مشايي، بازهم دادگاه نيامد!

برگزاری جلسه دادگاه تجدیدنظر
یارغار احمدی‌نژاد
مشايي، بازهم دادگاه نيامد!
آرمان: ظاهرا یاران احمدی‌نژاد هم مانند او هنوز تمایل به دیده شدن دارند حتی از درون زندان! نزدیک‌ترین یار رئیس دولت‌های نهم و دهم اسفندیار رحیم مشایی است. مشایی در زمانی که جامه دستیاری احمدی‌نژاد را بر تن داشت کم سخن می‌گفت و به نظر می‌رسید بیش از همه به آینده فکر می‌کند، اما این آینده آنچنان رقم نخورد که او تمایل داشت و سرنوشت او را مقیم زندان اوین کرد. حالا مشایی از حضور در دادگاه تجدیدنظر خودداری می‌کند؛ چنان‌که در جریان برگزاری دادگاه هم بازی‌های خود را داشت و به‌زعم خود دادگاه را به رسمیت نمی‌شناخت. اسفندیار رحیم مشایی روز ۲۶ اسفندماه ۹۶ در حال خروج از منزل بقایی بازداشت شد. مهران عبدا...‌پور، دیگر وکیل مدافع اسفندیار رحیم‌مشایی دلیل احتمالی بازداشت موکلش را«آتش زدن حکم صادره برای بقایی دانسته بود.» شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست غضنفرآبادی در روزهای سوم و یازدهم شهریور ماه 97 به اتهامات مشایی رسیدگی کرد. رئیس کل دادگستری استان تهران چهارشنبه ۲۱شهریور با اعلام جزئیات حکم صادره برای مشایی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب گفت: در سه فقره عنوان اتهامی رحیم‌مشایی دایر بر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس، در رابطه با تبلیغ علیه نظام به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و همچنین به اتهام توهین به مقامات قضائی به سبب انجام وظیفه به ۶ ماه حبس محکوم شد. غلامحسین اسماعیلی همچنین اظهار کرد: از آنجایی که اتهامات اسفندیار رحیم مشایی سه فقره اتهامی بود، در اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دادگاه الزاما می‌بایست در مورد هر یک از عناوین اتهامی حداکثر مجازات قانونی را مورد حکم قرار می‌داد. بدیهی است که با توجه به تعدد اتهامات و آرای صادره، مجازات اشد(۵ سال حبس) در صورت تایید از ناحیه دادگاه تجدید نظر استان قابلیت اجرا را خواهد داشت. اسماعیلی جمع حکم مشایی را ۶ سال و ۶ ماه عنوان کرد و گفت: چنانچه این رأی مورد تایید دادگاه تجدیدنظر قرار بگیرد، به موجب اجرای قانون اشد مجازات و صرفا ۵ سال آن اجرا خواهد شد.


خودداری مشایی از حضور در دادگاه
جلسه دادگاه تجدیدنظر اسفندیار رحیم مشایی که چندی پیش از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب به 5‌سال حبس محکوم شد، صبح دیروز در شعبه 36 تجدیدنظر دادگاه انقلاب برگزار شده است. جلسه دادگاه تجدیدنظر اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور سابق دیروز به ریاست قاضی زرگر و مستشاران شعبه برگزار شد. متهم پرونده از حضور در جلسه محکمه خودداری کرد، اما وکلای وی در این جلسه حضور یافتند و به دفاع از اتهامات مشایی پرداختند. پس از اظهارات وکلای متهم و ادعای آنها مبنی بر سابقه مطلوب رحیم مشایی در دفاع از نظام جمهوری اسلامی، قاضی زرگر طی سخنان کوتاهی خطاب به وکلای متهم گفت: همکاری امری یک طرفه نیست و باید همه طرف‌ها در این امر معاونت داشته باشند؛ فردی که در نظام اسلامی زندگی می‌کند برای همکاری با نظام تکلیف و وظیفه‌ای مضاعف دارد، اما وقتی در مقابل نظام می‌ایستد و یک حکم قانونی را آتش می‌زند این برای هرکسی که وجدان دارد آشکار می‌کند که مساله چیز دیگری است و همکاری نیست بلکه درگیری است و این درگیری باعث کشمکش می‌شود. قاضی زرگر پس از استماع دفاعیات وکلای متهم و ارائه لایحه دفاعیه اعلام کرد: با توجه به اظهارات وکلای متهم و دریافت لایحه دفاعیه ختم جلسه را اعلام می‌کنیم و امیدواریم که در وقت مقتضی حکم لازم صادر شود.
 
