دامادهايي با حاشيه‌هاي زنجيره‌اي

وضعيت عمومي جامعه به گونه‌اي است كه اگر هر فردي شايسته‌ يا نالايقي سمتي در بخشي از كشور بگيرد، افكار عمومي عليه اين اقدام موضع مي‌گيرند و به اين اقدام اعتراض مي‌كنند. حال شايد در چند روز اخير ماجراي دامادهاي حاشيه‌ساز مقامات و مسئولان را همگان شنيده باشند كه چگونه سبب آشفتگي احوال پارتي‌هاي خود شدند و آن‌ها را وادار به واكنش كردند. در مهم‌ترين ماجرا مي‌توان به موضوع داماد حسن‌روحاني اشاره كرد كه يكي از وزراي كابينه براي خودشيرين‌كردن وي را به‌عنوان معاون خود انتخاب و منتصب كرده‌بود. ماجرا اين‌گونه بود كه اول هفته جاي خبري تمام فضاي‌رسانه‌اي كشور را در برگرفت و سبب شد تا همه رسانه‌هاي چپ و راست به اين خبر واكنش نشان دهند. همان‌گونه كه گفته شد خبر مربوط به داماد رييس دولت مي‌شد و در آن به نقل از وزارت صنعت، معدن وتجارت، نوشته شده بود:« رضا رحمانی در احکامی جداگانه تعدادی از مدیران جدید این وزارتخانه را منصوب کرد و سید شریف حسینی به عنوان معاون حقوقی، امور مجلس و امور استان‌ها، کامبیز مهدی‌زاده به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان زمین‌شناسی، خداداد غریب‌پور معاون وزیر و ريیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و افروز بهرامی به عنوان ريیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شدند كه در اين بين کامبیز مهدی‌زاده که به عنوان ريیس سازمان زمین شناسی انتخاب شد، داماد حسن روحانی است».
انرژي منفي يك خبر
همين خبر اندك از لحاظ حجم ولي غني از منظر محتوا كافي بود تا فضاي جامعه در ميان بحران‌هاي معيشتي به حالت اعتراضي در بيايد و رسانه‌ها همه به اين اقدام اعتراض كنند. اين ماجرا ادامه داشت تا اينكه خبرگزاري تسنيم كه نيازي به معرفي آن ندارد، در خبري اختصاصي اعلام كرد كه حسن روحاني دستور ابطال حكم معاونت دامادش را صادر كرده است! اين رسانه نوشته بود كه دو روز پس از انتصاب جنجالی داماد ۳۳ساله ريیس‌جمهور به‌عنوان معاون وزیر صمت که با واکنش گسترده‌ای مواجه شده بود، حالا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی می‌گوید که حسن روحانی دستور ابطال این حکم را داده است. رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، با اشاره به انتصاب کامبیز مهدی‌زاده، داماد ريیس جمهور به‌عنوان معاون وزیر صنعت، گفت: طبق شنیده‌های بنده ريیس‌جمهور دستور داده تا حکم دامادش به‌عنوان معاون وزیر صنایع باطل شود.
سبحانی‌فر با بیان اینکه «این انتصاب کار درستی نبوده است»، ادامه داد: اینکه فرزندان بستگان مسئولان پست نگیرند، یک بحث است و بحث دیگر درباره جوان‌گرایی است، مساله دیگر شایسته‌سالاری است؛ این موضوعات را نباید با هم خلط کرد. نماینده مردم سبزوار در مجلس تصریح کرد: گاهی ممکن است مسئولی تجربه داشته باشد، جوان نیز بوده و می‌تواند در پستی مفید باشد که اشکالی ندارد مسئولیت بگیرد.


