نوار قتل فجیع «خاشقچی»

گروه بین‌الملل: فایل‌ ضبط شده محرمانه مربوط به جزئیات جنایت قتل جمال خاشقچی نشان می‌دهد که این عملیات تلاشی شکست خورده برای تسلیم شدن او و بازگرداندنش به کشور نبوده بلکه طرحی برنامه‌ریزی شده برای «قتل» او بوده است.
شبکه خبری سی ان ان بر اساس متن مکالمات ضبط شده در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه، آخرین مکالمات جمال خاشقچی و ماموران امنیتی ریاض را منتشر کرده است. بنا بر متن مکالمات که توسط منبع خبری سی ان ان مطالعه شده، بار دیگر روشن می‌شود که قتل خاشقچی بر اساس طرح از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای که در ریاض دستور آن صادر شده بود، انجام گرفته و تصادفی نبوده است.
 جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستان بود که روز دوم اکتبر امسال در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.
بنابر یکی از سناریوهای ارایه شده در توضیح قتل خاشقچی، عربستان اعلام کرده بود که او در درگیری با ماموران کنسولگری به طور اتفاقی خفه شده است. اما بر اساس متن مکالمات ضبط شده، آخرین جملات ادا شده توسط خاشقچی تکرار جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» بوده است که اتفاقی بودن خفگی را نفی می‌کند.


براساس نسخه کتبی مکالمات، این روزنامه‌نگار منتقد که برای دریافت مدارک ازدواج خود پا به داخل کنسولگری گذاشته بود، پس از ورود به کنسولگری با شخصی مواجه می‌شود که باعث می‌شود او سریع متوجه شود اوضاع عادی نیست. او به این شخص می‌گوید: «تو اینجا چه می‌کنی؟»
این فرد در پاسخ به خاشقچی می‌گوید که «برگشتی (پیش ما)!». مقامات امنیتی ترکیه صدای این فرد را شناسایی کرده‌اند و او را ماحر عبدل‌العزیز، یکی از دیپلمات‌های سابق سعودی در لندن، معرفی کرده‌اند. صداها سپس از وارد شدن افراد دیگر که ظاهرا به خاشقچی حمله کرده‌اند حکایت دارند. خاشقچی در این هنگام می‌گوید: «نمی‌توانید این کار را بکنید! بیرون در منتظر من هستند.»
آخرین حرف‌های جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در جریان تلاش جوخه مرگ برای کشتنش در کنسولگری عربستان در استانبول «نمی‌توانم نفس بکشم»...«نمی‌توانم نفس بکشم» بوده است.
با خواندن نسخه ترجمه شده فایل صوتی مربوط به صحنه وحشتناک جنایت قتل خاشقچی که با ناامیدی برای زنده ماندن تلاش می‌کرده به راحتی می‌توان فهمید که قاتلان مصمم به کشتن او بوده‌اند. همچنین می‌توان صدای «اره استخوان بر» را در جریان قطعه قطعه کردن اجزای بدن او شنید؛ هنگامی که یکی از قاتلان به دستیارانش توصیه می‌کند برای اینکه صدای اره را در جریان مثله کرن جسد خاشقچی نشنوند، موسیقی گوش کنند.
این فایل‌ صوتی که سازمان‌های اطلاعاتی به بیرون درز داده‌اند شامل گفت‌وگوهایی می‌شود که اشاره به لزوم انجام تماس‌های تلفنی با مسؤولین و مطلع کردن آنها از پیشرفت در «عملیات» دارد.
تماس‌های تلفنی حین «ماموریت»
براساس متن مکالمات، دست کم سه تماس تلفنی حین انجام قتل خاشقچی توسط محمد الطبیقی انجام گرفته است که هر سه با فردی که هویت و شماره او افشا نشده در ریاض بوده است. در این سه تماس تلفنی گزارش پیشرفت کار ارایه می‌شده است و در آخرین تماس، الطبیقی می‌گوید که «تمام شد».  بر اساس گزارش سی ان ان، لحن الطبیقی در این تماس نشانه مکالمه او با مقامی بالاست.
براساس گزارش، از متن تماس‌های انجام شده معلوم می‌شود که اتفاقی غیرمترقبه رخ نداده و بلکه ماموریتی در حال انجام بوده است.
در این رابطه خبرنگار سی ان ان با مسسولان سعودی تماس گرفته است. یکی از مسئولان که نامش برده نشده در پاسخ گفته است که «مسئولان مرتبط، به مکالمات گوش داده‌اند و متن آن‌ها را مطالعه کرده‌اند. اما هیچ اشاره‌ای یا نشانه‌ای مرتبط با تماس تلفنی نبوده است.»
این مقام سعودی با انکار نشانه‌ای از تماس تلفنی در متن، از مقامات ترکیه خواست که اگر چنین چیزی بوده در اختیار آن‌ها بگذارند. 
پذیرش انجام تماس تلفنی با ریاض به مثابه پذیرش صدور دستور قتل در ریاض است. این مقام سعودی همچنین هیچ اظهارنظری درباره آخرین جملات خاشقچی نکرده است.
سی ان ان پیش‌بینی می‌کند که فشارها بر دولت دونالد ترامپ در آمریکا برای اتخاذ موضع علیه دولت عربستان افزایش خواهد داشت. ترامپ هنوز با گزارش آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) که گفته می‌شود محمد بن سلمان را صادرکننده دستور قتل خاشقچی می‌داند اعلام موافقت نکرده است.