امریکایی‌ها هر روز پیام مذاکره می‌دهند

رئیس جمهوری در ادامه برنامه‌های سفر به استان سمنان بعد از حضور در دانشگاه علوم پزشکی این شهر در جلسه توسعه و برگزیدگان استان حضور یافت و دستور افتتاح و آغاز 44 پروژه را صادر کرد. روحانی دیروز هم در اجلاس سراسری نماز حضور یافت و در ادامه به سرخه زادگاه خود رفت. روحانی در جلسه شورای اداری استان سمنان هم از پیام های پی در پی امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران خبر داد.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، رئیس جمهوری عصر دیروز در جلسه شورای اداری استان سمنان با قدردانی از حضور پرشور و اجتماع شکوهمند مردم این استان در استقبال از دولتمردان، گفت: حضور پرشور مردم، نمایش پشتیبانی آنها از نظام است و این طور نیست که مردم به خاطر یک شخص یا دولت اجتماع کنند.روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم باید تهدیدات و معضلات را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: البته این کار آسانی نیست و از پیچیده‌ترین اقدامات استراتژیک جهانی به شمار می‌رود اما معتقدم ملت ایران قادر است تهدیدات را به فرصت تبدیل کند. رئیس جمهوری اظهار داشت: البته می‌توانیم راه دیگری را انتخاب کرده و به امریکا پاسخ مثبت دهیم، اما در آن شرایط دیگر عزت، ‌استقلال، مردم‌سالاری و ایرانی با عظمت وجود نخواهد داشت. روحانی ادامه داد: امریکایی‌ها بسیار علاقه‌مندند که این شرایط به وجود آید و هر روز از طرق مختلف پیام مذاکره می‌دهند و این در حالی است که انتخاب با مردم است و ملت ما در طول سال‌های نهضت اسلامی همواره برای استقلال خود تلاش کرده است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بودجه لایحه سال 98 را 25 آذر تقدیم مجلس خواهد کرد،  گفت که دولت تصمیم گرفته تا در سال آینده حقوق کارکنان را 20 درصد افزایش دهد. روحانی با اشاره به اینکه اعطای سبدهای حمایتی برای کمک به مردم در مسیر عبور از مشکلات است، گفت: این به معنی آن نیست که در سیاست خارجی تلاشی نمی‌کنیم و با دنیا قهر کرده‌ایم. وی افزود: حتی اگر امریکا هم در برابر حق سر فرود بیاورد و تسلیم حق بشود با او هم مذاکره می‌کنیم. همان طور که پیش از این در برجام و پس از آن صحبت کردیم و امروز هم اگر شرایط آن مناسب شود، ممکن است صحبت کنیم. روحانی با بیان اینکه تمامی تصمیمات با هماهنگی کل نظام صورت می‌گیرد، گفت: کسی فکر نکند که دولت از پشت پرده کاری انجام می‌دهد؛ دولت هیچ چیزی پشت پرده ندارد و همه تصمیمات مهم سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی به بحث گذاشته شده و تمام موارد مهم با رهبری معظم انقلاب هماهنگ می‌شود. رئیس جمهوری تأکید کرد: اگر دشمنان و خصم ما در برابر حق سر فرود بیاورند، مشکلی نداریم و می‌توانیم مسائل‌مان را حل و فصل کنیم. اما معتقدیم باید بموقع حرف بزنیم و بی‌موقع حرف زدن و بی موقع مذاکره کردن برای کشور خطرناک است. وی افزود: مذاکره بی‌مورد مانند چیدن میوه نارس است که هنگام خوردن ذائقه را تلخ می‌کند و هم به خود و هم به درخت میوه ظلم رسانده‌ایم. پس باید در موقع مناسب برسد. در موقع مناسب اهل صحبت بحث و مذاکره با دنیا هستیم، اما به شرطی که دنیا و اروپا تسلیم مسیر حق باشند. روحانی تأکید کرد: به صراحت گفتیم که اگر اروپایی‌ها هم بخواهند در رابطه با توان دفاعی کشور حرفی بزنند، برای ما قابل قبول نیست چرا که توان دفاعی ما برای دفاع از کشور است و با هیچ کس در این رابطه صحبت نمی‌کنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه به دلایلی در زمینه پیشرفت‌های دفاعی کشور کمتر صحبت می‌کنم، گفت: بسیاری تصور می‌کنند که دولت در زمینه فعالیت‌های دفاعی کار کمی انجام داده، اما در طول 5 سال گذشته حداقل، به اندازه 12 سال گذشته در زمینه تولید سلاح و تقویت بنیه دفاعی استراتژیک کشور، تلاش شده است. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت اگر قدرت و مشروعیتی دارد ناشی از رأی مردم است، که پای صندوق آمدند، اظهار داشت: آرای مردم صندلی مسئولیت را برای مسئولان کشور ساخته است.



