در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کیودو ژاپن؛ معاون اول رئیس جمهور: مشتریان جدیدی برای فروش نفت داریم

معاون اول رئیس جمهور ایران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری کیودو ژاپن با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، تاکید کرد: مشتریان جدیدی را کشف کرده و نفتمان را به آنها فروخته ایم.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری کیودو ژاپن درباره این مصاحبه نوشت: جهانگیری هویت مشتریان جدید نفتی ایران را فاش نکرد اما گفت برای مثال به دنبال رایزنی برای خرید بیشتر نفت ایران توسط چین، روسیه و سایر کشورهای آسیایی هستیم.
به نوشته کیودوی ژاپن، معاون اول رئیس جمهور ایران در این مصاحبه تهدید کشورهای مختلف توسط آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران را بسیار خطرناک اما در عین حال «غیرممکن» خواند.
وی تصریح کرد: به جهان اطمینان می‌دهم اگر ایران از منبع اصلی درآمد خود محروم شود، سکوت نخواهیم کرد و در زمان خود تدابیر مناسب بکار خواهیم گرفت.


جهانگیری تاکید کرد: ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا می‌تواند صادرات نفت خود را به سطح قبل از 4 نوامبر یعنی زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازگرداند.
جهانگیری تاکید کرد به‌رغم فشار آمریکا بر متحدانش برای جلوگیری از خرید نفت ایران، تهران آماده است نگرانی شرکت‌های ژاپنی که تمایل به ادامه کار با ایران دارند را کاهش دهد.
وی خاطر نشان کرد "ما آماده مذاکره با شرکت‌های ژاپنی علاقه‌مند به ادامه کار در ایران، برای دستیابی به راه حل‌های جدید به منظور کاهش نگرانی‌های آنها هستیم".
جهانگیری گفت: "دولت و شرکت‌های ژاپنی همواره راه‌های خود را برای عبور از فشارهای ایالات متحده داشته‌اند و ما امیدواریم آنها دوباره از ابداعات خود استفاده کنند تا به عنوان وارد‌کننده عمده نفت ایران همچنان باقی بمانند.
جهانگیری گفت: اگر چه روابط اقتصادی ایران و ژاپن درحال حاضر تحت فشارهای ایالات متحده قرار دارد، اما دو کشور همیشه روابط خوب و طولانی داشته‌اند و ایران نیز به دنبال سفر رسمی «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به تهران است و در این زمینه هیچ مانعی وجود ندارد.
معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: هر زمان که "آبه" تمایل به سفر به ایران داشته باشد تهران آماده است تا از او پذیرایی و میزبانی کند."
جهانگیری از موضع ژاپن در حمایت از صلح جهانی پس از جنگ جهانی دوم قدردانی کرد، اما خواستار استفاده توکیو از «قدرت و نفوذ» خود برای پایان دادن به "یکجانبه گرایی آمریکا" در جهان شد.
وی تصریح کرد: ژاپن باید در برابر یکجانبه گرایی ایالات متحده که تهدیدی برای کشورهای مستقل و حتی فراتر از موضوع هسته‌ای ایران است ایستادگی کند چون مسائل دیگری را در سراسر جهان بر می‌گیرد.
کیودو در ادامه آورده است براساس توافق سال 2015 بین ایران و شش قدرت عمده جهان شامل بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده، تهران موافقت کرد که فعالیت‌های هسته‌ای خود را در برابر لغو تحریم‌های اقتصادی متوقف کند.
سایر اخبار این روزنامه
با تامین نظر شورای نگهبان مجلس مجددا به CFT رای مثبت داد فلسطین خواستار واکنش فوری یونسکو به اتفاقات مسجد ابراهیمی شد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کیودو ژاپن؛ معاون اول رئیس جمهور: مشتریان جدیدی برای فروش نفت داریم ظریف: سیستم سازوکار مالی اروپا بزودی ثبت می‌شود معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: 6 میلیون هکتاراز اراضی کشاورزی ایران مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است وزیر اطلاعات در پیامی به مناسبت روز دانشجو: جنبش دانشجویی مبارزه روشنگرانه بااستکبار را زنده نگه می‌دارد انتصاب رئیس جدید سازمان حج و زیارت وزیر دفاع آمریکا: 40 سال جنگ در افغانستان کافی است رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: قیمت بنزین در سال آینده همان هزار تومان باقی می‌ماند رئیس کل بیمه مرکزی: همه تانکرها، کشتی‌ها و هواپیماها زیر پوشش بیمه‌ داخلی قرار گرفتند رئیس جمهور در جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان: امید به آینده مهمترین نیاز کشور است ناکامی اجماع‌سازی آمریکا در شورای امنیت علیه توان موشکی ایران با شنیدن گزارش رئیس سیا سنای آمریکا درباره نقش بن‌سلمان در قتل قاشقچی مطمئن‌تر شد تحلیل سیاسی هفته