شورای نگهبان نمی‌تواند از ایرادات CFT چشم پوشی کند


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در همایش ایران و لوایح چهارگانه FATF که در دانشکده حقوق شهید بهشتی برگزار شد، درباره مخالفت شورای نگهبان با CFT،  اظهار داشت: اینکه CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد به این علت است که مجمع تشخیص موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس را همواره مورد رسیدگی قرار می‌دهد و موضوع جدیدی نیست.
وی ادامه داد: ایرادات شورای نگهبان به CFT را نباید سیاسی دانست و شورای نگهبان باید بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام ایرادات لازم را بگیرد و نمی‌تواند از‌ اشکالات چشم‌پوشی کند. ایرادات شورای نگهبان ١١گانه است نه ٢٢گانه و نباید بزرگ‌نمایی کنیم چون
١١ مورد  ایراد گرفته شده است که بر دیگر موارد تاثیر می‌گذارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به انتقادات تصریح کرد: شورای نگهبان نه جای مجمع نشسته و نه جای مجلس بلکه محکم جای خودش نشسته است و صرفا در صورت اصلاح در مجمع و مجلس، ما دیگر حرفی نداریم.


کدخدایی تاکید کرد: از ابتدای تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون بیش از ١٣٠ مورد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس بررسی شده است و اینکه CFT هم به مجمع رفته است، مسئله جدیدی
نیست.
وی ادامه داد: شورای نگهبان حتی ایراداتی را به لایحه خاک که لایحه‌ای خنثی از لحاظ سیاسی است، وارد کرد و به مجلس جهت اصلاح ارجاع شد و درباره CFT هم شورای نگهبان بر همین مبنا و مطابق با وظایف و تکالیفش ایراد گرفته است و شورای نگهبان نمی‌تواند از ایرادات چشم پوشی کند.
به گزارش مهر، سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان نمیتواند وظایفش را انجام ندهد و در چارچوب شرع و قانون درباره الحاق به یک کنوانسیون نظر می‌دهد.
محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس نیز در این همایش گفت: درخصوص FATF این تلقی وجود دارد که اگر کشوری به نوعی با آن تقابل و مخالفت کند در تامین مالی تروریسم دخالت دارد و در این مورد و پیوستن به این کنوانسیون می‌توان به اتهام آمریکا علیه ایران در این زمینه‌ اشاره کرد که نپیوستن به آن به موضع‌گیری آمریکا علیه ایران کمک می‌کند.
صادقی در ادامه گفت: ما همراه با کره شمالی به عنوان کشور پر ریسک تلقی می‌شویم و مصالح ملی ما
وجه‌المصالحه رقابت‌های سیاسی داخلی قرار می‌گیرد و برخی ارگان‌ها بدون در نظر گرفتن این دلالت‌ها متاسفانه بعضا تحت‌الشعاع این تبلیغات قرار گرفته‌اند.