بي‌اعتمادي به يك نمايش
اين قصه‌ها باور مردم نشد و رسانه ها نيز نسبت به اين واكنش‌هاي از پيش تعيين شده چندان رويكرد مثبتي نداشتند و در همين حال، تابناك از رسانه‌هاي نزديك به محسن رضايي در گزارشي با اشاره به اقدامات صورت گرفته نوشت كه هرچند تاکنون تنها خبر رسمی از واکنش نهاد ریاست‌جمهور و دفتر ريیس جمهور تایید صدور حکم معاون وزیری برای داماد حسن روحانی بوده و غیر از آنچه این نماینده مجلس گفته خبر رسمی دیگری از واکنش ريیس جمهور به این اقدام وزیر صمت مشاهده نشده است، باید منتظر ماند و دید در نهایت آیا خبر مربوط به توبیخ وزیر و ابطال حکم صادر شده برای مهدی زاده از سوی «رضا رحمانی» صحت خواهد داشت یا خیر؟ این انتصاب و خوش خدمتی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی صورت گرفته است که حسن روحانی پیش از این به اعضای هیات دولت تاکید کرده بود که از انتصاب‌های فامیلی و حاشیه‌سازی برای دولت در این موقعیت پرهیز کنند اما این اقدام پس از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای چندمین بار است که در دولت صورت می گیرد؛ چراکه پیش از این هم فرزند «عبدالرضا رحماني فضلي» وزير كشور به عنوان مشاور وزير امور اقتصادی و دارایی معرفی شده بود. پس از آنکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرا شد و بیش از 210 مدیر ارشد شناسایی شده که جزو بازنشستگان بودند، کرسی‌های خود را ترک کردند، هم در رسانه ها و هم از سوی کارشناسان ابراز نگرانی‌های زیادی در ارتباط با اینکه مبادا به جای استفاده از افراد شایسته زمینه برای انتصابات فامیلی بیشتر فراهم شود، مطرح و تاکید زیادی بر شایسته سالاری شد. اما گویا نگرانی‌هایی که درباره سرنوشت پست‌ها و صندلی های مدیریتی خالی وجود داشت، بسيار نيز بی راه نبود و پس از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، همان پیش بینی‌های بد در حال وقوع است. حالا گویا جدا از آقازاده‌ها، جا برای سایر افراد منتسب به خانواده آقایان مسئول باز شده و دامادها وشايد سایر افراد فامیل در پست‌های مدیریتی به کار گمارده شده‌اند؛ اقدامی که باید هر چه زودتر جلوی آن گرفته شود.
وزير با اعتماد به نفس!
اين قصه تاجايي پيش رفت كه وزير كه برخي مي‌گفتند براي خودشيريني اقدام به اين كار كرده است از موضع بالا سخن گفت و اعلام كرد كه آقا داماد، شايسته بوده است! رضا رحمانی در گفت‌وگو با «خانه ملت» با تایید خبر انتصاب داماد رییس‌جمهور به عنوان معاون خود گفت: انتصاب وی به سمت معاونت وزیر ربطی به داماد رییس جمهور بودن یا نبودن این فرد ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همیشه ایراد گرفته می‌شود که چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؛ اما داماد رییس جمهور یک نیروی جوان و نخبه است. هر کس سوابق داماد رییس جمهور را دید به ما برای این انتصاب تبریک گفت. وی درباره سابقه اجرایی داماد رییس جمهور گفت: وی در حوزه معاونت فناوری رییس جمهور سِمَت داشته و رییس ستاد توسعه‌ای بوده است و از آنجا به وزارت صمت آمده است؛ ضمن آنکه لیسانس زمین شناسی دارد، فوق لیسانس او مرتبط است و دکتری زمین شناسی هم دارد. رحمانی بیان کرد: آن‌ها که درباره این انتصاب تردید داشتند، وقتی سوابق او را دیدند به ما تبریک گفتند؛ قطعا اگر هر کسی سوابق او را ببیند، آن را تایید می‌کند. داماد رییس جمهور بودن فاکتور انتخاب نبوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بدون تردید این فرد از نظر شایستگی‌ها، صلاحیت‌های فردی، کارآمدی، مدارک تحصیلی و انگیزه رزومه‌ای قوی دارد و هیچ بحث دیگری جز این محورها در میان نبوده است. وی تاکید کرد: این فرد فارغ از اینکه داماد رییس‌جمهور روحانی باشد یا نباشد انتخاب شده است. این عضو هیات دولت اعلام کرد: نسبت داشتن با یک شخصیت مهم جرم نیست و البته فاکتوری برای انتصاب او نیز نبوده است.
فرار با استعفا
اما اندكي از خبر اين گفت‌وگو نگذشته بود كه خبر استعفاي داماد روحاني فضاي‌مجازي را فراگرفت. وي خطاب به وزير نوشت كه از اینکه اینجانب را قابل دانستید و در این مقطع از بنده دعوت كرديد که در این وزارتخانه همراه تان باشم، کمال تشکر و قدردانی را دارم. اجازه می خواهم از خدمت تان مرخص شوم و به فعالیت های علمی و پژوهشی خود در سنگر قبلی ام ادامه دهم. باردیگر از حسن ظن و اعتماد حضرتعالی سپاسگزارم .
