دولت آمریکا تعطیل شد

رایزنی میان کاخ‌سفید و کنگره برای حل اختلاف بر سر بودجه دیوار امنیتی مکزیک و آمریکا بی‌نتیجه ماند. با به توافق نرسیدن دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در سنا بر سر منابع مالی مورد نظر دونالد ترامپ برای احداث دیوار مرزی با مکزیک، بخشی از دولت آمریکا به خاطر تصویب نشدن قانون بودجه از نیمه‌شب جمعه تعطیل شد. این برای سومین بار است که بخش‌هایی از دولت آمریکا در سال‌جاری تعطیل می‌شود.
این تعطیلی دربر گیرنده بخش‌های غیرضروری یک‌چهارم وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولت فدرال مانند وزارتخانه‌های مسکن، وزارت امنیت داخلی، کشاورزی، خارجه و دادگستری خواهد بود که شامل ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت است.
دونالد ترامپ گفته بود اگر دموکرات‌های سنا با احداث دیوار مرزی با مکزیک موافقت نکنند و قانون بودجه به تصویب نرسد، برای تعطیلی طولانی‌مدت دولت آمادگی دارد. ترامپ در سخنانی در کاخ سفید گفت:‌ امیدوارم این طور نشود، اما ما کاملا برای یک تعطیلی طولانی‌مدت آمادگی داریم.
ترامپ خواهان اختصاص پنج میلیارد و 700 میلیون دلار برای احداث دیوار مرزی برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک است، اما دموکرات‌های کنگره این کار را بی‌حاصل و حیف و میل بودجه می‌دانند.


ترامپ گفته در صورت تعطیل شدن دولت برای تعطیلات کریسمس به فلوریدا نخواهد رفت.
مجلس نمایندگان آمریکا جمعه گذشته به طرح بودجه مورد نظر ترامپ با ۲۱۷ رای مثبت در برابر ۱۸۵ رای منفی رای داد، اما جمهوریخواهان از آرای کافی برای تصویب این طرح در مجلس سنا برخوردار نیستند. بر اساس آیین‌نامه سنا، تصویب این طرح در این مجلس ۱۰۰ نفری به ۶۰ رای نیاز دارد ولی جمهوریخواهان تنها ۵۱ کرسی در اختیار دارند.
رایزنی جمهوریخواهان و دموکرات‌های سنا بر سر قانون بودجه ادامه خواهد یافت. احداث دیوار مرزی با مکزیک از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ است. او خواهان احداث این دیوار برای مقابله با مهاجران غیرقانونی است که به گفته او جرم و بیماری را با خود به آمریکا می‌آورند. ترامپ می‌گوید دموکرات‌ها به امنیت مرزها بی‌توجه هستند. او با اشاره به بی‌فایده خواندن دیوار مرزی از سوی دموکرات‌ها در یک توئیت نوشت:‌ در اسراییل احداث دیوار 9/99 درصد موفقیت‌آمیز بود، مرزهای جنوبی ما هم متفاوت نخواهند بود.
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به پرداخت نشدن حقوق ۸۰۰ هزار کارمند فدرال، گفت: به تعطیلی کشیده شدن دولت ترامپ به مردان و زنانی که امنیت آمریکا را حفظ می‌کنند، صدمه می‌زند.
چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا نیز تاکید کرد: هیچ دموکراتی نمی‌خواهد شاهد به تعطیلی کشیده شدن دولت به وسیله ترامپ باشد. همه ما تلاش می‌کنیم جلوی این کار گرفته شود. با این حال به نظر می‌رسد رییس‌جمهور از این کار لذت می‌برد. به نظر می‌رسد ترامپ اعتقاد دارد این کار باعث می‌شود پایگاهش محکم‌تر شود. مشکل اینجاست که پایگاه وی از کمتر از یک‌چهارم آمریکایی‌ها تشکیل می‌شود. آقای رییس‌جمهور! رییس‌جمهور ترامپ! نمی‌توانید ماه‌ها اظهارات ثبت‌شده خود را روی ویدئوها که گفته‌اید می‌خواهید دولت تعطیل شود، پاک کنید. شما خواهان این تعطیلی شده‌اید و مسوولیت آن نیز به پای خودتان است.
ریچارد شلبی، سناتور جمهوریخواه آلاباما که رییس کمیته تخصیص بودجه است، مذاکرات را شامگاه جمعه گذشته ترک کرد و گفت احتمال رسیدن به هر گونه توافقی تا نیمه شب، بسیار ضعیف است. در جریان مذاکرات در مجلس سنا، سناتور باب کورکر از تنسی ابراز امیدواری کرد با ادامه مذاکرات، راهی برای پرهیز از تعطیلی بخش‌هایی از دولت پیدا شود.
او گفت:‌ اگر هم تعطیل شود، این تعطیلی کوتاه‌مدت خواهد بود. استنی هویر، نماینده مریلند و نفر دوم دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، گفت: به نظر می‌رسد جلوی تعطیلی دولت را نمی‌توان گرفت ولی نمایندگان ارشد دو حزب در حال مذاکره هستند تا اگر هم تعطیلی پیش آمد، مدت آن خیلی کوتاه باشد. مایک پنس با چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در سنا هم مذاکره کرد، اما هیچ نتیجه‌ای از آن حاصل نشد.
پیش از این نیز بخش‌هایی از دولت آمریکا دو بار در ابتدای سال ۲۰۱۸ به خاطر اختلاف بر سر بودجه تعطیل شده بودند. این برای نخستین بار در 40 سال گذشته است که سه مرتبه به صورت متوالی چنین اتفاقی برای دولت آمریکا رخ می‌دهد.
دولت آمریکا از زمان اعمال قانون نظارت بر هزینه بودجه رییس‌جمهوری به سال 1976 تا‌کنون 22 بار تعطیل شده که بیشترین تعطیلی دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر و طولانی‌ترین دوره تعطیلی دولت در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رخ داد.
به گزار‌ش فاکس‌نیوز، نخستین تعطیلی دولت فدرال بنابر اعمال قانون جدید در زمان ریاست جمهوری جرالد فورد از 30 سپتامبر تا 10اکتبر 1976 به مدت 10 روز رخ داد. در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر بین سال‌های 1977 تا 1979 دولت فدرال پنج بار و در مجموع 56 روز تعطیل شد.
در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان دولت فدرال هشت بار بین سال‌های 1981 تا 1987 تعطیل شد که در مجموع این تعطیلی دولت 14 روز بود. تعطیلی دولت در زمان ریاست جمهوری جرج اچ‌ دبلیو بوش (پدر) تنها یک بار و به مدت پنج روز در نوامبر 1995 رخ داد.
طولانی‌ترین مدت تعطیلی در دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون و در پی اختلاف وی با جمهوریخواهان کنگره رخ داد. نخستین تعطیلی دولت در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بین 13تا 19 نوامبر 1995 به مدت پنج روز و دومین آن از 15 دسامبر1995 تا 6 ژانویه 1996 به مدت 21 روز تمام بود. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز یک‌بار و به مدت 16 روز از 30 سپتامبر تا 17 اکتبر 2013 تعطیلی دولت بر سر بودجه بیمه درمانی معروف به بیمه درمانی اوباما روی داد.
سایر اخبار این روزنامه