بازي استيضاح در بهارستان

آرمان- حمید شجاعی: شاید همگان بر این رویکرد صحه بگذارند که نماینده ملت باید قانون‌گرا‌ترین، پاسخگوترین و در مقابل مردم خاضع‌ترین فرد باشد، اما بعضا دیده می‌شود که برخی نمایندگان به جهت جایگاه خود درصددند قانون را دور بزنند، از رانت نمایندگی استفاده کنند و بدتر از همه از موضع بالا بامردم صحبت کنند. گویا این افراد نمی‌دانند که هر از چندی باید در مقابل همین مردم زانوی ادب بزنند تا بتوانند رأی آنها را برای حضور مجدد در پارلمان اخذ کنند. ویدئویی که اخیرا از مشاجره و هتاکی نماینده سراوان به کارمند گمرک منتشر شده این پرسش را به اذهان متبادر کرده که اگر اینها نمایندگان مردمند چرا رویکرد مردمی ندارند و گاهی خود را بالاتر از مردم می‌بینند؟ گرچه برخی از نمایندگان در حرکتی عجیب به جهت توهین کارمند گمرک به درازهی، نماینده سراوان، خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و برکناری رئیس کل گمرک شده‌اند که حیرت‌آور است. لازم به توضیح نیست که نمایندگان باید بدانند که این نوع تحرکات و رفتارها از سوی آنها در اذهان مردم باقی خواهد ماند و به موقع واکنش آنها را نیز در پی خواهد داشت. چه اینکه انتخابات مجلس نیز در پیش باشد، حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
افول شأن نمایندگی
تاکنون بسیار این سخن امام(ره) را شنیده‌ایم که «مجلس عصاره فضایل ملت است» یا «مجلس در راس امور است»، اما هر چه زمان به جلوتر آمده این گزاره‌ها رنگ باخته و بعضا نمایندگان با رفتارهایی که از خود نشان داده‌اند شأن نمایندگی و شأن مجلس به عنوان قوه مقننه کشور را زیر سوال برده‌اند. کم ندیدیم رفتارهایی از سوی نمایندگان که دون شأن نماینده ملت بوده است. برخی نماینده‌ها تا کنون نشان داده‌اند که حاشیه‌ساز بوده‌اند. از اظهارات توهین‌آمیز به زنان گرفته تا برخورد فیزیکی و تا خطاب کردن مخاطب به شکل نادرست. جدای از برخی نمایندگان که همواره در دوران حضورشان در خانه ملت، نظارت مردم را بر عملکردشان می‌بینند و از یاد نمی‌برند که از همین مردم برای حضور در مجلس رأی گرفته‌اند، برخی نمایندگان هستند به جای اینکه مردم را ولی‌نعمت خود بدانند نوعی حس خود برتربینی نسبت به مردم دارند و به خود اجازه می‌دهند که از موضع بالا با مردم صحبت کنند. طی چند روز گذشته ویدئویی از یک نماینده مجلس در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور دست به دست شد که حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد و حتی سر از جلسه غیرعلنی پارلمان نیز در آورد. ماجرا از این قرار است که محمد باسط درازهی، نماینده سراوان با حضور در اداره گمرک درخواستی غیرمعقول و غیرقانونی از کارمند این اداره داشته و زمانی که با مقاومت این کارمند رو‌به‌رو می‌شود شروع به اهانت و فحاشی می‌کند. آنطور که در ویدئوی مذکور آمده «کارمند گمرک به این نماینده می‌گوید که نمی‌توانم برادر من؛ باید به من اجازه دهند که این کار را بکنم. من از شما دستور نمی‌گیرم. نماینده سراوان نیز در واکنش به این اظهارات کارمند زبان به هتاکی می‌گشاید که تو غلط می‌کنی از من دستور نمی‌گیری مردک عوضی؛ در ادامه کارمند گمرک خطاب به مردم می‌گوید این فرد نماینده مجلس است که اینگونه صحبت می‌کند معلوم نیست چه کسی به وی رأی داده است». گرچه درازهی در واکنش به این کلیپ آن را به افراد مغرض نسبت داده که با استفاده از ترفندهای کامپیوتری تقطیع و تحریف شده است. این نماینده مجلس گفته مشاجره وی با کارمند گمرک برای توهین وی به مجلس، مسئولان و اقوام و مذاهب بوده در صورتی که در فیلم چنین چیزی دیده نمی‌شود و شخص مورد نظر نیز خود از اهل تسنن است. این نماینده مجلس در اظهاراتی خواستار عذرخواهی وزیر اقتصاد و عزل رئیس کل گمرک شده که در نوع خود جای تعجب دارد؛ چرا که با دیدن این ماجرا هر ذهن عاقلی می‌فهمد که چه کسی باید عذرخواهی کند.
واکنش وزیر


وزارت اقتصاد اعلام کرده است فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، دستور بررسی ویژه در ارتباط با موضوع فیلم پخش شده پیرامون حضور نماینده سراوان در گمرک را صادر کرده تا واقعیت ماجرا شفاف‌سازی شود. ایسنا نوشت، در عین حال وزیر اقتصاد تاکید کرده که در صورت محرز شدن تخلف از سوی یکی از کارکنان گمرک، بر اساس رویه حاکم بر وزارتخانه در دوره مدیریت وی که اصل بر احترام و رعایت شئونات تعامل محترمانه و کریمانه با همه ارباب رجوع‌ اعم از مردم و مقامات و مدیران به ویژه نمایندگان مردم در مجلس است، قطعا عذرخواهی خواهیم کرد.