دومينوي دامادهاي حاشيه‌ساز
در ميان اين اخبار، مطلب ديگري منتشر شد كه از بحران‌سازي يك داماد براي پدرزني ديگر از جناحي مخالف خبر مي‌داد؛ ماجرا مربوط به داماد احمد‌خاتمي، امام جمعه تهران بود كه در سازمان زير نظر محمدباقرنوبخت، يعني سازمان برنامه و بودجه استخدام شده بود. احمد خاتمی نيز كه فضا را بحراني ديد در اطلاعیه نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داد و برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی را ارائه کرد. او در نامه نوشته بود كه چند روزی است در فضای مجازی مسئولیت دامادم آقای سید حسین میر خلیلی در دفتر آقاي نوبخت منتشر شده است. در این رابطه چند نکته گفتنی است كه به آن اشاره مي‌كنم.
۱- در آغاز زندگی مشترک دخترانم با دامادها گفته‌ام همه مسئولیت کارهای‌تان با خودتان است این انتساب را دخالت ندهید.
۲- هیچگاه برای هیچ‌یک از دامادهایم سفارشی برای کاری نداشته و ندارم و نخواهم داشت چون رانت‌خواری را منکر می‌دانم.
۳- در رابطه با مسئولیت آقای میر خلیلی نه در این مسئولیت و نه در مسئولیت قبلی بنده نه تلفنی نه پیامکی نه کتبی، هیچ سفارشی نداشته‌ام می‌توانید از آقای محمدی (ريیس محترم سابق سازمان اوقاف و امور خیریه) و آقای نوبخت بپرسید.
٤- از حساسیت جامعه اسلامی بر این امور سپاسگزارم و امیدوارم این روش ادامه یابد.
۵- در این عرصه هم باید تقوی، محور باشد، از تجسس و عیب جويی پرهیز شود و در صدد اصلاح عیب موجود بود.
حاشيه در حاشيه
در همين بازي‌هاي دامادي بود كه ناگهان يك خبر نا مربوط به مسائل فوق منتشر شد كه در آن نيز پاي يك داماد در ميان بود. ماجرا اين‌گونه بود كه انصاف نيوز در مطلبي با عنوان«خبر نادرست یاشار سلطانی درباره‌ داماد شمخانی» نوشت كه «هادی میرمحمدعلی» که «یاشار سلطانی»، فعال رسانه‌ای او را داماد دریابان علی شمخانی خوانده، نزدیک به نام «هانی میرمحمدعلی» برادر اوست که داماد سیدصفدر حسینی (همسر فاطمه حسینی نماینده‌ تهران در مجلس) است. در خبر آمده بود كه کانال اسکان نیوز متعلق به این فعال رسانه‌ای نزدیک به محسن هاشمی، توییت اشتباه او در این‌باره را با تیتر «افشاگری یاشار سلطانی از تخلف هادی میرمحمدعلی، داماد شمخانی» منتشر کرده است. او در این توییت که به صورتی گسترده منتشر شده، به همراه عکسی چنین ادعایی را مطرح کرده بود. نام کوچک داماد شمخانی، امیرحسن است. روی تابلویی که در تصویر ملک مورد نظر، نامی مشابه نام برادر او نوشته شده است.
ترفند فاميلي
بي‌شك اگر همه مسائل كشور روي ريل باشد و مشكلات گريبان مردم را پاره نكرده باشد، انتصاب افرادي كه منتسب به مسئولان هستند و شايستگي لازم را نيز دارند چندان قابل تامل نيست و تا اين حد اعتراض به آن صورت نمي‌گيرد. ولي در زماني كه بنا به گفته مسئولان دولتي و حاكميتي وضعيت اشتغال و اقتصاد كشور تا اين حد نابود است، چرا بايد اجازه داد كه افراد حاشيه‌هاي فراواني ايجاد و اذهان عمومي را درگير خود كنند؟! به نظر مي‌رسد بعد از افشا شدن انتصاب پسر رحماني‌فضلي در وزارت‌ اقتصاد، مسئولان براي آنكه با مشكل روبه رو نشوند افرادي را براي كار معرفي مي‌كنند كه فاميلي‌شان با آن‌ها همخواني ندارد ولي نمي‌دانند كه ماه هميشه پشت ابر نخواهد ماند و روزگاري اين اقدامات و تبعيض‌ها گريبان‌گير آن‌ها خواهد شد.