وحشت پس از سکوت

هر چقدر که دولت ترامپ با عربستان سعودی و شاهزاده ماجراجو مماشات می کرد، سنای آمریکا با جدی ترین حالت ممکن در تقابل با حکام سعودی است و با وضع قوانین سعی دارد كه حکومت مرتجع و تروریستی عربستان را سرجایش بنشاند.
دیروز یکی از مقام های سعودی پس از چند روز سکوت سرانجام به حرف آمد و در مقابل اقدامات تنبیهی جناح راست کنگره، زبان به انتقاد گشود! این در حالی است که دونالد ترامپ و دار و دسته عجیب غریبش در دولت همواره پشتیبان ملک سلمان و فرزند بی تجربه او بوده اند. بی نظر می‌رسد با توجه به شخصیت «پولکی» دونالد ترامپ، چیزی جز حمایت های مالی دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، نمی تواند دلیل اصلی مماشات و طرفداری ترامپ از خاندان آل سعود باشد.
اگر تنها 10 درصد جنایت شاهزاده بن سلمان در قضیه خاشقچجی یا جنگ یمن را کشور دیگری مرتکب شده بود، ترامپ دست کم تا به امروز بدون اجازه کنگره، ده ها بار آن کشور را به جرم له کردن اساسی ترین مولفه های حقوق بشر، بمباران کرده بود. به راستی پشت پرده چه اتفاقاتی افتاده که زبان رییس جمهور ترامپ به اجاره سعودی های درآمده است و او جز طرفداری ، کار دیگری نمی کند؟ مگر نه اینکه جنگ یمن، یک جنگ جنایتکارانه و تقریبا نسل کشی است؟ مگر غیر از این است که ترور وحشیانه و حیوان صفتانه خاشقجی، از هم دریدن اصول دموکراسی و رکن پنجم آن است؟ این همان استانداردهای دوگانه دونالد ترامپ است که صدای دنیا را در آورده است. اگر امروز رییس جمهوری بدون وابستگی به عربستان در آمریکا به قدرت رسیده بود، قطعا یک شبه فرمان زندانی کردن و دستگیری حکام سعودی در هر جای دنیا را به جرم جنایت جنگی و بشری صادر کرده بود.
آیا‌جنایت هایی که بن سلمان و پدرش مرتکب شده‌اند، کمتر از تخلف مالی دختر مالک شرکت هوآوی است؟ این دو اساسا با هم قابل قیاس نیستند و اگر هم باشند، دختر مالک هوآوی ، کسی را نکشته و سلاخی نکرده و کودکان بی گناه و زنان بی دفاع یمنی را بمباران نکرده است، چگونه او در فرودگاه کانادا بازداشت می شود اما شاهزاده آدمکش و دیوانه سعودی در دنیا به طور علني می‌چرخد و جلوی دوربین های خبری، لبخند می‌زند و رییس جمهور کشوری دیگر که اتفاقا رفاقتی با ترامپ نیز دارد، برای بیرون آمدن بن‌سلمان از لاک تنهایی، آغوش باز می کند؟


واکنش مقام سعودی به قطعنامه سنا
یک مقام وزارت خارجه عربستان موضع‌گیری مجلس سنا را مبتنی بر ادعاها و اتهاماتی بی‌اساس و به منزله مداخله علنی در امور داخلی ریاض دانست.
این مقام در وزارت خارجه عربستان در جوابیه کشورش تاکید کرد: ریاض بر ادامه و توسعه روابط با واشنگتن اصرار دارد و از چنین موضع‌گیری‌های اعضای نهادی معتبر در کشوری هم‌پیمان و دوست تعجب می‌کند. عربستان به رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی برای آمریکا احترام زیادی قابل است و روابط استراتژیک سیاسی، اقتصادی و امنیتی عمیقی با این کشور دارد که طی دهه‌های گذشته در جهت خدمت به منافع دو کشور و دو ملت بوده است.
این مقام سعودی در ادامه دفاعیات خود از کشورش این گونه ابراز عقیده کرد که عربستان کاملا با هر گونه مداخله در امور داخلی‌ یا زیر سوال بردن جایگاه رهبرانش که ملک سلمان و ولیعهد او هستند، مخالف بوده و هر نوع اهانت به حاکمیت کشور یا جایگاه آن را نمی‌پذیرد.
وی این گونه ادامه داد که چنین موضع‌گیری از سوی مجلس سنا هرگز تاثیری بر نقش رهبری عربستان در منطقه و جهان عرب و اسلام و در سطح جهانی نخواهد داشت و عربستان در قلب تمام مسلمانان جهان قرار دارد و این مساله عربستان را اساس ثبات منطقه و جهان قرار می‌دهد و ریاض در تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت در سطح منطقه و جهان پیشرو است!
این مقام مدعی شد، عربستان از نقش رهبری در ثبات اقتصاد جهانی به واسطه حفظ توازن در بازار نفت برخوردار است و به گونه‌ای عمل می‌کند که به نفع منافع تولیدکننده و مصرف کننده به یک اندازه باشد.
نخست وزیر کانادا، پیشقدم لغو قراردادهای نظامی با عربستان
کانادا می گوید در پی یافتن راه‌هایی برای لغو یک قرارداد مهم تسلیحاتی با عربستان سعودی است که انعقاد آن پیشتر با مخالفت اپوزیسیون و فعالان حقوق بشر در این کشور همراه شده بود.
