دلواپسان اين بار عليه لاريجاني

آرمان- مطهره شفیعی: 27 امضا برای استیضاح علی لاریجانی و همه اسامی در زیر امضاها هم آشنا است: «حسینعلی حاجی‌دلیگانی، علیرضا سلیمی، سهراب گیلانی، جواد کریمی قدوسی، سیدجواد حسینی‌کیا، ضیاءا... اعزازی، اکبر ترکی، سیدناصر موسوی لارگانی، عامر کعبی، نصرا... پژمان‌فر، مجید ناصری‌نژاد، سیدحسین نقوی حسینی، عباس گودرزی، محمد اسماعیل سعیدی، احمد سالک، عبدا... سامری، حسن نوروزی، ذبیح نیکو، محمود شکری، صدیف بدری، سیدقاسم جاسمی، سیداحسان قاضی‌زاده، سیدجواد ساداتی‌نژاد، عباسعلی پوربافرانی، سیدراضی‌نوری، مجتبی ذوالنوری و سیدجواد ابطحی» سایه جبهه پایداری روی درخواست استیضاح رئیس مجلس سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد این طیف چالش خود با علی لاریجانی را علنی و پررنگ کرده است؛ چرا که قبلا استیضاح رئیس مجلس به‌صورت محدود و کمرنگ از سوی دلواپسان مطرح شده بود، اما روز سه‌شنبه با نوشتن متن استیضاح با 27 امضا برنامه خود را به پیش بردند. عصر دیروز ناکامی حاصل برنامه دلواپسان شد چنانکه عضو هیات رئیسه مجلس گفت: طرحی به عنوان استیضاح رئیس مجلس نداریم، اما اگر 25 نفر از نمایندگان نسبت به عملکرد رئیس مجلس اشکال یا ایرادی بگیرند، می‌توانند آن را در کمیسیون آیین‌نامه طرح موضوع کنند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد ادامه داد: 25 نفر از نمایندگان این طرح را امضا کردند و به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شد، اما دقایقی پیش طی پیگیری که داشتم متوجه شدم، 4 - 5 نفر، امضای خود را پس گرفتند و از حد نصاب افتاده است. اگر مجددا امضاها به 25 نفر برسد، کمیسیون آیین‌نامه تشکیل جلسه خواهد داد و مستندات قانونی و نقطه نظرات این افراد بررسی خواهد شد. او تاکید کرد: کلمه‌ای به عنوان استیضاح رئیس مجلس نداریم در این طرح عملکرد رئیس مجلس مدنظر است.
بهانه جدید برای استیضاح
متن درخواست استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس که از سوی دلواپسان تهیه شده، به شرح زیر است: ریاست محترم کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی؛ همان‌گونه که می‌دانید شورای محترم نگهبان طی نامه‌های شماره ۹۷/۱۰۲/۷۲۶۲ و ۹۷/۱۰۲/۷۲۷۴ مورخ ۱۸ مهرماه ۹۷(پیوست یک و دو) اصلاحات اعمال شده در جلسه سوم مهرماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات آن شورا را در خصوص تصویب لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را کافی ندانسته و کماکان این مصوبات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرده است. متعاقب آن، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طی مکاتبه شماره ۶۰۲۹۰ به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ مصوبات موصوف را که مورد ایراد شورای نگهبان بوده است بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقبا طرح در صحن علنی رأسا و مستقیما و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند. پر واضح است که به استناد اصل ۱۱۲ قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می‌گیرد که مجلس(نه ریاست آن) با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای محترم نگهبان را تأمین نکند و طبق ماده ۲۰۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر مصوبات مجلس وافی نظرات شورای نگهبان نباشد مجدد در مجلس مطرح می‌شود و در صورتی که مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأی خود باقی باشد، مجلس مصوبه مذکور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند. تصدیق می‌فرمایید که اقدام ریاست محترم مجلس در ارسال مصوبات فوق‌الذکر به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون اجرای تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آیین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم یاد کرده است. علی‌المراتب به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه مذکور رسیدگی به اقدام مغایر قانون رئیس محترم مجلس توسط اینجانبان امضا کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مردم مورد تقاضا است».
