غلبه جلیقه زرد‌ها بر مکرون

به دنبال اعتراضات جلیقه‌زردها و کشمکش‌های خشونت‌آمیز روزهای گذشته، دولت فرانسه طرح گران کردن سوخت را شش ماه به تعویق انداخت. نخست وزیر روز سه‌شنبه تصمیم دولت را در گفتگویی تلویزیونی به اطلاع مردم رساند.
به گزارش دویچه‌وله دولت فرانسه در برابر جنبش اعتراضی جلیقه‌زردها ناگزیر به عقب‌نشینی شد و فعلا از افزایش مالیات سوخت چشم پوشید.
«ادوارد فیلیپ»، نخست وزیر فرانسه، روزگذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که دولت افزایش مالیات سوخت را برای شش ماه به تعویق می‌اندازد. همچنین دولت معاینه فنی خودروها را سفت و سخت‌تر خواهد کرد.
نخست‌وزیر فرانسه گفته است: «این تصمیمات با اثرگذاری فوری، می‌بایست آرامش را به کشور باز گرداند.» فیلیپ همچنین خواستار برقراری یک «گفت‌وگوی واقعی درباره تمامی نگرانی‌هایی که در هفته اخیر بیان شده‌اند» شد.


فیلیپ، درباره تصمیم جدید دولت گفت: اقداماتی برای بهبود قدرت خرید مردم فرانسه اتخاذ کرده‌ایم و اینکه وضعیت معیشتی و درآمد کارگران بهبود یابد.
وی ادامه داد: در خشونت‌های اخیر 4 تن کشته و صدها تن زخمی شدند و آسیب‌های زیادی به اموال عمومی وارد شد. آنچه در شنبه گذشته رخ داد دیگر نباید تکرار شود. دولت آماده مذاکره است و باید بگویم کسانی که مرتکب جرمی شده‌اند، محاکمه خواهند شد.
نخست وزیر فرانسه افزود: دولت سه برنامه اقتصادی اصلی در دست اجرا دارد که اولین آنها تعلیق شش ماهه افزایش مالیات حامل‌های انرژی است. دوم افزایش قیمت گاز و برق که قرار است از سال آتی (2019) اعمال شود تا به نتیجه رسیدن مذاکرات اعمال نخواهد شد و سوم اینکه مذاکراتی با تمامی گروه‌های شغلی و سندیکاهای کارگری برای کنترل اوضاع انجام خواهد شد.
پس از دیدار شامگاه دوشنبه «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، با برخی از اعضای کابینه در کاخ الیزه، اعلام شد که دولت به زودی تدابیری برای جلب رضایت معترضان اتخاذ خواهد کرد. یکی از اقدامات دیدارهایی سه‌ماهه با جنبش اعتراضی است تا فضای تفاهم و آشتی پدید آید.
فرانس 24 اعلام کرد که دولت نشست با معترضان جلیقه زرد را لغو کرده است. در خبر‌ها آمده است که در بامداد سه‌شنبه (چهارم دسامبر) که قرار بود که نمایندگان جنبش اعتراضی با فیلیپ نخست وزیر دیدار کنند، این دیدار برگزار نشده است. گفته شد که دو تن از نمایندگان «جلیقه‌زردها» به دلایل امنیتی از شرکت در نشست خودداری کردند. ظاهرا آنها به خاطر تماس با مقامات دولتی از سوی معترضان تندرو تهدید شده‌اند.
ملحق شدن هزاران نفر به جلیقه زرد‌ها
هزاران تن از محصل‌های دبیرستانی فرانسه دوشنبه به کلاس‌های درس نرفته و به اعتراضات جلیقه زردها در سراسر فرانسه ملحق شدند، پلیس ضد شورش با گاز اشک‌آور به استقبال این نوجوانان رفت. رانندگان آمبولانس‌ها نیز با بستن خیابان منتهی به پارلمان به جمع معترضان پپیوستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه تصاویر ویدیویی از درگیری‌ها روز دوشنبه نشان می‌دهد پلیس با گاز اشک‌آور و باتوم معترضان نوجوان را هدف سرکوب قرار داده است. روز یکشنبه نیز یک خانم ۸۰ ساله در مارسی در بیمارستان جان باخت. در جریان اعتراضات روز شنبه یک کپسول گاز اشک‌آور از پنجره به داخل خانه این خانم افتاد و موجب مرگ او در بیمارستان شد.
در همین حال ویدیوی دیگری از اعتراضات روز دوشنبه در شهر اورلئان در شمال شرقی فرانسه نشان می‌دهد که نوجوانان از ترس گاز اشک‌آور فرار می‌کنند و همچنین خودروهایی مقابل یک دبیرستان در حومه پاریس به آتش کشیده شد و در نهایت هفت دانش‌آموز بازداشت شدند. تجمع این دانش‌آموزان در ابتدا در اعتراض به مقررات جدید ورود به دانشگاه‌ها بود.
«لوران ووکی»، رهبر اپوزیسیون راست‌میانه موسوم به جمهوری‌خواه دوشنبه پس از دیدارش با «ادوار فیلیپ»، نخست‌وزیر فرانسه تاکید کرد دولت درکی از عمق خشم مردم ندارد. این سیاستمدار فرانسوی گفت بود که تنها نتیجه این نشست حرف از طرح مشکل در پارلمان بود. آنچه ما نیاز داریم راهکاری است که خوشایند باشد، چیزی که نتیجه‌اش مورد توافق فرانسوی‌های منتظر باشد، اینکه افزایش مالیات سوخت لغو شود.
کاهش محبوبیت مکرون
یک نظرسنجی از ثبت رکورد جدید در کاهش محبوبیت رئیس جمهوری و نخست وزیر فرانسه بعد از اعتراضات اخیر جنبش «جلیقه زردها» در این کشور خبر داده است.
به گزارش رویترز، بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط Ifop-Fiducial برای رسانه‌های فرانسوی «پاری ماچ» و «سود رادیو» که نتایجش دیروز (سه‌شنبه) منتشر شد، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ادوار فیلیپ»، نخست وزیر این کشور با تشدید اعتراضات اخیر در فرانسه علیه افزایش قیمت سوخت، شاهد کاهش محبوبیتشان به سطح جدیدی بوده‌اند.
در این نظر سنجی که چند روز پیش انجام شده، محبوبیت مکرون با شش درصد کاهش نسبت به نظرسنجی مربوط به ماه قبل به ۲۳ درصد کاهش یافته است. محبوبیت فیلیپ هم با ۱۰ درصد کاهش نسبت به نظرسنجی قبلی به ۲۶ درصد رسیده است.
اکنون این میزان محبوبیت معادل محبوبیتی است که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری قبلی این کشور در اواخر ۲۰۱۳ داشت. اولاند با کسب کمترین میزان محبوبیت یک رئیس جمهور در تاریخ فرانسه تبدیل به نامحبوب‌ترین رئیس جمهور در تاریخ این کشور شد.
تظاهرات جلیقه زردها که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در فرانسه برگزار شد حالا تبدیل به یک جنبش اعتراضی گسترده و قیامی بر ضد ماکرون شده است.