سرنوشت مشابه هاشمی و مصدق

آفتاب‌یزد- گروه اجتماعی: 4 ماه از زمان فوتش می‌گذرد، اما هنوز خیابانی به نامش نشده است و در میان اسامی گوناگون خیابان‌ها، معابر، بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها جای خالی نامش احساس می‌شود. به‌ویژه آنکه بعد از رحلتش بسیاری از مردم در ایران خواستار این بودند که به پاس گرامیداشت یاد و خاطره‌اش یکی از مناطق، معابر، خیابان یا بزرگراه تهران به نام او گره خورد. اما گویی فعلا قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و خیابانی به نامش داشته باشد. درست مانند دکتر مصدق، یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های معاصر ایران! مصدقی که در قاهره خیابانی به نامش دارد، ولی در ایران خیر. حتی نام وزیرش دکتر فاطمی روی یکی از خیابان‌های مهم تهران است، اما از نام وی خبری نیست.
**
خیابان‌های پیشنهادی
طرح پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام بعد از رحلتش در دستورکار شورای شهر تهران قرارگرفت و در این راستا پیشنهادهای مختلفی از جانب اعضای شورا مطرح ‌شد. به‌طوری که اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران بزرگراه رسالت را در راستای نامگذاری به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشنهاد داده بود. ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرده بود که ما بین مناطق 16 و17 پایتخت در محدوده راه‌آهن، خیابانی را می‌توان به‌نام آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی نامگذاری کرد. پیشنهاد دیگر مربوط به محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران بود که خیابان انقلاب، حد فاصل میدان امام‌حسین(ع) تا میدان انقلاب اسلامی را برای نامگذاری آیت‌الله هاشمی پیشنهاد داد. غلامرضا انصاری، دیگر عضو شورای شهر نیز پیشنهاد داد که بلوار کشاورز به نام آیت‌الله هاشمی نامگذاری شود .


**
«سرو» پرحاشیه
دو ماه بعد از فوت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران به دنبال طرح برخی از انتقادات نسبت به تعلل شورای شهر خبر از نامگذاری خیابان سرو در سعادت آباد به نام آیت‌الله داده و گفته بود: «طی صحبتی که خانم معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران با خانواده این مرحوم داشتند، فرزند آیت‌الله هاشمی خیابان سرو را برای نامگذاری پیشنهاد کردند». درست چند ساعت بعد از این اتفاق خانواده هاشمی با انتشار اطلاعیه‌ای این اظهارات را فاقد صحت دانستند. حتی دو تن از اعضای شورای شهر تهران (محمد مهدی تندگویان و احمد حکیمی‌پور) نیز در گفتگو با آفتاب‌یزد در این باره گفته بودند: «تمامی اعضای شورای شهر تهران فقط به احترام درخواست خانواده آیت‌الله هاشمی به این خیابان رای داده بودند که بعدا متوجه شدیم این موضوع صحت نداشته است، بنابراین بار دیگر تجدیدنظر خواهیم کرد.»
***
نامگذاری بزرگراه نیایش
به نام آیت‌الله هاشمی
حال با گذشت 4 ماه از فوت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز خیابانی به نام او نشده است و بار دیگر پیشنهادهایی برای نامگذاری خیابانی به نام سردار سازندگی می‌شود. در این راستا روز گذشته نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران طی پیشنهادی اظهار داشت: «زیبنده است که پیش از پایان دوره چهارم شورا بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی و خیابان نفت به نام دکتر محمد مصدق نامگذاری شود.» اسماعیل دوستی در ادامه افزود: «عبور از عدم نامگذاری بزرگراه یا معبری کلیدی به نام آیت‌الله هاشمی زیبنده شورا نیست و مسکوت ماندن این امر را به‌هیچ عنوان مناسب نمی‌بینم. من همچنان مصر هستم که بزرگراه رسالت برای این امر انتخاب شود اگر مخالف این موضوع هستند بزرگراه نیایش را پیشنهاد می‌کنم.» وی همچنین اظهار داشت: «پیشنهاد می‌کنم خیابان نفت نیز به نام دکتر مصدق نامگذاری شود و امیدوارم هر دو این موضوعات فوری در دستورکار شورا قرار گیرد.»
به هر حال با این اوصاف به نظر می‌رسد سرنوشت نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی درست مانند دکتر مصدق شود که سالهاست از سوی شورای شهر مطرح می‌شود، ولی هر بار بی‌نتیجه و خیابانی از شهر در حسرت نام این شخصیت تاثیرگذار می‌ماند. با این وجود باید منتظر ماند و دید آیا سردار سازندگی بالاخره خیابانی به نامش می‌شود یا خیر؟