هیچ کاری با استفاده از زور 
درست هدایت نمی‌شود 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز، نیز  با تأکید بر اینکه «نماز، یک عبادت صرف یا یک فرع دین مثل سایر فروع نیست، بلکه نماز تمامی چهره اسلام است»، اظهارداشت: نماز صورت اسلام است. ایمان به خدا، اعتقاد به حق و عمل به دستورات الهی جوهر دین است، اما نماز پرچم دین به‌شمار می‌رود و همان‌گونه که کشورهای جهان با پرچم‌شان شناخته می‌شوند، دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست.
روحانی با تجلیل از تلاش‌ها و خدمات ارزنده حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در ستاد اقامه نماز و در راستای ترویج فرهنگ نماز در کشور، گفت: ایشان با بیان شیوا و ساده خود گاهی مسائل بسیار سنگین عقیدتی را با مثال‌های ساده برای مردم بیان می‌کنند و این توفیقی است که خداوند نصیب وی کرده است.
رئیس جمهوری افزود: از دینی که پیروان آن در 24 ساعت شبانه‌روز بارها خداوند را با رحمت و رحمانیتش یاد می‌کنند، خشونت، بداخلاقی و تهمت بیرون نمی‌آید.وی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی نمازهای جماعت، چهره‌های گوناگونی دارد اما در دوران پیش از انقلاب، نماز جماعت با جوانان، معنای انقلابی بودن، مذهبی بودن و روشنفکر معتقد بودن را داشت، گفت: پیش از انقلاب جو خاصی در دانشگاه‌ها حاکم بود به گونه‌ای که در کل دانشگاه تهران تنها یک دختر خانم با روسری در محیط دانشگاه بود، اما در همان شرایط هنگام نماز بسیاری از دختران دانشجو می‌آمدند و با استفاده از چادرهایی که وجود داشت، نماز می‌خواندند.
روحانی با اشاره به اینکه در آن دوران افرادی مانند بازرگان و دکتر سحابی که در اروپا درس خوانده بودند، وقتی به کشور آمدند بواسطه مذهبی بودن احساس کردند که باید نماز ظهور و بروز پیدا کند، گفت: اینها انسان‌های متدینی بودند که بعضاً نماز شب‌شان ترک نمی‌شد و در دانشگاه تهران با وجود اینکه مسجد وجود داشت در دانشکده فنی نمازخانه درست کردند تا افراد بتوانند نماز اول وقت را به جا آورند.
رئیس جمهوری ادامه داد: در دوران انقلاب بسیاری از زنان و دختران خودشان داوطلبانه حجاب را انتخاب کردند بواسطه آنکه در آن جاذبه می‌دیدند و می‌فهمیدند که دین عامل حرکت، جنبش، انقلاب، استقلال، آزادی و عزت کشور است.روحانی با بیان اینکه ابزار شدن نماز برای گزینش و استخدام و پست، تأسف آور است چرا که نماز نشانه عظمت انسان است، اظهار داشت: ناراحتم از اینکه در گزینش‌ها سؤالاتی از جوانان می‌کنند که گاهی آنها را مجبور به دورویی خواهد کرد و این در حالی است که دین ما این‌گونه نیست و شکل دیگری آن را معرفی کردیم.روحانی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که چگونه دانش‌آموزان را به نماز ترغیب و تشویق کنیم، افزود: اساس دین بر مبنای انتخاب است و این در حالی است که هیچ کاری با استفاده از زور درست هدایت نمی‌شود. پیش از سخنان رئیس جمهوری، پیام رهبر معظم انقلاب به بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز توسط آیت‌الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان قرائت شد، رئیس جمهوری در این مراسم از ۱۵ فرد و دستگاه برگزیده در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز تجلیل کرد.

