون و خطا در سیاست‌های تامین مسکن در کشور اما هنوز شمار زیادی از جویندگان، کفش‌های آهنین به پا محله به محله به دنبال یافتن خانه‌ای هستند که جیب آنها کفاف پرداخت هزینه‌اش را بدهد. اما امان از وقتی که دخل متقاضیان مسکن با هزینه‌های سرسام آور خرید و اجاره خانه جور در نیاید، آن وقت است که آمار «بد مسکن» ها رو می‌شود. شهریور ماه پارسال بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد 19 میلیون بد مسکن در کل کشور وجود دارد. به این مفهوم که در حدود 18 در صد از جمعیت 80 میلیون نفری کشور موفق به تامین مسکن مناسب نشده‌اند؛ در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و ... سال گذشته بود که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد: « تعداد افراد بد مسکن، یک سوم جمعیت شهری کشور را شامل می‌شوند و این نشان می‌دهد که حتما یک جایی از کار ایراد دارد و درمان این موضوع نیز ساده نیست.»
مشکل کجاست؟
نباید از این موضوع مهم غافل ماند که بازار مسکن در ایران سال‌هاست به درد افزایش لجام گسیخته قیمت دچار شده و هنوز راهی برای درمان آن پیدا نشده است. البته راه درمان هست اما باید کسی آن را پیدا کند که انگار آن یک نفر نیست! حالا مردم کوچه بازار هم هر جا مجالی برای دور هم جمع شدن پیدا کنند مدام از دلایل افزایش قیمت مسکن حرف می‌زنند و مطمن هستند یک جای کار می‌لنگد. حرف زیاد است؛ یکی می‌گوید خدا از خیر صاحب خانه هایی که فکر جیب مستاجران را نمی‌کنند نگذرد؛ دیگری باور دارد این داستان ریشه در اوضاع بد اقتصادی دارد. همه این حف و حدیث‌ها درست اما کارشناسان سال‌ها ریشه اصلی را گفته‌اند اما به نظر می‌رسد گوش هیچ مسئولی بدهکار حرفهایشان نبوده است.


کارشناسان چه می‌گویند؟
به باور بسیاری از آگاهان اقتصادی، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن در کشور، سرمایه‌ای شدن کالای مسکن است. این اتفاق زمانی تشدید می‌شود که نه بانک کار خود را درست انجام می‌دهد نه بازار سرمایه، در این حالت است که سرمایه‌ها به سمت بازار مستغلات روانه می‌شود. وقتی هم خود بانک به ظمع سود بیشتر به سوی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن حرکت کند که دیگر اوضاع قمر در عقرب می‌شود، مثل همین اتفاقی که حالا افتاده است؛ اینکه طی یک سال قیمت مسکن 90 درصد افزایش گران‌تر شده است.
نگاهی به آمارها
بررسی جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن طی آبان‌ماه امسال در مقایسه با مهر ۹۷ حدود 4/6 درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات نیز در مدت یاد شده ۲۶.۶ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی در آبان‌ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد 6.39 درصدی به 9 میلیون و 185 هزار تومان افزایش یافت که در مقایسه با متوسط قیمت 8 میلیون و 122 هزار تومانی ماه قبل 6.39 درصد افزایش یافته است. قیمت مسکن در آبان‌ماه امسال در مقایسه با آبان سال گذشته با 4 میلیون و 809 هزار تومان بالغ بر 90.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک با حدود 6.1 درصد به 19 میلیون و 806 هزار تومان رسیده است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی مهرماه امسال در این منطقه با افزایش 4.2 درصدی نسبت به شهریور 97 به 18 میلیون و 532 هزار تومان رسیده بود.
کمترین متوسط قیمت مسکن پایتخت در آبان ماه امسال با 4 میلیون و 61 هزار تومان مربوط به منطقه 19 بود. تا پیش از این همواره کمترین متوسط قیمت مسکن متعلق به منطقه 18 بود. متوسط قیمت مسکن در این منطقه طی آبان امسال به 4 میلیون و 79 هزار تومان رسید که نسبت به ماه پیش از آن یعنی مهر 97 بالغ بر 12.2 درصد افزایش یافته است. همچنین در ماه گذشته 1017 فقره مبایعه‌نامه در مناطق 22 گانه تهران ثبت شد که نسبت به ماه پیش از آن (مهر 97) بالغ بر 26.6 درصد کاهش یافته است. در مهرماه امسال تعداد مبایعه‌نامه‌ها 9561
فقره بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس:
افزایش دو برابری قیمت اجاره مسکن در تهران
حالا کارد به استخوان بازار رسیده و داد نمایندگان مجلس هم از بیداد گرانی مسکن درآمده است. در همین رابطه یک عضو کمیسیون عمران مجلس از افزایش دو برابری قیمت اجاره مسکن در تهران خبر داد.
سیدهادی بهادری در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها در کشور به ویژه کلانشهرها، گفت: در شرایط کنونی قیمت اجاره بها در کلانشهرها به ویژه پایتخت افزایش چشمگیر داشته و امروز اجاره نشینان برای اجاره به مسکن کوچک دچار مشکلات مالی بسیاری هستند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی قیمت اجاره مسکن در تهران به صورت متوسط دو برابر افزایش پیدا کرده و این مسئله نشات گرفته از نگاه سودجویانه مالکان است.
مالکان و صاحبان املاک، به میزان افزایش قیمت ملک خود، نرخ اجاره بها را نیز بالا می برند و در این روند به تاب آوری اقتصادی مستاجران توجه نمی کنند او گفت: مالکان و صاحبان املاک، به میزان افزایش قیمت ملک خود، نرخ اجاره بها را نیز بالا می برند و در این روند به تاب آوری اقتصادی مستاجران توجه نمی کنند.
بهادری افزود: امروز مالکان به دنبال سوء استفاده مالی دو سویه هستند، به طوری که آن ها با وجود آنکه قیمت و ارزش ملکشان بسیار بالا رفته، از بخش اجاره بها نیز به سودهای هنگفتی دست پیدا می کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه نظارت و بازرسی حلقه مفقوده حوزه اجاره است، گفت: مجلس بارها اعلام کرده که سازمان های نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی به پرونده قیمت اجاره بها ورود کند و با متخلفان برخورد جدی داشته باشند.
او ادامه داد: در شرایط کنونی متولیان حوزه مسکن و سازمان های نظارتی باید برای میزان اجاره مسکن سقف تعیین کنند، تا مالکان سودجو قادر به سوء استفاده از مستاجران نباشند.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من نرخ اجاره بها به صورت سالیانه حداکثر باید به میزان تورم بالا رود، البته میزان تورم نیز بسیار بالا است و باید تمهیداتی اندیشیده شده تا قیمت ها پایین تر اعلام شود.
سایر اخبار این روزنامه