ارتباط گوشی‌های قاچاق قطع می‌شود

گروه فناوری‌- به تازگی خبر رسیده است که گوشی‌هایی که تشخیص داده شود قاچاقی وارد بازار شده یا به مشتریان فروخته شده‌اند قطع می‌شوند. به این ترتیب هر گوشی که رجیستر نشده باشد یا تشخیص داده شود که قاچاقی بوده است قطع می‌شود و مجددا متصل نمی‌شود. در این میان تکلیف مشتریانی که ندانسته گوشی‌های قاچاقی خریداری کرده‌اند چیست؟ به گفته مهدی محبی، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه خریداران باید پیش از خریداری گوشی‌های هوشمند از آنها استعلام بگیرند. بنابراین پیش از خرید موبایل مشتریان موظفند کد #7777* را شماره‌گیری کنند. او معتقد است که مشتریان موظفند که پیش از خرید، از گوشی خود استعلام بگیرند. البته نکته اینجاست که گوشی‌های آکبند را نمی‌توان از جعبه بیرون آورده و استعلام گرفت. به هر روی به گفته عده‌ای از مسوولان و فعالان بازار موبایل مشتریان موظفه به استعلام گرفتن از گوشی هستند! اگر هم در گذشته گوشی خود را خریداری کرده‌اند در صورت قطعی گوشی باید از فروشنده بخواهند که پاسخگو باشد! آن‌هم فروشندگانی که حتی پس از شفاف‌سازی در رابطه با قیمت‌گذاری گوشی‌های هوشمند بر اساس ارز آزاد و خریداری آنها با ارز دولتی به دولت حاضر به پاسخگویی نبودند و دستگاه‌های قضایی آنها را موظف به پاسخگویی کرد. اگرچه به عقیده محبی سازمان مبارزه با قاچاق کالا و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید به شرایط مشتری از همه جا بی‌خبر رسیدگی کند باز هم به نظر می‌رسد در این طرح مشتری به جای فروشنده مجازات می‌شود. در واقع مقصر اصلی قاچاقچی بوده و اگر کالای قاچاقی آن‌هم از مغازه‌ای قانونی به مشتری عرضه شده این نشانگر ناتوانی دولت و سازمان مبارزه با قاچاق کالا در جلوگیری از قاچاق موبایل است نه تقصیر مشتری. در واقع این روش نیز پاک کردن صورت مساله به جای حل آن است. به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران طرح رجیستری و مبارزه با قاچاق کالا در حل مسائل چندان کارآمد نیستند.
رسیدگی به گوشی‌های قاچاق
حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با فارس گفت: هیچ گوشی تلفن همراه که به واسطه تشخیص قاچاق، قطع شده باشد،‌ تحت هیچ عنوانی دوباره وصل نمی‌شود.
وی افزود: در طرح رجیستری و ثبت مشخصات فنی گوشی تلفن همراه برنامه‌های فناوری و هماهنگی با کمک گمرک و سازمان تنظیم مقررات رادیویی اجرا می‌شود.


وی همچنین در مورد مرحله دوم اجرای رجیستری، گفت: سه‌شنبه هفته قبل، جلسه هماهنگی انجام شد و تا دو هفته دیگر مرحله دوم رجیستری اجرا می‌شود.
به گفته سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت نقش مهمی در شناسایی کالاهای وارداتی دارد.
دهقانی‌نیا افزود: کالاهایی که به صورت رسمی و از طریق گمرکات وارد کشور شده باشد، ثبت مشخصات شده و شناسه کالا دریافت می‌کنند.
وی افزود: در این مرحله چهار کالای «تبلت سیم‌کارت‌خور، ساعت هوشمند سیم‌کارت‌خور، بارکد اسکنر بر پایه سیم‌کارت و مبدل سیار به تلفن ثابت سیم‌کارت‌خور» مشمول طرح رجیستری و ثبت مشخصات قرار می‌گیرند.
همه گوشی‌ها باید استعلام شوند
علی مویدی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ایسنا گفت: هر گوشی که در ایران بخواهد فعال شود باید رجیستر شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همه برندهای موجود در بازار ایران وارد طرح رجیستری شده‌اند یا خیر؟ گفت:‌ بله و مسلما هر گوشی تلفن همراهی که سیم‌کارت روی آن نصب شود و بخواهد از اپراتورهای موجود در کشور خدمات دریافت کند، باید ابتدا رجیستر شده باشد و همه مراحل و مقررات رجیستری را طی کند.
