رییسی محتمل‌ترین گزینه ریاست قوه قضاییه

گروه سیاسی- با نزدیک شدن به پایان پنجمین سال از دور دوم ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رییس کنونی قوه قضاییه، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر گزینه‌های احتمالی برای ریاست این قوه شدت گرفته است. اخیرا خبری مبنی بر انتصاب ابراهیم رییسی برای ریاست قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی و از سوی برخی کاربران منتشر شده است؛ کسی که نامزد ریاست‌جمهوری ۹۶ بود و حضورش در آن انتخابات با حاشیه‌هایی همراه شد در حال حاضر هم تولیت آستان قدس رضوی در خراسان را بر عهده دارد. البته رییسی سابقه فعالیت در دستگاه قضا را دارد. او دارای 25 سال سابقه قضایی است و سال‌ها به عنوان معاون اول آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی در دستگاه قضایی کشور فعالیت کرده است.
اما خبر از آنجا درز پیدا کرد که یکی از روزنامه‌نگار‌ها چندی پیش در حساب کاربری توئیترش نوشت: «ریاست ابراهیم رییسی بر قوه قضاییه قطعی شد. گفت‌وگوهای مقدماتی با او انجام شده و جلسه میان او و صادق آملی‌لاریجانی نیز برای چگونگی انتقال ریاست قوه برگزار شد. قرار شده معاونان قوه قضاییه نهایت همکاری را با رییسی داشته باشند.»
این خبر کافی بود تا دوباره بحث تغییر رییس قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها داغ شود. هر چند نمی‌توان با قطعیت از حضور رییسی در قوه قضاییه سخن گفت اما تغییر رییس قوه قضاییه در شرایط فعلی قطعی به نظر می‌رسد ضمن اینکه رضایت کافی از جانب مردم از رییس فعلی قوه قضاییه وجود ندارد. بالا رفتن آمار پرونده‌های لاینحل قضایی در این دوران یکی از ضعف‌های اساسی دستگاه قضایی کشور از نگاه مردم تلقی می‌شود. اما در آخرین اظهار نظر‌ها دادستان کل کشور به خبر انتصاب ابراهیم رییسی برای ریاست قوه قضاییه به گونه‌ای واکنش نشان داد که ریاست او بر قوه قضاییه چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد چرا که این خبر را نه تایید کرد و نه تکذیب. محمدجعفر منتظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر تعیین حجت‌الاسلام رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه که این روزها در فضای مجازی منتشر شده صحت دارد یا خیر‌ گفته: «فعلا در فضای مجازی است. تا به فضای حقیقی تبدیل شود طول می‌کشد.»
البته قبل از مطرح شدن نام رییسی برای انتخاب ریاست قوه قضاییه، نام آیت‌الله مدرسی‌یزدی، عضو شورای نگهبان برای تصدی پست ریاست قوه قضاییه شنیده می‌شد. برخی منابع هم از احتمال انتصاب آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیریت فعلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور به عنوان رییس آتی قوه قضاییه در پایان دوره فعلی خبر می‌دهند. البته محسنی‌اژه‌ای معاون آملی‌لاریجانی نیز از گزینه‌های دیگری است که گمان می‌رود رهبر انقلاب اسلامی او را برای تصدی ریاست قوه قضاییه در نظر داشته باشند چرا که محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه فعلی قضاست و به طور کامل بر امور این دستگاه مطلع. مگر آنکه رهبر انقلاب قصد انتخاب کسی را داشته باشد که دور از فضای حاکم بر قوه قضاییه فعلی باشد.


واکنش مثبت آشنا به گمانه‌‌زنی‌ها درباره حضور رییسی در ریاست قوه قضاییه
اما مشاور رییس‌جمهور دیروز به گمانه‌زنی‌ها برای حضور رییسی در سمت ریاست قوه قضاییه واکنش نشان داد. حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی خود با اشاره به گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه نوشت: او از سال ۵۹ تاکنون سمت‌های قضایی موثری چون دادستانی کرج، همدان، جانشینی و دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی ویژه روحانیت، معاونت اول قوه قضاییه و دادستانی کل کشور را در سابقه خدمتی خود دارد. تجربه تولیت امامزاده صالح و سپس آستان قدس رضوی او را با واقعیات اجتماعی و اقتصادی و نهادهای بزرگ مدنی آشنا کرده است. تجربه رقابت در انتخابات در سطح استان خراسان جنوبی و عضویت در مجلس خبرگان از سال ۱۳۸۵ و سپس رقابت در سطح ملی برای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ او را با واقعیات و پیچیدگی‌های عرصه سیاست داخلی و جلب اعتماد عمومی آشنا کرده است. تجربه عضویت و ریاست در شورای نظارت بر صدا و سیما و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام او را با مسائل رسانه‌ای از یک سو و سیاستگذاری کلان کشور از سوی دیگر آشنا کرده است. روسای قبلی قوه قضاییه در 40 سال گذشته معمولا این ویژگی مشترک را داشتند که فقهایی مطرح اما فاقد سابقه قضایی بودند لذا مجبور بودند مدتی را برای آشنایی با ساختار و مسائل این قوه صرف کنند. اگر او به ریاست قوه قضاییه منصوب شود اولین رییسی خواهد بود که دارای سابقه طولانی قضایی است و از درون قوه قضاییه برخاسته است. اما این اظهارات را باید به نوعی تایید تغییر در ریاست قوه قضاییه ارزیابی کرد هرچند حکم دوره فعلی رییس قوه قضاییه هنوز پایان نیافته است و با توجه به حکم آیت‌الله آملی‌لاریجانی که ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ صادر شده بود و معمولا این احکام پنج ساله است به نظر می‌رسد چه بسا این تغییر در صورت وقوع، حداقل تا پایان امسال و حداکثر تا مردادماه ۹۸ به طول بینجامد.