ماجرای دنباله دار استعفای نمایندگان اصفهان

آرمان- حمید شجاعی: داستان استعفای نمایندگان استان اصفهان طی چند روز گذشته به نقل محافل خبری بدل شده و روزی نیست که یکی از نمایندگان و مسئولان مربوط به این استان در خصوص مساله آب شرب این استان داد سخن سر ندهند. از این رو طی روز‌های گذشته نمایندگان اصفهان با تحریم مجلس در میان مردم حوزه انتخابیه خود حاضر شدند تا از حق آنها در خصوص حقآبه کشاورزان و آب شرب مردم دفاع کنند. روز گذشته نیز مجمع نمایندگان اصفهان در دفتر نماینده ولی فقیه در اصفهان تجمع کرده و به بیان مطالبات و خواسته‌های خود پرداختند. بحران آب جدی است و باید دید مسئولان امر چه واکنشی نسبت به این مساله در اصفهان از خود نشان خواهند داد.
 ماجرای یک استعفا
تردیدی وجود ندارد که کمبود منابع آب در کشور بحرانی است که باید آن را جدی گرفت. در این راستا اعتراضات بسیاری نیز از سوی استان‌های مختلف نسبت به این مساله حیاتی صورت گرفته است. همین چندی پیش بود که رئیس‌جمهور در سفر به سمنان و در دیار مردم زادگاهش سرخه اظهار کرد «وعده و قول وزیر نیرو به مردم سرخه این است که تابستان 99 ان‌شاء‌ا... آب سالم پایدار به سرخه خواهد رسید و این آب پایدار برای 30 سال آینده سرخه را تضمین می‌کند.» همین اظهارات کافی بود تا زبان بسیاری از نمایندگان استان‌های شمالی کشور به اعتراض گشوده شود. به همین جهت نیز علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در این خصوص گفت: «مواضع مجمع نمایندگان مازندران روشن است و با طرح انتقال آب دریای خزر مخالفیم و اجازه نخواهیم داد این مساله اتفاق بیفتد.» هنوز این غائله به اتمام نرسیده بود که 14 آذر خبر رسید که 18 تن از نمایندگان مجلس از استان اصفهان به جهت حذف بودجه مربوط به آب استان اصفهان در سال 98 از سمت خود استعفا دادند. گرچه بسیاری این استعفا را صوری خواندند، اما عدم حضور تمام مجمع نمایندگان اصفهان در جلسات علنی مجلس شائبه جدی بودن این مساله را بیشتر تقویت کرد. این نخستین بار نیست که نمایندگان در مجلس اقدام به تحصن یا استعفا می‌کنند. در مجلس ششم عده‌ای از نمایندگان در اعتراض به بررسی صلاحیت‌ها و در مجلس نهم عده‌ای از نمایندگان خوزستان در اعتراض به وضعیت نامساعد محیط زیستی از سمت خود استعفا دادند. حال تعجبی ندارد که با این وضعیت نمایندگان اصفهان در اعتراض به وضعیت آب استعفا دهند. این در حالی است که مجمع نمایندگان اصفهان طی روز‌های گذشته به جای حضور در خانه ملت با استاندار جدید اصفهان و امام جمعه این استان دیدار و گفت‌وگو کرده و مطالبات خود که همان مطالبات مردم در باب آب است را بازگو و منتظر اقدام مسئولان ذی‌ربط هستند.
