سرانجام حناچي، پيروز«بهشت» شد

آرمان- مطهره شفیعی: عصر دیروز سخنگوی شورای شهر از صدور حکم شهردار جدید تهران خبر داد. البته پیش از آن یعنی در صبح چهارشنبه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته بود که «هماهنگی که قرار بود میان وزارت کشور و اطلاعات انجام شود، انجام شده است و امروز(چهارشنبه) حکم آقای حناچی به عنوان شهردار تهران صادر می‌شود.» بر این اساس از امروز به عنوان شهردار و نه سرپرست در مهم‌ترین اتاق بهشت خواهد نشست. علی اعطا سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «وزیر محترم کشور امروز چهارشنبه 7 آذرماه حکم پیروز حناچی شهردار منتخب شورا را صادر کردند. از هیات محترم دولت به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور و همچنین وزرای کشور و اطلاعات که با سعه‌صدر موضوع صدور حکم شهردار منتخب را دنبال کرده و در طول مدت پیگیری با شورا تعامل کردند، قدردانی می‌کنیم». آنچه که در این اتفاق خود را نشان می‌دهد آن است که به مدد رسانه‌ها، سرانجام وزارت اطلاعات قفل صدور حکم شهردار را باز کرد و حناچی «پیروز» بهشت شد.
نظر صریح وزارت اصلاعات رسید
سخنگوی وزارت کشور هم عصر دیروز از صدور حکم شهرداری حناچی از سوی وزیر کشور خبر داد. سیدسلمان سامانی گفت: امروز(چهارشنبه) نظر صریح وزارت اطلاعات مبنی بر تایید صلاحیت آقای پیروز حناچی به وزارت کشور واصل شد. وی افزود: بدین ترتیب با توجه به تکمیل مستندات قانونی لازم برای صدور حکم شهردار تهران، حکم انتصاب آقای حناچی امروز از سوی وزیر محترم کشور صادر شد. سامانی تاکید کرد: در این حکم ضمن اشاره به مشکلات مبتلابه شهرداری تهران، انتظارات وزیر کشور از شهردار جدید از جمله در عرصه انضباط دقیق مالی، ایجاد محیط سالم شهری، تسریع در تصمیم‌گیری‌های به موقع و کارشناسی شده و استفاده از توان افراد مجرب و شایسته تصریح شده است.
نقش پررنگ روحانی در صدور حکم حناچی


با توجه به تشکر ویژه شورای شهر از رئیس‌جمهور در صدور حکم حناچی به نظر می‌رسد روحانی نقش اصلی را در تایید شهردار تهران داشته، چراکه رحمانی فضلی در قامت وزیر کشور هیچ‌گاه تلاش جدی برای تایید حناچی از خود نشان نداد و دوپهلو بودن نامه وزارت اطلاعات را دلیل تاخیر در صدور حکم شهردار تهران اعلام کرده بود اما از بیان آن‌چه در آن نامه ذکر شده بود امتناع می‌کرد. گرچه حکم حناچی برای جلوس بر کرسی شهرداری تهران صادر شد، اما چالش با شورای شهر پنجم و شهرداران انتخابی آن شورا عجین است چنان‌که در ابتدا رأی به جلوس نجفی بر کرسی شهرداری دادند، اما پس از چند ماه او به دلیل آنچه بیماری نامیده شد بهشت را ترک کرد. پس از او نوبت افشانی شد که شهردار تهران لقب بگیرد و وزارت کشور پس از 24 ساعت حکم او را تایید کرد اما قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هم باعث شد که اصلاح‌طلبان باور کنند صندلی شهردار به منتخبان این جریان وفا ندارد. حناچی اما نه بیمار بود و نه مشکل بازنشستگی داشت، اما تاخیر در تایید حکم او از سوی وزارت کشور باز هم بهشت را سرگردان کرد که دیروز بالاخره حکم حناچی صادر شد و مدت سرپرستی او که از 27 آبان آغاز شده بود روز چهارشنبه تمام شد.
نخستین توئیت حناچی پس از دریافت حکم
حناچی در اولین توئیت بعد از گرفتن حکم شهرداری تهران نوشت: «مطلع خدمت به شهروندان عزیز تهران را با سوره مردم(ناس) شروع می‌کنم که در آن کار کردن برای خلق و به‌خاطر خدا را متذکر می‌شود. قدردان محبت‌های مقام معظم رهبری، رئيس محترم جمهور و اعضای محترم شورای شهر تهران هستم.» پیروز حناچی در اولین جلسه رسمی خود با خادمان بسیجی دیدار کرد.