البته پیش از این نیز محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نهمین سمپوزیوم مخابرات در این باره اظهار کرد که قطع سامانه همتا و گمرک درست نیست بلکه موضوع وصل سیستم سامانه نیروی انتظامی به گمرک مطرح است که باید اتفاق می‌افتاد. قرار بود این اتصال برای مشخص شدن دقیق واردات گوشی از طریق مسافر صورت بگیرد، نه اینکه به اسم بار مسافر بتوان خارج از روال‌های مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گوشی وارد کرد.
به گفته آذری‌جهرمی، اکنون فرآیند بار مسافر در حال پیاده‌سازی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. برخی انتقاد دارند که چون کانال‌های اصلی واردات به درستی کار نمی‌کند، جلوی واردات گوشی به شیوه مسافری گرفته شده و در بازار اختلال ایجاد کرده است اما همه باید مسوولیت قانونی خود در این بازار را انجام دهند و اگر کانالی در زمینه واردات گوشی دچار مشکل است، آن مشکل باید حل شود نه اینکه خلاف ضوابط، راهی جدید برای واردات در این زمینه باز کنیم.
با توجه به این اظهارات باید دید که در ادامه گوشی‌هایی که از طریق واردات مسافری به دست مردم رسیده است می‌توانند بدون مشکل در کشور فعال شوند و از اپراتورهای تلفن همراه خدمات دریافت کنند یا اینکه اختلالاتی در این زمینه ایجاد می‌شود.
مشتری موظف به استعلام است
به گفته مسوولان و مدیران اتحادیه صنفی مرتبط با گوشی‌های همراه، مشتریان موظف به استعلام گرفتن از گوشی‌های هوشمند مورد نظر بدون آنکه گوشی را از جعبه خارج کنند هستند. به گفته آنها اگر هم مشتری در گذشته ندانسته گوشی قاچاق خریداری کرده باید به فروشنده مراجعه کرده و از او بخواهد به شرایط گوشی رسیدگی کند.
مهدی محبی، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن‌های همراه در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: در رابطه با طرح رجیستری تاکنون اختلالی ایجاد نشده است بلکه به دلیل تغییر شرایط رجیستری، سامانه همتا چند روزی قطع شده بود و پس از اعمال تغییرات مجددا اقدامات مربوط به رجیستری موبایل از سر گرفته شده است.
او افزود: اکنون شرایط رجیستری تغییر کرده و دیگر به جای استعلام رجیستری از سامانه همتا از سوی گمرک باید رجیستری تایید شده و استعلام شود. به همین منظور نیز تغییراتی در طرح رجیستری ایجاد شده است.
محبی در رابطه با گوشی‌های قاچاقی که به مردم فروخته می‌شوند بیان کرد: خریداران باید پیش از خریداری گوشی‌های هوشمند از آنها استعلام بگیرند. بنابراین پیش از خرید موبایل مشتریان موظفند کد #7777* را شماره‌گیری کنند.رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن‌های همراه در پاسخ به این پرسش که با این روش مشتری به جای قاچاقچی مجازات می‌شود گفت: مشتریان موظف به استعلام گرفتن از گوشی مورد نظر پیش از خریداری آن هستند و می‌توانند بدون آنکه گوشی مورد نظر را از جعبه بسته‌بندی و آکبند آن دربیاورند استعلام کنند که گوشی رجیستری شده یا خیر.
او در پاسخ به این پرسش که در هیچ کجای جهان مشتری موظف به استعلام گرفتن برای خرید از گوشی هوشمند نبوده و بهتر است از ابتدا جلوی قاچاق موبایل گرفته شود بیان کرد: به هر روی این وظیفه بر عهده مشتریان است تا از خرید گوشی‌های قاچاق خودداری کنند و در آینده موبایل آنها قطع نشود.
محبی در پاسخ به این پرسش که اگر مشتری در گذشته موبایل خود را خریداری کرده باشد باید چه اقدامی انجام دهد اظهار کرد: اگر هم در گذشته مشتری موبایل قاچاق خریداری کرده و نمی‌دانسته که باید استعلام بگیرد در صورت قطع شدن گوشی خود می‌تواند به فروشنده مربوطه مراجعه کند.
او در پاسخ به این پرسش که اگر فروشنده پاسخگو نبود چه کند بیان کرد: اگر فروشنده پاسخگو نبود می‌تواند به سازمان تعزیرات یا سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کند و این سازمان‌ها موظف به رسیدگی به وضعیت کاربرانی هستند که ندانسته موبایل آنها قطع شده است.