رونمایی از راهبرد تهاجمی سپاه در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 12


رزمایش پیامبر اعظم(ص) 1 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سلسله رزمایش‌های نزسا است، روز شنبه، (1 دی 97) در جزیره قشم برگزار شد، در این رزمایش یگان‌های واکنش سریع نیرو‌ی مخصوص، تکاوران، بالگردهای هوانیروز، پهپاد‌های رزمی و‌ شناسایی، واحدهای تخریب و مهندسی، یگان موشکی نزسا، ناوتیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه نیز حضور داشتند.
در آغاز مرحله نهایی این رزمایش ، ابتدا غواصان نیروی‌ زمینی به منظور تصرف ساحل دشمن عملیات خود را آغاز کرده و پس از آن تکاوران و نیروهای ویژه نزسا به منظور تصرف منطقه دشمن وارد عمل شدند. در مرحله بعد، یگان‌های زرهی با پیاده‌شدن از شناورها به اجرای آتش علیه اهداف پرداخته و همزمان یگان‌های توپخانه نیروی‌ زمینی سپاه و بالگردهای هوانیروز سپاه به اجرای آتش پشتیبانی از یگان‌های عمل‌کننده پرداختند.
تجهیز بالگردهای کبرا به دوربین‌های حرارتی
 RU-290


از جمله تجهیزات به کار گرفته شده در این رزمایش، بالگردهای کبرا و همچنین بالگردهای جدید طوفان 2 متعلق به هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
بالگردهای طوفان 2 در واقع همان بالگردهای ساخت سازمان صنایع هوایی هستند که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال 91 برای اولین رونمایی اعلام کرد که کبراهای ایرانی به استاندارد این بالگردها ارتقا خواهند یافت.
در بالگرد طوفان 2 مجموعه‌ای ارزشمند از فناوری‌های بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع در حوزه‌های الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح بکار گرفته شده که از آن جمله می‌توان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدف گیری بسیار دقیق‌اشاره کرد.طوفان 2 در زمان رونمایی از تجهیزات پیشرفته بسیاری به نسبت بالگردهای کبرای موجود در سازمان رزم ارتش و سپاه بهره‌مند بود اما حالا مشخص است که بالگردهای طوفان 2 که در رزمایش نیروی زمینی سپاه حضور دارند، به دوربین‌های پیشرفته تری تجهیز شده است.
دوربین جدیدی که روی این بالگرد نصب شده در واقع همان دوربین‌های پیشرفته و بومی RU-290 است که پیشتر در برخی نمایشگاه‌های نظامی از جمله ایپاس به نمایش گذاشته شده بود.
تمرین عملیات تصرف مناطق استراتژیک دشمن
همچنین در مرحله اصلی از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 12 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای ویژه «صابرین» سپاه با موفقیت عملیات تهاجمی نفوذ به جزیره و شکستن خط دفاعی دشمن را اجرا کردند.
در این عملیات، نیروهای ویژه از زیر آب و با استفاده از تجهیزات غواصی خود را به جزیره رسانده و دشمن را غافلگیر می‌کنند. غواصان و‌ تکاوران نیروی‌زمینی سپاه نیز با تهاجم به ساحل دشمن عملیات تصرف سرزمین و‌ مناطق استراتژیک دشمن را تمرین کردند.
بار ریزی بالگردهای MI۱۷ هوانیروز سپاه
بالگردهای MI17 هوانیروز نیروی زمینی سپاه نیز با پرواز بر منطقه رزمایش عملیات بار ریزی و پشتیبانی از نیروهای خودی را تمرین کردند. در‌ این‌ مرحله بالگردهای هوانیروز سپاه مهمات و‌ تجهیزات یگان‌های عمل‌کننده را به وسیله چتر در منطقه‌ رزمایش تخلیه کردند.
همچنین در این مرحله از رزمایش ، مین‌های ضدبالگرد تولید داخل به بهره‌برداری عملیاتی رسید.این مین‌ها که در مناطق حساس برای جلوگیری از نفوذ بالگرد استفاده می‌شوند، قابلیت کنترل از راه دور را دارد. مین‌های ضدبالگرد از نوع جهنده بوده و پس از پرش از زمین در فاصله 150 الی 180 متری منفجر می‌شود و با ترکش‌های خود تا فاصله 50 متر می‌تواند به بالگردهای دشمن آسیب برساند.
هشدار به مداخله قدرت‌های استکباری
در منطقه
سردار سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص)، در حاشیه این رزمایش گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کلیه‌ ابزارهای قدرتی که در اختیار دارند با ‌اشراف اطلاعاتی و رصد تحرکات دشمن، نه تنها تهدیدات را دائماً رصد و ارزیابی می‌کنند، بلکه از آمادگی رزمی لازم برای استفاده از قدرت در مقابله با هر تهدیدی برخوردارند.
وی افزود: قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در چارچوب اهداف و منافع ملی کشور، برای مقابله با هرگونه تهدیدات، سازماندهی و آماده شده است. قدرت دفاعی ایران برای مقابله با هرگونه اقدامات تحریک‌کننده و مداخله آمیز در منطقه، در دفاع از اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و منافع ملی، همواره آماده و رو به افزایش است.
سردار رشید ادامه داد: به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) از این صحنه و میدان رزمایش نیروی زمینی سپاه هشدار می‌دهیم، هر کشوری که زمینه‌های مداخلات قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند، در تقدم نخست، بیشترین هزینه را برای رفتارهای غیردوستانه و تحریک‌آمیز خود پرداخت خواهد کرد.