هدف اصلی از مخالفت با لاریجانی


حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده دلواپس مجلس از درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد استیضاح علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد. با مرور مواضع این نماینده دلواپس مشخص خواهد شد که او مدت‌هاست که مخالفت خود با رئیس مجلس را نشان داده است و در موارد زیادی که نماینده‌ای انتقادی به تصمیمات لاریجانی نداشته و آن را مطابق مر قانون دانسته، حاجی دلیگانی رفتار دیگری را پیش گرفته و با مخاطب قرار دادن رئیس مجلس عملکرد و تصمیمات او را خلاف قانون دانسته است. 5 خرداد را باید علنی‌ترین اظهارات دلیگانی علیه لاریجانی دانست که ناخواسته اهداف خود از این مخالفت‌ها را بیان کرد. در آن روز حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص اینکه برخی نمایندگان سعی دارند علی لاریجانی را بر منصب ریاست نگه دارند، گفت: لاریجانی عده‌ای از افراد را تحت مدیریت خود دارد و هر زمانی که بخواهد از آنها در مقابل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و امیدی‌ها استفاده می‌کند. وی افزود: من به شخصه مدیریت لاریجانی را قبول ندارم و معتقدم اگر من جای او بودم بهتر عمل می‌کردم، لاریجانی نقشی انفعالی در مجلس بازی می‌کند. درحال حاضر کشور نیاز به تعمیر و جراحی دارد، این تعمیر باید در قالب اقداماتی قوی و مقتدرانه شکل بگیرد، اما این ظرفیت را در ریاست فعلی نمی‌بینم. نماینده مردم شاهین‌شهر گفت: علی لاریجانی با دولت بده‌بستان دارد، در طرح‌هایی که می‌خواهد به نفع دولت تمام شود با تمام وجود و تمام‌قد از دولت حمایت می‌کند و در مجموع ریاست فعلی مجلس اصلا مستقلانه عمل نمی‌کند. یا 13 تیر ماه گفته بود: «مشکل اصلی مجلس این است که در مشت لاریجانی قرار دارد و او هر برنامه‌ای را بخواهد، در مجلس پیش می‌برد. خيلي تلخ است؛ واقعيت تلخ اين است که آقاي لاريجاني هميشه در چند مجلسي که بوده، يک جمعيتي را براي خودش نگه مي دارد؛ طيفي مثل رئيس مرکز پژوهش‌ها، آقاي جلالي و تيپ هايي مثل آقاي نعمتي. اين آدم‌ها يک جمعي مثل خودشان را تشکيل مي‌دهند و گوش به فرمان هستند؛ يعني وقتي آقاي رئيس مي‌خواهد چيزي تصويب شود، به اينها مي‌گويد بيايند به اين سمت و اگر بخواهد تصويب نشود، بيايند در آن سمت». بنابراین مشخص است که مشکل حاجی‌دلیگانی و 26 همفکر او تنها ارسال لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد به مجمع تشخیص مصلحت نیست بلکه آنها با تعامل و مشی لاریجانی در اداره مجلس مشکل دارند و اینکه میدان را برای رسیدن دلواپسان به اهدفشان که نشانی از وحدت و تعامل در آن نیست باز نمی‌گذارد.
حاجی دلیگانی چی میگه؟
حاجی دلیگانی توئیت کرد: «تک‌روی رئیس مجلس راهی جز استیضاح وی برایمان باقی نگذاشت. به استناد ماه 26 آیین‌نامه داخلی و به درخواست 27 نماینده مجلس به‌زودی هیات رسیدگی به اقدام خلاف قانون علی لاریجانی تشکیل می‌شود». نکته قابل تامل این است که ماده 26 مورد ادعای حاجی دلیگانی چنین است: «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیأت رئیسه معترض باشند، می‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل 25 نفر و یا به‏ درخواست کمیسیون تدوین آیین‏‌نامه داخلی مجلس، تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏‌نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند. کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، اقدام نماید. هیأت اخیر مکلف است ظرف 10روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگی نماید. در صورتی که اکثریت اعضای هیأت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی در هیأت رئیسه تعلیق می‌شود. گزارش هیأت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‌گیری گذاشته می‌شود. درصورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و درغیر این‌ صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد».
هراس از انتخابات 1400
از سوی دیگر این روزها موضوع انتخابات ریاست جمهوری 1400 بسیار زودتر از موعد آن آغاز شده و برخی از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری لاریجانی در آن انتخابات می‌گویند پس طبیعی است که دلواپسان نگران شوند و از هر حربه‌ای برای مخدوش کردن اعتبار لاریجانی استفاده کنند.