دست رد مردم مراکش و تونس به ولیعهد سعودی

مردم تونس در اعتراض به سفر محمد بن سلمان به کشورشان تظاهرات گسترده‌ای را برگزار کردند. همزمان خبر می رسد که مراکش از دور سفرهای منطقه‌ای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مستثنی نبود اما این کشور از پذیرش او خودداری کرده و از عربستان خواست نشست سران دو کشور را که قرار بود طی چند روز آتی برگزار شود، به تعویق بیاندازد.روزنامه «لکم ۲» به نقل از یک منبع که آن را آگاه خواند، نوشت، مراکش با برگزاری نشست مشترک دو کشور به ریاست وزرای خارجی دو کشور با وجود پافشاری ریاض مخالفت کرد.
بنا به گزارش شبکه خبری المیادین، تظاهرکنندگان تونسی که در خیابان حبیب بورقیبه در مرکز تونس تجمع خود را آغاز کردند تا اطراف وزارت کشور پیش رفتند. آنها مخالفت خود را با سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به کشورشان اعلام کرده و نظام عربستان را مسؤول پدید آمدن داعش دانستند.
تظاهرکنندگان تونسی مخالفتشان را با عادی‌سازی روابط اعلام کرده و خواهان جرم دانستن این مساله و توقف آن شدند. آنها پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن این جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که «اگر عربستان نبود اسرائیل در باتلاق به سر می‌برد» نوشته شده بود.
تظاهرکنندگان همچنین شعار «یمن متعلق به آزادگان و بن سلمان سلاخ و قصاب است» و نیز شعار بن سلمان...فلسطین را پیروز می‌سازیم و تونس با عادی سازی روابط همراه نمی‌شود سر دادند.آن‌ها همچنین کاریکاتور بزرگی را در دست داشتند که رئیس‌جمهوری تونس را درحال شستن دست‌های آغشته به خون محمد بن سلمان نشان می‌داد.


فعالان مدنی گروه «شباب قادر» برای این اعتراض فراخوان داده‌اند و در بیانیه خود گفته‌اند که سفر ولیعهد عربستان «تشویقی برای جنایت‌هایی است که او مرتکب شده، چیزی که ارزش‌های انقلاب تونس را منعکس نمی‌کند.» اتحادیه روزنامه‌نگاران تونس هم از گروه‌هایی است که برای اعتراض فراخوان داده‌اند و همچنین اعلام کردند که علیه محمد بن سلمان به دلیل جنایت‌هایی جنگی که در یمن مرتکب شده به دادگاه بین‌المللی شکایت خواهند کرد. این اتحادیه در نامه‌ای سرگشاده به محمد باجی قائد سبسی، رئیس جمهور تونس، نوشت ولیعهد عربستان «خطری برای امنیت و صلح در منطقه و جهان است و تهدیدی است واقعی برای آزادی بیان.»
این نخستین تور خارجی ولیعهد عربستان بعد از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول است. ولیعهد عربستان به شش کشور عربی، امارات متحده، بحرین، مصر، تونس، الجزایر و موریتانی سفر کرده یا سفر خواهد کرد و قرار است بعد در اجلاس جی بیست در آرژانتین حضور پیدا کند.
سیزدهمین اجلاس بیست اقتصاد بزرگ دنیا در روزهای جمعه و شنبه در بوئنوس آیرس برگزار خواهد شد  و احتمالا اردوغان با بن سلمان دیدار خواهد کرد.