چرا این همه تاخیر؟
تاخیر در تایید حکم حناچی موضوعی بود که طی روزهای گذشته به بحث محافل سیاسی، شهری و حتی نمایندگان مجلس تبدیل شده بود، چراکه هیچ‌گاه تایید حکم شهردار منتخب شورای شهر از سوی وزارت کشور به این اندازه طولانی نشده بود. عدم تایید حکم حناچی به اندازه‌ای عجیب بود که 30 آبان نایب رئیس مجلس از احتمال استیضاح وزیر کشور در صورت عدم صدور حکم حناچی به عنوان شهردار تهران خبر داد. علی مطهری اظهارکرد: اگر وزیر کشور تسلیم فشار نهادهای غیر مسئول برای صدور حکم شهرداری آقای حناچی شود، با توجه به اینکه طرح استیضاح ایشان اکنون در مجلس مطرح است احتمال انجام این استیضاح تقویت می‌شود. در روز سه‌شنبه هفته جاری هم برخی به اعضای شورای شهر توصیه کردند که در فکر معرفی چهارمین شهردار باشند! بر اساس قانون وزارت کشور موظف بود طی 10 روز درباره شهردار منتخب شورای شهر تهران تصمیم بگیرد، اما در این مدت خبری از نظر وزارت کشور نشد و این وزارتخانه دلیل تاخیر خود را عدم دریافت نظر وزارت اطلاعات عنوان کرد. 3آذر بود که سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور گفت: «تاکنون وزارت اطلاعات در پاسخ به استعلام به عمل آمده برای شهرداران پیشنهادی تهران، مشهد، یزد، کرمانشاه و رشت اعلام نظر رسمی نداشته است که از الزامات صدور حکم است.» 6 آذر خلیل‌آبادی عضو شورای شهر خبر داد:‌ «پاسخ استعلام وزارت اطلاعات در مورد حناچی چندپهلو بوده بنابراین وزارت کشور بر اساس آن حکمی صادر نکرده است. قرار است هیات رئیسه با وزارت کشور مکاتبه داشته باشد تا وضعیت شهردار تعیین تکلیف شود». در روزهایی که همگان در انتظار تایید حکم حناچی بودند برخی شایعاتی را درباره خانواده حناچی مطرح کردند، اما به این موضوع فکر نکردند که حناچی معاون وزیر بوده، بنابراین صلاحیت او پیش از این تایید شده است. سوابق حناچی و فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی او طی سالیان طولانی در پست‌های ارشد وزارتی و شهرداری عملا حکایت از آن دارد که نمی‌توان صرفا موضوع استعلام وزارت اطلاعات را تنها دلیل تعویق در احتمال صدور حکم شهرداری پیروز حناچی برشمرد.
تذکر 25 نماینده به وزیر کشور
روز سه‌شنبه که وضعیت حکم حناچی مشخص نشد، نگرانی‌ها درباره مدیریت شهری افزایش پیدا کرد به نحوی که قاسم میرزایی‌نیکو از اعضای کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به موضوع درخصوص وضعیت شهردار منتخب تهران گفت: در کمیسیون شوراها توسط چند نماینده به اعضای شورا یادآور شدیم تا مستقیما در ارتباط با وزیر کشور به روند تایید حکم شهردار تهران جدیت دهند تا هرچه سریع‌تر تکلیف این موضوع مشخص شود. وی ادامه داد: در همین راستا همچنین امروز در صحن تذکری را به وزیر کشور آماده کردیم که به امضای ۲۵ نفر از نمایندگان استان تهران رسید و خواستیم ایشان تعللی در اجرای حکم شهردار تهران نداشته باشد و موارد مدنظر نمایندگان هم در این تذکر بیان شد.
وزیر کشور باید پاسخ دهد!
اکنون نباید تصور شود که افکار عمومی با تایید حکم حناچی قانع شده است بلکه خواهان پاسخگویی وزیر کشور درباره تعلل در تایید حکم شهردار سوم منتخب شورای شهر پنجم هستند. افکار عمومی می‌خواهد بداند دلیل تعلل رحمانی فضلی برای خالی گذاشتن سکان مدیریت شهری چه بوده است؟ اکنون باید مشخص شود تذکر 25 نماینده یا تهدید مطهری به استیضاح وزیر کشور سبب تایید حکم حناچی در روز گذشته شد یا واقعا روند طی شده است؟
همه شهرداران تهران
محمد توسلی از سال 57 تا 58، زواره‌ای از 3 دی 59 تا 24 دی 59، سیدکمال‌الدین نیک‌روش از 24 دی 59 تا 16 شهریور 60، غلامحسین دلجو از 16 شهریور 60 تا 22 مهر 61، محمدکاظم سیفیان 61تا62 برای 9 ماه، حسین بنکدار 1362 به مدت 4 ماه، محمدنبی حبیبی از 1362 الی 1366 به مدت 44 ماه، سیدمرتضی طباطبائی 1366 تا 1368 برای 16 ماه، غلامحسین کرباسچی 1368 تا 1377 به مدت 108 ماه، مرتضی الویری 1378 تا 1380 به مدت 32 ماه، محمدحسن ملک‌مدنی 1380 تا1381 برای 10 ماه، محمدحسین مقیمی 1381تا 1382 به مدت 4 ماه سرپرست، محمود احمدی‌نژاد 1382تا 1384 برای 26 ماه، علی سعیدلو 1384، محمدباقر قالیباف از 1384 تا1396، محمدعلی نجفی 1396 تا 1397 برای حدود 6 ماه و محمدعلی افشانی شهرداران تهران بودند و اکنون سکان مدیریت شهری تهران به پیروز حناچی سپرده شده است.
انتقاد معاون سپاه از شورای شهر تهران
روز گذشته معاون فرهنگی اجتماعی سپاه انتقاداتی را متوجه شورای شهر کرد. سردار نقدی با بیان اینکه اداره کشور به دست خود مردم است تصریح کرد: ولی فقیه مسائل اجرایی کشور را اداره نمی‌کند، اما ضامن آزادی و تضمین انقلاب کشور است که کسی به حق ملت خیانت نکند لذا مردم با انتخاب نماینده مجلس، ریاست جمهور و شورای شهر آینده خود را رقم می‌زنند. وقتی ما شورای شهری را انتخاب می‌کنیم که عرضه تکمیل ۳ درصد باقی‌مانده کار شهردار گذشته را ندارد، نباید این ناکارآمدی را به حساب انقلاب گذاشت. وی با بیان این مطلب که آن‌زمانی که به افراد اشرافی‌گر رأی دهیم نباید انتظار خدمت از آنها داشته باشیم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که بنده به مذاکرات خوشبین نیستم، اما به کسانی رأی دادیم که معتقد بودند مذاکره از نان شب واجب‌تر است. لذا انقلاب جمهوری اسلامی، مردمسالاری را به همراه دارد.