استیضاح وزیر اقتصاد
نماینده خاش اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان، استیضاح وزیر اقتصاد را به دلیل «توهین به نماینده سراوان» کلید زدند. ما خواستار عزل رئیس گمرک و حراست گمرک هستیم. ایسنا نوشت، علی کرد گفت: برخورد بد و ناشایست کارکنان گمرک نسبت به جایگاه مجلس بحث مذهبی نبود؛ بلکه جایگاه مجلس را زیر سوال برده، لذا باید گمرک پاسخگو باشد.
دلیل مشاجره
یکی از کارکنان گمرک که درخواست کرد نامش برده نشود، در مورد فیلم منتشره از یک نماینده مجلس هنگام ورود به ساختمان گمرک در خیابان بهشتی تهران و درگیری با یک ارباب رجوع، اظهار کرد: در روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس بدون هیچ هماهنگی قبلی قصد داشت با خودروی خود وارد پارکینگ شده و دیداری با رئیس کل گمرک داشته باشد که چون هیچ‌گونه هماهنگی از قبل انجام نشده بود از ورود خودروی این نماینده به پارکینگ گمرک به دلیل مشکل ظرفیت پایین پارکینگ جلوگیری شد. فارس نوشت، وی گفت: اینکه نماینده محترم مجلس اعلام کرده جلسه با رئیس گمرک از قبل هماهنگ شده و بعدا تغییر یافته بود، صحت ندارد و کارمند انتظامات گمرک موظف بوده به خاطر ناهماهنگی از ورود خودروی این نماینده به داخل پارکینگ گمرک جلوگیری کند. وی افزود: کارمند گمرک که در فیلم منتشر شده در فضای مجازی اجازه ورود بدون هماهنگی را به نماینده مجلس نمی‌دهد، هیچ‌گونه سابقه سوئی در مدت خدمت در گمرک نداشته و اتفاقا خودش از شهروندان اهل تسنن ترکمن صحرا در استان گلستان است و ادعای نماینده مذکور مبنی بر توهین به اهل تسنن از سوی این کارمند و قومیتی جلوه دادن این بحث و درگیری نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.
بررسی کلیپ در مجلس
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این جلسه کلیپی را که در مورد آقای درازهی، نماینده سراوان است و در فضای مجازی پخش شده، مورد بررسی قرار دادیم. نمایندگان بحث‌هایی در این زمینه داشتند و اعتراض‌هایی به این موضوع بود، با توجه به اینکه کلیپ تقطیع شده است برخی از صحبت‌ها و توهین‌هایی می‌شود. بهروز نعمتی افزود: در این جلسه بنا شد که مسعود پزشکیان و فرهاد دژپسند موضوع را بررسی و گزارش نهایی را تا فردا به مجلس ارائه کنند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه این موضوع باید به صورت منطقی و عالمانه حل شود، گفت: فرهاد دژپسند در این جلسه سخنرانی کوتاهی داشت و عذرخواهی کرد اما قرار شد ابعاد مختلف موضوع بررسی شود.
عذرخواهی نماینده سراوان
نماینده سراوان در مجلس، در کانال تلگرامی خود نوشت: از مردم شریف ایران و نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌کنم. تسنیم نوشت: محمد باسط درازهی با بیان اینکه مجادله نزدیک به ده تا دوازده دقیقه بوده و فقط چهل ثانیه از آن منتشر شده است، گفت: با هماهنگی قبلی برای پیگیری مطالبات مردم به گمرک رفتم که پشت در ورودی ۴۰ دقیقه معطل بودم! وی همچنین افزوده ممکن است فیلم مربوط به دوربین‌های حراست باشد و باید پرسید توسط چه‌کسی و چرا منتشر شده است. درازهی در ادامه آورده: تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج مدیرکل گمرک و کارمند هتاک ایستادم. امروز نوبت من است و فردا نوبت نماینده‌ای دیگر، اگر به این موضوع رسیدگی نشود استعفا داده و به دانشگاه برمی‌گردم. از حق و حقوقم یک ذره کوتاه نمی‌آیم.
شائبه ممانعت از حضور وزیر
یک عضو هیأت رئیسه مجلس، درباره حواشی جلسه غیرعلنی صبح دیروز مجلس و این شایعه که برخی از نمایندگان بنا داشتند مانع از حضور وزیر در صحن شوند گفت: چنین اتفاقی نیفتاده است، اصلاً هیأت رئیسه برای توضیح، ایشان را به صحن دعوت کرده بود. ایرنا نوشت، محمدعلی وکیلی درباره تلاش برخی از اعضای هیأت رئیسه برای جلوگیری از عذرخواهی نماینده سراوان به دلیل فیلم درگیری او و تحت فشار قرار دادن وزیر اقتصاد برای عذرخواهی تصریح می‌کند: اگر چنین موضوعی هم مطرح شده است، من در جریان نیستم.