 
ظريف با اشاره به اصلاحCFT در مجلس:
SPV ثبت مي‌شود
وزیر امورخارجه گفت: ما اصلا برنامه سلاح هسته‌ای نداریم، موشکی را هم برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم. موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه زن هستند فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است. محمد جواد ظریف در پاسخ به موضوعات اخیری که درباره مبحث موشکی ایران مطرح شده است، اظهار کرد: واضح است که آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی اعلام کردند که نه برجام و نه قطعنامه 2231 فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند. وی ادامه داد: هم خانم شرمن در دوره مذاکرات این حرف را زد و هم آقای برایان هوک دو ماه پیش گفت قطعنامه 2231 از ایران در مورد یک نوع به خصوصی از موشک تقاضا می‌کند. وی ‌تصریح کرد: موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه‌زن هستند فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است. ظریف ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و ناقض تعهداتش در قطعنامه شورای امنیت و خود برجام است، ناچار است برای اینکه پوششی جهت نقض‌های خود دست و پا کند این ادعاها را انجام دهد؛ اما همان‌طور که دیدم دیروز شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بیجا را بررسی کند. وی سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران درباره بازگشت ناوهای آمریکایی به خلیج فارس چیست، گفت: ما همیشه اعتقاد داشتیم حضور خارجی‌ها در خلیج فارس مخل امنیت خلیج فارس است و به نفع هیچ‌کس نیست. هنوز هم همین اعتقاد را داریم. سابقه این کار هم همین موضوع را اثبات کرده است. وی در ارتباط با آخرین اخبار از همکاری اروپا با ایران در حوزه برجام نیز گفت: خبرهایی که هفته گذشته در سفرهایمان به بروکسل و ژنو شنیدیم این است که توافق‌های نهایی انجام شده و در آینده نزدیک شاهد ثبت SPV(سازوکارمالی) خواهیم بود. وزیر امورخارجه تصریح کرد:با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به محض اطلاع پیدا کردن از هر تحولی می‌خواهند مانع اجرای آن شوند، اروپایی‌ها می‌خواهند این مرحله را به صورت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند. بنابراین خودشان این مرحله را ادامه می‌دهند و وقتی به نتیجه رسیدند اعلام می‌کنند. ظریف در ارتباط با موضوع بررسی‌ CFT در مجلس گفت: آنچه که من خبر دارم این است که بعد از بررسی که در کمیسیون امنیت ملی با کمک شورای نگهبان شد، برخی ایرادات شورای نگهبان اصلاح شد و اصلاح آن ایرادات امروز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در برخی موارد که معمول است ایرادات شورای نگهبان به مجمع تشخیص می‌رود، ‌مجلس با اصرار بر موضع خودش آنها را به مجمع ارسال می‌کند که به نظر من موضوع مهم نیست. وی ادامه داد: موضوع مهم ایراد اصلی شورای نگهبان به تعریف اقدامات تروریستی بود که فکر می‌کنم با اصلاحی که در مجلس صورت گرفت این موضوع برطرف شد. ظریف در پایان تصریح کرد: ما بر توان دفاعی خود همواره تاکید کرده و اعلام کردیم سیاست ما بازدارندگی و تدافعی است و سابقه ما این موضوع را نشان داده است. کشورهایی که درباره توان دفاعی جمهوری اسلامی اظهار نظر می‌کنند سلاح را به منطقه ما سرازیر کردند و باعث ناامنی در منطقه شدند؛ این کشورها نمی‌توانند از جمهوری اسلامی بخواهند توان نظامی نداشته باشد.