آیا انتظارات از مناظره‌ها‌ی ریاست جمهوری برآورده خواهد شد؟

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: بالاخره کوتاه آمدند و مناظره‌ها‌ زنده شد.شنبه شب سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که مناظرات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با در نظر گرفتن شرایطی، به‌صورت زنده پخشخواهد شد.
سلمان سامانی، اظهار کرد: در جلسه گذشته این کمیسیون مطرح شد که مناظره‌های صدا و سیما به صورت ضبط شده پخش شود. در آن جلسه دغدغه‌هایی مطرح شد که بسیار دقیق و کارشناسی بود و بر مبنای آن کمیسیون تصمیم گرفت که مناظرات به صورت ضبط شدهانجام شود.
وی در ادامه افزود: اما با توجه به اینکه مطالبه ملت ایران و افکار عمومی این بود که کمیسیون در تصمیم خود بازنگری کند و این یک خواست عمومی و همچنین مطالبه نامزدهای انتخابات بود، جلسات کارشناسی برگزار شد تا ما بتوانیم راهکارهایی پیدا کنیم که این دغدغه‌ها را پوشش دهیم و روش‌هایی به‌دست آوریم که دغدغه‌های مطرح شده در جلسه اول کمیسیون رفع شود.
سخنگوی وزارت کشور همچنین تصریح کرد: خوشبختانه با بررسی‌هایی که توسط دوستان در دادستانی، صدا و سیما و اعضای کمیسیون تبلیغات انتخاباتی انجام شد، سعی کردیم روش‌هایی پیش‌بینی کنیم که از آن دغدغه‌ها در برنامه‌های زنده پیشگیری شود.


سامانی همچنین خاطرنشان کرد: شرایط این مناظره‌ها نیز در دستورالعمل‌هایی که از سوی کمیسیون تبلیغات انتخابات تعیین می‌شود، مشخص خواهد شد.
**
مردم مناظره‌ها‌یی چالشی تر می‌خواهند؟!
از بعد از برگزاری مناظره‌ها‌ی سال 92، مجموعه انتقاداتی از سوی مردم نشان می‌داد که«گروهی» برگزار شدن مناظره‌ها‌؛ آن گونه که انتظار می‌رفته، نتوانسته آنان را راهنمایی و هدایت کند. اگرچه در میانه مناظره‌ها‌ به خودی خود برخی کاندیداها کاری کردند که مناظره گروهی به تقابل‌ها‌یی دو به دو مبدل شد اما خواست مردم از مناظره، نشان‌داده شدن بی پرده بسیاری از واقعیت‌ها‌ست.
از سال 92 تا 96، با حضور خبررسان‌ها‌ی مجازی نظیر تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و غیره، و نیز گستردگی استفاده از این امکانات نرم افزاری ـ به گونه‌ای که مدیران اصلی تلگرام تنها کاربران ایرانی خود را بالای 40 میلیون نفر اعلام کرده اند ـ وسعت اطلاعات رد و بدل شده سطح توقعات را آن چنان بالابرده که اگر در مناظره‌ها‌یی که گویا قرار است دوباره به شکلی گروهی برگزار شود، کاندیداها نتوانند فضایی ایجاد کنند که واقعیت‌ها‌ی پنهان مانده برملا شود قطع به یقین همان انتقادات 92 با شدت و حدت بیشتری به میان بازار گفت و شنودهای روزمره وارد
خواهد شد.
مناظره پدیده نوین و نو آمده‌ای نیست. سال‌ها‌ است که در دیگر کشورها، نامزدها با فراخواندن اصلی ترین رقیب خود، آنان را به چالش‌ها‌یی سخت می‌کشانند تا برتری و استیلای خود را دیکته کرده، رای دهندگان را مجاب به گزینش با مد نظر قرار دادن آن مناظره‌ها‌ نمایند و اما سیستم حاکم بر آن جوامع، فرهنگ‌ها‌ و سطح آگاهی‌ها‌ی متفاوت شاید این توقع را نتواند اجرایی کند که همانگونه و به همان شکل، مناظره‌ها‌یی سخت و نفسگیر داشته باشیم اما حداقل خواسته‌ای که می‌تواند معقول و منطقی به نظر برسد آن است که با در نظر گرفتن یک دور برگزاری مناظره‌ها‌ی گروهی این بار بخش‌ها‌یی از مناظره‌ها‌ را رو در رو و دو به دو طراحی نمایند.
**
اصل مناظره با گروهی بودن فاصله دارد!
در مجموعه انتقادات به مناظره‌ها‌ی گروهی سال 92 کار تا بدان جای پیش رفته بود که مردم به شوخی و کنایه به جای مناظره، یادی از مسابقه هفته می‌کردند که توسط مرحوم نوذری اجرا می‌شد و با این تمثیل و تشابه سازی سعی داشتند تا به دست اندرکاران بفهمانند که اصل مناظره چیز دیگری است و با این دور هم نشستن‌ها‌ و گفتن‌ها‌ و خندیدن‌ها‌ و گاه اخم‌کردن‌ها‌ اندکی تفاوت دارد. بد نیست حال که در حال تمرین دموکراسی بومی شده هستیم،
مناظره‌ها‌ را نیز اندکی عریان‌تر و چالشی تر امتحان کنیم تا هم ظرفیت داوطلبان ریاست جمهوری سنجیده شود و هم کام مردم از دیدن مناظره‌ها‌ی خنثی تلخ نشود.
با برگزاری مناظره‌ها‌ی رو در رو، سطح مشارکت و استقبال مردم نیز بالاتر خواهد رفت و در انتخابات ما شاهد شور و شوقی دو صد چندان‌تر خواهیم بود.
از آن جایی که برگزار کننده اصلی و به عبارتی ساده تر، معرکه گردان اصلی مناظره‌ها‌ صدا و سیما است بعید می‌دانیم که با این طرز مناظره موافقت شود چون به این مسئله اذعان دارند که حسن روحانی مرد مناظره‌ها‌ی چالشی، مسلط به حوزه‌ها‌ی مدیریتی و مملو از آمار و ارقامی است که لازم نیست به او دیکته شده، یا طبقه‌بندی شده تحویل او دهند. در پرده‌ای کوتاه از تقابل‌ها‌ی
دو سویه، این حسن روحانی بود که رقبا را از میدان به در کرد و شاید اصرار بر ضبط شده بودن مناظره‌ها‌ و یا برگزاری مناظره‌ها‌ی زنده درقالب گروهی همین باشد که برگزارکنندگان پیش و ‌پس
صحنه به این قدرت و توانمندی بی‌بدیل حسن روحانی اشراف کامل دارند و می‌دانند در صورت برگزاری مناظره‌ها‌، آن گونه که خواست مردم است دیگر هیچ شانسی برای دیگر رقبای روحانی باقی نخواهد ماند!