20 هزار شغل فرهنگی ایجاد می‌شود







تفاهمنامه «برنامه تولید و اشتغال در بخش فرهنگ و هنر» برای ایجاد 20 هزار فرصت شغلی، صبح دیروزبین سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد. به‌گزارش «ایران» مراسم امضا و مبادله تفاهمنامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر با حضور «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «مرتضی شهیدزاده» رئیس صندوق توسعه ملی، دیروز در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. 
اشتغالزایی و تولید را در بودجه سال آینده مدنظر قرار دادیم
همچنین دراین مراسم رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال برای ایجاد بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه داشتیم؛ ایجاد چنین فرصت شغلی محدود به یک حوزه و رسته نیست و باید این میزان فرصت شغلی را در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم. محمدباقرنوبخت با اشاره به امضای تفاهمنامه‌هایی برای ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و کشاورزی در یک ماه گذشته افزود: پیش از این برای ایجاد ۲۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت و ۸۲ هزار فرصت شغلی برای بخش کشاورزی تفاهمنامه امضا کردیم و امروز نیز برای ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در سه عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با وزارت ارشاد توافق خواهیم کرد. وی توضیح داد: در این سه رسته، متعهد می‌شویم ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم که ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای مناطق شهری در ازای ایجاد ۱۳ هزار شغل و ۴۰۰ میلیارد تومان در مناطق روستایی اختصاص خواهد یافت. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: نرخ سود ۱۶ درصد برای شهر و ۶ درصد برای روستا در نظر گرفته شد که در این راستا به میزان ۸۲ میلیارد تومان پشتیبانی می شود. وی همچنین درخصوص بودجه سال آینده گفت: اصلاحات مدنظر در لایحه بودجه سال آینده برای مقاومت در فضای تحریم انجام شد و بار دیگر ۱۴ جلد و پیوست را آماده کردیم. نوبخت افزود: با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، سال آینده سال ویژه‌ای است اما با این حال اشتغال زایی و تولید را مدنظر قرار داده‌ایم.
باید به فرهنگ و هنر به‌عنوان اقتصاد مولد نگاه کرد
در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ و هنر روح تاریخ ایران است و نمی‌توان جایی از ایران را به‌عنوان یک سابقه تاریخی دید اما نقشی از فرهنگ و هنر نداشته باشد. سید عباس صالحی افزود: سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری در هویت ایران است. وی اظهارداشت: در گذشته بخش عمده‌ای از تولید ملی ما از عرصه فرهنگ و هنر بود و اکنون نیز می‌توان به این حوزه به‌عنوان اقتصاد مولد نگاه کرد که می‌تواند سرمایه ملی را افزایش دهد.
به‌گفته صالحی سالانه 4500 فیلم در حوزه سینما تولید و هفت هزار تئاتر اجرا می‌شود و 50 هزار فعال موسیقی و 6 هزار نفر در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند و استعدادهای بالفعلی هستند که با واکاوی آنها به این نتیجه می‌رسیم که باید در بودجه بیشتر به فرصت‌های شغلی در عرصه فرهنگ و هنر پرداخته شود.  وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا با امضای تفاهمنامه میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۸، فرصت‌های بیشتری برای اقتصاد فرهنگی ایجاد شود.