آتش سنگین یگان‌های توپخانه
 برمواضع دشمن فرضی
در ادامه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ١٢ نیروی زمینی سپاه، یگان‌های توپخانه با اجرای آتش سنگین پشتیبانی از یگان‌های عمل‌کننده در خاک دشمن پشتیبانی کردند. یگان توپخانه با انواع گلوله‌ها و توپ‌های هوشمند و نقطه زن، مواضع دشمن فرضی را مورد اصابت و انهدام قرار دادند.
همچنین یگان تخریب و مهندسی نیروی زمینی سپاه نیز با ایجاد تله‌های انفجاری بزرگ در عقبه نیروهای دشمن، بزرگ‌ترین انفجار و تخریب‌های رزمایش را اجرا کردند.
نیروهای سپاه همچنین در ادامه مرحله اصلی این رزمایش با پشتیانی زره‌پوش‌ها و بالگردهای تهاجمی به مواضع دشمن فرضی در یک جزیره حمله کردند. در این تمرین نیروهای سپاه موفق شدند مواضع دشمن را تصرف کنند. بالگردهای رزمی هوانیروز‌ نیروی‌زمینی سپاه با پرواز بر‌منطقه رزمایش به اجرای آتش پشتیبانی از نیروهای عمل‌کننده، پرداختند. در‌ این‌ مرحله همچنین‌ بالگردهای «کبرا» و‌ «طوفان» هوانیروز سپاه با شلیک راکت و‌ موشک مواضع دشمن فرضی را منهدم کردند.
توان دفاعی ایران یک توان بازدارنده است
سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رزمایشی که انجام شد، پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند. این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بخواهند یکی بزنند، حتماً 10 تا خواهند خورد.
وی افزود: این توانمندی اینجا اثبات شد که جمهوری اسلامی و رزمندگان ما می‌توانند چنین کاری را انجام دهند. این توانمندی به‌نظر ما موجب بازدارندگی می‌شود. امیدواریم دشمنان بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشند.
در توسعه قدرت دفاعی توقف نمی‌کنیم
سردار سلامی، جانشین فرمانده کل‌سپاه نیز در جمع خبرنگاران گفت: دشمنان احساس می‌کنند که منافعشان در به آتش کشیدن منطقه است و همواره با سیاست خطرناک ارسال سلاح به منطقه‌این جغرافیا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دشمنان ما را تهدید می‌کنند و در همان حال از ما می‌خواهند که از قدرت دفاعی خود بکاهیم که این منطقی نیست.
سردار سلامی با بیان اینکه همواره قدرت بر اساس تهدید شکل می‌گیرد،گفت: ما اگر تهدید شویم، قدرت خواهیم ساخت و این دیوانگی است وقتی همواره تهدید می‌شویم، خود را خلع سلاح کنیم و در اختیار دشمن قرار دهیم.
جانشین سپاه پاسداران ادامه داد: قطعا تجربیات ناشی از نبرد با تکفیری‌ها به ویژه در نیروی زمینی سپاه اثرات ویژه‌ای در پیشرفت و عملکرد نیروهای ما داشته است و باعث شده که نیروها از یک میدان تاکتیکی خلاقانه برخوردار شوند. همچنین دکترین دفاعی خود را بر اساس تغییر شکل جنگ‌ها از لحاظ فنی و عملیاتی تغییر شکل دادیم. وی برنامه آینده سپاه را عدم توقف در توسعه قدرت دفاعی دانست و افزود: در حوزه دستاوردها، فناوری‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها در حال تلاش برای پیشرفت هر چه بیشتر هستیم و برنامه همیشگی ما پیشرفت در امتداد این موارد خواهد بود.
راهبرد ایران
در عملیات و تاکتیک تهاجمی است
سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه برگزاری این رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این رزمایش به همه اهدافی که از پیش تعیین کرده بودیم رسیدیم. همانگونه که قبلاً اعلام کردیم، اصول و راهبرد اصلی ما دفاعی است، اما در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی است.
وی افزود: بهترین دفاع حمله و هجوم است و وقتی دشمن علیه کشورمان نیتی داشته باشد باید به آن هجوم ببریم؛ چراکه عامل بازدارندگی ما همین هجوم خواهد بود.
فرمانده نیروی زمینی سپاه همچنین از واکنش آمریکایی‌ها به برگزاری این رزمایش هم خبر داد. او گفت که «آمریکا از ترس رزمایش سپاه به دست و پا افتاده و به همه نیروهایش در منطقه آماده‌باش کامل داده است».
رکوردزنی سپاه در انتقال تکاوران
به منطقه عملیاتی
یکی از نکات قابل توجه این رزمایش انتقال سریع نیروهای ویژه و تکاور از نقاط مختلف کشور به منطقه عمومی رزمایش بود که سپاه پاسداران موفق شد، در این زمینه رکوردزنی کند.
نیروی زمینی سپاه در این رزمایش با موفقیت توانست تعداد قابل توجهی از نیروی‌های ویژه صابرین و تکاوران سپاه را از فواصل 1000 کیلومتری در کمتر از 3 ساعت به منطقه عمومی رزمایش منتقل کرده و یگان‌های عمل‌کننده وارد بخش اجرای ماموریت‌های محوله شدند.
به گزارش تسنیم همچنین یگان‌های پدافند نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شدند یک فروند پهپاد دشمن فرضی را با استفاده از سامانه‌های توپخانه‌ای بر فراز منطقه رزمایش منهدم کنند.