ناگفته‌های رئیس جمهوری 
از ارز 4200 تومانی
روحانی شامگاه سه‌شنبه در جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان، با بیان اینکه تعهد اخلاقی ضرورت فعالیت سالم اقتصادی است، گفت: اقتصاد بدون فعالیت سالم بانک‌ها نمی‌چرخد و تمام بانک‌ها باید برای حل مشکلات اقتصادی دولت را یاری کنند.
رئیس جمهوری با اشاره به سخنان یکی از سخنرانان جلسه درباره اینکه چرا دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها مدام دچار تغییر می‌شود و به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک‌های لازم ارائه نشده و دولت آنها را به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد در شرایط تحریم نمی‌بیند، اظهار داشت: واقعیت امر این است که آنچه واقع می‌شود، به آنچه بیان می‌گردد کمی متفاوت است و در اینجا فرصت را مغتنم می‌شمارم و موضوعی که شاید بسیاری از مردم ما جزئیات آن را ندارند، توضیح می‌دهم.روحانی ادامه داد: ما در شرایطی که در آغاز سال با توطئه امریکا مواجه بودیم در فروردین‌ماه در جلسه‌ مهم اقتصادی که تمامی اقتصاددانان دولت و بسیاری از مشاوران و معاونان وزرای اقتصادی حضور داشتند، تصمیمی را به اتفاق آرا اتخاذ کردیم که بر مبنای آن همه اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی معتقد بودند که ارز باید در کشور تک نرخی شده و اعلام کردند که باید قیمت ارز را 4200 تومان اعلام کنیم.
روحانی اظهار داشت: نسبت به این تصمیم تردید داشتم به خاطر این بود که آیا در عمل این طرح موفق می‌شود یا برخی از آن سوء استفاده خواهند کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه پس از اخذ این تصمیم به همه مسئولان و اقتصاددانان گفتم «تصمیم امشب ما «اکل میته» است چرا که شرایط این الزام را به وجود آورده که تصمیم به تک نرخی کردن ارز بگیریم، ادامه داد: اگر همه مردم همراهی می‌کردند، حتماً می‌توانستیم آن تصمیم را بخوبی به اجرا برسانیم و الان هم اگر همه مردم همراهی کنند و ما نرخی واحد برای ارز تعیین کنیم، می‌توانیم نیازمندی کشور را تأمین کنیم، اما متأسفانه در حین اجرا متوجه شدیم برخی از کسانی که به عنوان واردکننده و سرمایه‌گذار از بانک مرکزی ارز دریافت کردند، نصف آن و گاهی بیشتر از آن پول را در بازار فروختند و شروع به ایجاد فساد کردند.وی با بیان اینکه بعضی از دوستان همواره به ما می‌گویند که چرا همه مسائلی که برای دولت اتفاق می‌افتد را برای مردم بازگو نمی‌کنید، گفت:‌ معتقدم که اگر گفتن مسائل مفید به حال مردم، آینده و وحدت کشور نباشد سودی ندارد و کار ما سخت‌تر خواهد شد.
روحانی با اشاره به اینکه دولت مطمئناً بی‌عیب و نقص نیست، اما کمک آنهایی که باید به دولت کمک کنند هم به اندازه کافی نیست، گفت: این موضوعی که عنوان می‌شود، چرا بخشنامه‌ها و مقررات تغییر داده می‌شود، برای این است که ما با یک فضایی مواجه می‌شویم که کمتر قابل پیش‌بینی بوده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت در یک شرایط عادی تعامل سازنده‌ای را با دنیا برقرار کرد که به واسطه آن سرمایه‌گذاران بسیاری وارد کشور شدند، اظهار داشت: البته آن زمانی که سرمایه‌گذاران به کشور می‌آمدند کسی آنها را نمی‌دید اما امروز که دارند می‌روند، تک تک آنها را می‌بینند و ریز آمار و ارقام آنها را در سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های خود منتشر می‌کنند.روحانی با اشاره به اینکه امروز شاهد یک آرامش نسبی هستیم که البته به معنای حل همه مشکلات نیست، گفت: امروز شرایط ما از 13 آبانی که دشمنان فکر می‌کردند با تحریم خود کشور برهم می‌خورد، بهتر است و این به دلیل آن است که مردم با هوشمندی، درایت و فداکاری خود در برابر توطئه دشمنان ایستادگی کردند و آثار این مقاومت بعد از 13 آبان بیشتر نمایان است. 

برش
اهدای پرنده صلح و دوستی کودکان به روحانی

جمعی از کودکان صلح سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اهدای پرنده صلح و دوستی به رئیس جمهوری، از او خواستند تا پیام صلح و دوستی کودکان ایران را به جهان برساند.کودکان صلح در بدو ورود روحانی به محل برگزاری جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان، ضمن استقبال از رئیس جمهوری، پرنده صلح را به وی اهدا کردند. بر این اساس، در متنی که یکی از کودکان صلح به نمایندگی از همه کودکان ایران در حضور رئیس جمهوری قرائت کرد، آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم/جناب آقای رئیس جمهور؛ زمانی که خبردار شدیم به سرزمین مادری‌تان می‌آیید، دلمان به جای کبوترهای سفالی‌مان پر کشید. کبوترهایی که نماد صلح هستند، ما با همین دست‌های کوچک و دل‌های بزرگمان 20 هزار کبوتر سفالی ساخته‌ایم تا به جهان بزرگترها بگوییم دنیای با پرنده‌ها قشنگ‌تر از دنیای با بمب و موشک‌هاست. 
آقای رئیس جمهور؛ معلم‌های خوبمان به ما یاد داده‌اند که هنر، زبان مشترک همه آدم‌هاست. پس با تقدیم این پرنده‌های بی‌زبان صنایع دستی ایران به شما، که پدر تمام کودکان این سرزمین هستید درخواست می‌کنیم پیام صلح، دوستی و آشنایی ما را به همه جهانیان بویژه کودکان برسانید و به همتایان خود بگویید ما بچه‌ها می‌خواهیم وارث لبخندها و دوستی‌ها باشیم و دنیایی سرشار از زیبایی و شادی بسازیم.