 بررسی استعفا در هیأت رئیسه


پس از استعفای نمایندگان استان اصفهان و عدم حضورشان در جلسه علنی مجلس؛ عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در تذکری مستند به مواد ۹۰ و ۹۱ آیین‌نامه‌ داخلی مجلس در جلسه علنی گفت‌: با توجه به اینکه نمایندگان اصفهان استعفایشان را تقدیم هیات رئیسه کرده‌اند، برای جدیت در مجلس و اینکه استعفای صوری در مجلس باب نشود، خواهشمندیم که این استعفا در اولین جلسه قرائت شود و در دستور کار هفته‌ مجلس قرار گیرد. ایسنا نوشت، علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت‌ که موضوع استعفای نمایندگان اصفهان در جلسه هیات رئیسه مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 تجمع نمایندگان در دفتر امام جمعه
نماینده اصفهان در جمع مردم و کشاورزان اصفهانی که به حمایت از استعفای آنها تجمع کرده بودند، اظهار کرد: ۱۹ نماینده استان اصفهان به حمایت و دفاع از حق شما مردم استعفا کرده‌اند. ایسنا نوشت، حجت‌الاسلام احمد سالک گفت: امروز نام ۱۹ نماینده اصفهان به عنوان غایب در مجلس قرائت شد. مشکلی نیست، صندلی که برای مردم کار نکند به درد ما نمی‌خورد. وی ادامه داد: باید مسئولان به این نتیجه برسند که پای کار بیایند و حق این مردم را که در همه جا پیشکسوت بودند چندین شهید دادند و برای این کشور جانباز و مجروح شدند، بدهند. نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: باید قانون ۹ ماده‌ای مصوب شورای‌عالی آب اجرایی و سهم حقآبه‌داران پرداخت شود، این تعهد قانونی دولت جمهوری اسلامی است. سالک تصریح کرد: امروز در دفتر امام جمعه اصفهان همه نمایندگان مستعفی صحبت‌های خود را عنوان و درخواست‌های خود را اعلام کردند. همچنین در ادامه حسن کامران دیگر نماینده اصفهان خطاب به نمایندگان امنیتی انتظامی گفت: به جای محاکمه کشاورزان بهتر است که وزیر نیرو را محاکمه کنید.
 مساله آب اصفهان ملی است
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، در دیدار 16 تن از نمایندگان استان اصفهان در مجلس با تشکر از نمایندگان به‌دلیل حمایت از مردم در مساله آب اظهار کرد: عرایض من از باب نماینده ولی فقیه نیست، چراکه ما در کار اجرایی دخالت نمی‌کنیم بلکه از باب مشورت و راهنمایی و به‌عنوان یک شهروند صحبت می‌کنم. تسنیم نوشت، آیت‌ا... سید یوسف طباطبایی‌نژاد گفت: ما مخالف انتقال آب به یزد نیستیم و بدون شک آبی که به استان اصفهان منتقل شود، به یزد هم می‌رود. بنابراین نمایندگان استان یزد در مجلس در مساله آب باید همکاری داشته باشند. نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقط مساله آب شرب مشکل استان اصفهان نیست، افزود: درختان 60ساله اصفهان درحال خشک شدن است و تعجب می‌کنم که سازمان محیط زیست که برای یک بته در بیابان دلسوزی می‌کند، اما با وجود اینکه وضعیت درختان استان اصفهان را می‌بیند و می‌داند کاری انجام نمی‌دهد. وی با اشاره به مساله آب اختصاصی برای صنعت عنوان کرد: باید برای همه نمایندگان مجلس روشن شود که استان اصفهان به‌اندازه 11 یا 14 استان کشور مالیات پرداخت می‌کند و هنگامی که صنایع استان آب نداشته باشند، تولید و مالیات کاهش می‌یابد، این مالیات‌ها برای کل کشور مصرف می‌شود. آیت‌ا... طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه مساله آب استان اصفهان، یک مساله ملی است، تصریح کرد: بنابراین مساله آب شرب، آبیاری درختان مثمر و غیرمثمر و آب کشاورزی استان اصفهان یک مساله ملی است.
 ماندن در مجلس توجیهی ندارد
رئیس مجمع نمایندگان اصفهان درباره وضعیت آب استان با اشاره به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور اظهار کرد: آقای روحانی در تبلیغات دو دوره انتخاباتی خود و مخصوصا در دوره دوازدهم در اردیبهشت‌ماه ۹۶ رسما به مردم اصفهان قول داد و گفت این‌دفعه نوبت مردم اصفهان است و آب در زاینده‌رود جاری می‌شود، الان نزدیک به دو سال است که از آن وعده‌ای که داده شده می‌گذرد و هیچ قدمی برای آب استان برداشته نشده است. ما از جاری شدن آب در زاینده‌رود قطع امید کرده‌ایم، اما آب آشامیدنی مردم استان اصفهان به مخاطره افتاده است. ایلنا نوشت، حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی گفت: الان کشاورزی در استان اصفهان نابود شده است. کشاورزی پیشکش، صنعت پیشکش، اما بیش از پنج میلیون نفر در این استان زندگی می‌کنند. وقتی توجهی به خواسته‌های این پنج میلیون نفر یا نمایندگان اینها نشود قطعا ماندنشان در مجلس خیلی توجیه ندارد.