دلواپسان عقب نشستند

آرمان- حمید شجاعی: شاید دلواپسان گمان نمی‌کردند که پس از طرح استیضاح وزیر امور خارجه، هیچ جریانی در مجلس از آنها دفاع نکند، اما وقایع چند روز گذشته در مجلس اینگونه نشان داد که دلواپسان حتی در فراکسیون ولایی مجلس که قرابت بیشتری با آنها دارند نیز از جایگاهی برخوردار نیست. لذا حمایت‌های متعدد سیاسیون، مراجع، علما و روحانیون از وزیر امور خارجه موجب شد تا جو سنگینی علیه دلواپسان بهارستان به راه بیفتد و به نحوی ورق علیه آنها برگردد. چرا که اکنون به جای دلواپسان مجلس این حامیان آقای ظریف هستند که خواهان برگزاری جلسه استیضاح و خواهان گفتن از ناگفته‌ها هستند. از این جهت از یکشنبه 11 آذر تاکنون رفته رفته امضاهای استیضاح آقای ظریف پس گرفته می‌شود. نکته جالب اینجاست که شخصیتی چون مجتبی ذوالنور با اینکه همیشه در خط‌مقدم حمله به ظریف و دولت است حالا که می‌بیند اوضاع به نفع وزیر خارجه است فرار به جلو کرده و در پی پس گرفتن امضای استیضاح کنندگان بر آمده است. نمایندگانی که‌ درصدد استیضاح ظریف از موضع بالا بودند تا وی را به مجلس بکشانند و با استفاده از فضای رسانه‌ای حاصل از آن بر فضای تصمیم گیری در خصوص FATFتاثیر بگذارند،اکنون گام به گام عقب نشینی کرده و درجا می‌زنند. هر چند گفته می‌شود که تکلیف استیضاح ظریف رسما دو هفته دیگر مشخص خواهد شد.
عقب نشینی دلواپسان
زمانی که دلواپسان قصد استیضاح وزیر امور خارجه کردند می‌دانستند که وی پایگاه محکمی در میان نمایندگان، سیاسیون و عامه مردم دارد و این امر واکنش‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت، اما می‌خواستند از طرفی به تخریب ظریف و جایگاهش بپردازند و از طرف دیگر نیز قدرت خود را به رخ بکشند. گرچه دلواپسان حتی فکرش را هم نمی‌کردند که هیچ یک از کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس نیز پشت آنها در نیایند و حتی نمایندگان ولایی مجلس نیز که اغلب منتقد دولت هستند از آن حمایت نکنند. با این حال ظریف یکشنبه گذشته( 11 آذر) جهت ادای پاره‌ای از توضیحات در کمیسیون امنیت مجلس حضور یافت و آنطور که انتظار می‌رفت پاسخ تمامی پرسش‌های نمایندگان را به خوبی داد. در نهایت نیز قرار شد تا دو هفته آینده نشست‌ مشترکی برای بررسی موضوع برگزار و تصمیم‌گیری شود، اما این پایان کار نبود چرا که در مقابل نمایندگان استیضاح کننده، موافقان وزیر امور خارجه نیز بیکار ننشستند و با اظهاراتی در حمایت از ظریف به نوعی موجب توازن این مساله در مجلس شدند. در یکی از این اظهارات کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در حمایت از ظریف گفت: «این استیضاح به صلاح نیست و اگر ظریف استیضاحش به صحن کشیده شود با آرای بیشتر از گذشته به وی رای می‌دهند البته همین قدر بدبینی مجلس به مسئولان به مصلحت نیست.» غلبه رویکردهای حمایتی از وزیر امورخارجه به منتقدان و استیضاح‌کنندگان موجب شد تا دلواپسان گام‌ به گام عقب نشینی کنند. بدین جهت که از روز یکشنبه که ظریف در مجلس حاضر شده و پاسخگوی نمایندگان بوده تا کنون تعداد زیادی از استیضاح کنندگان امضای خود را پس گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد ادله و صحبت‌های ظریف چنان واضح و مشخص و حمایت کلیت مجلس از وی چنان آشکار بوده که دلواپسان از هم اکنون خود را بازنده این اقدام می‌دانند و بخاطر اینکه در صحن علنی مجلس شکست سنگین تری را تجربه نکنند به پس گرفتن امضاها روی آورده‌اند.
احتمال منتفی شدن استیضاح


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارتباط با استیضاح وزیر امور خارجه گفت: نمایندگان اصرار کرده‌اند که استیضاح ظریف مطرح شود و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این استیضاح را بررسی کند. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه درباره طرح استیضاح ظریف در صحن علنی مجلس افزود: اظهارات ظریف بررسی می‌شود و اگر نمایندگان از این توضیحات قانع شده باشند احتمال اینکه این استیضاح به صحن علنی مجلس نیاید، زیاد است. نماینده اسلام‌آباد غرب تصریح کرد: نظر نهایی برای ارجاع استیضاح وزیر امور خارجه به صحن را نمایندگان استیضاح کننده اعلام می‌کنند.
صف پس گرفتن امضاها
یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در ارتباط با استیضاح وزیر امور خارجه اظهارکرد: اکثر امضا کنندگان استیضاح آقای ظریف از فراکسیون ولایی هستند اما این بدان معنا نیست که موضع این فراکسیون استیضاح وزیر خارجه باشد، کما این که مجتبی ذوالنور به دنبال پس گرفتن امضاهاست چون معتقدم استیضاح در شرایط کنونی به صلاح نیست. سیدمحمد جواد ابطحی گفت: ۶ نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه امضای خود را پس گرفتند و این استیضاح حتما از حد نصاب می افتد. ایسنا نوشت؛ وی ادامه داد: با وجود این بنده پای امضای استیضاح آقای ظریف ایستاده‌ام. البته آقای ذوالنورهم توانسته تعدادی از امضاها را پس بگیرد. وی افزود: موضوع استیضاح ظریف در فراکسیون ولایی مطرح نشده است و این فراکسیون بنایی برای استیضاح هم ندارد. پیش از این نیز ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود: ۱۴ نماینده استیضاح کننده از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند و امضاهای خود را پس گرفتند، بقیه استیضاح کنندگان نیز خواستار برگزاری جلسه‌ای با معاونان وزارت امور خارجه شدند تا برخی مسائل روشن شود.