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در حالی این مطلب را مورد تاکید قرار داده است که وی پیش از این، لغو قرارداد تسلیحالتی پانزده میلیارد دلاری منعقد شده با عربستان بدون پرداخت غرامت سنگین را بسیار دشوار توصیف کرده بود.
گفتنی است که این قرارداد تسلیحاتی از سوی دولت قبلی محافظه کار کانادا با مقامات ریاض به امضا رسیده بود.
جاستین ترودو همچنین در تازه‌ترین موضع‌گیری نسبت به این قرار داد خاطرنشان کرد: «ما وارث قراردادی پانزده میلیارد دلاری هستیم که از سوی استفن هارپر امضا شده و ما را ملزم به فروش خودروهای زرهی سبک به عربستان سعودی می کند».
نخست وزیر کانادا که در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخن می گفت، تصریح کرد: «ما در حال مطالعه روی مجوزهای صادراتی هستیم تا راهی برای لغو صادرات این خودروهای زرهی به عربستان بیابیم».
ترودو اواخر ماه اکتبر اعلام کرده بود که در صورتی که کشورش به تعهدات خود در قبال این قرارداد عمل نکند با جریمه ای چند میلیارد یورویی مواجه خواهد شد.
اتاوا از سال ۲۰۱۷ به این سو همواره نسبت به احتمال استفاده ریاض از خودروهای زرهی صادراتی در عملیات سرکوب مخالفان در شرق عربستان و نیز در جریان مداخله نظامی در یمن ابراز نگرانی کرده است.
کانادا در حالی از تلاش برای لغو قراردادهای تسلیحاتی با عربستان خبر می دهد که پیشتر آلمان نیز با توجه به اتهام های مطرح بر ضد مقامات ریاض در ماجرای قتل جمال خاشقجی اعلام کرده بود که همین رویه را درپیش می گیرد.
اکونومیست: ناتوی عربی سعودی‌ها یک افسانه بود
از سوی دیگر، نشریه اکونومیست درگزارشی با اشاره به اینکه ائتلاف قدیمی، ناجور و پرفرازونشیب آمریکا - عربستان، سر از سیاست داخلی آمریکا در می آورد، افزود: ناتوی عربی سعودی ها یک افسانه بود.
اين نشریه انگلیسی نوشت: از سال 1945که فرانکلین روزولت، ريیس جمهور وقت آمریکا بر روی عرشه کشتی یو اس اس کوئینسی USS Quincy با ابن سعود ولیعهد وقت عربستان دیدار و به سعودی ها اظهار ارادت کرد؛ هیچ ريیس‌جمهوری از آمریکا به اندازه باراک اوباما نسبت به خاندان آل سعود اظهار ارادت نکرده است.
اوباما در دو دوره کاری خود چهار بار به عربستان سفر کرد. هیچ‌کدام از سایر روسای جمهور آمریکا به این اندازه از سعودی بازدید نداشته است. تعداد سفرهای اوباما به عربستان دو برابر سفرهای او به دیگر کشورهای خاورمیانه بود.
در دولت اوباما، آمریکا 112 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت و کمک‌های اطلاعاتی در اختیارش قرار داد و سوخت جت های جنگنده‌اش برای جنگ یمن علیه شورشیان حوثی را فراهم کرد.
حالا که ماجرای قتل خاشقجی اتفاق افتاده است؛ هر دو جناح حاکم در سنا اصرار دارند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سانسور شود. این یعنی مردود دانستن رابطه عاشقانه آمریکا و عربستان اما ترامپ سخت مشتاق حفظ این رابطه است و اجازه برهم زدنش را نمی دهد.
همین موضوع نشان می دهد که چقدر وجود ولیعهد برای هردو کشور ضروری است. دولت ترامپ به خصوص داماد او ،جرد کوشنر آمد و بر اهمیت این قضیه شرط بندی کردونقطه نظرات شاهزاده سعودی در باره اسرايیل را قدری معتدل کرد.امکان دارد بن سلمان راضی شود فلسطینیان را به پای میز مذاکره بیاورد. کوشنر همچنین با علم به دشمنی قلبی که سعودی ها باایران دارند، امیدوار است ازطریق او فشار بر ایران را بالا ببرد.
الجزیره از توطئه مشترک عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر در سال ۱۹۹۶ پرده برداشت
موضوع حاشیه ای دیگری که در خصوص عربستان منتشر شد، این بود که شبکه خبری الجزیره مستندی از طرح مشترک سه کشور عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر در سال ۱۹۹۶ که در نهایت اجرا نشد، منتشر کرد.
در این فیلم مستند ۵۲ دقیقه‌ای که از شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر پخش شد، پل باریل، رييس مزدوران فرانسوی جزيیات این طرح را فاش کرد.باریل گفت: در سال ۱۹۹۶ پس از شکست کودتا در قطر علیه حاکمیت این کشور، با حمایت مستقیم امارات، عربستان و بحرین بر هدایت این طرح نظارت داشتم، امارات حمایت گسترده‌ای را برای اجرای این عملیات فراهم کرد و در هتلی در ابوظبی که سلاح زیادی انبار شده بود، میزبان من و تیمم بود.