استیضاح در انتظار وزیر کشاورزی

«جهان صنعت»- به دنبال نارضایتی نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی به خصوص در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی و نرخ پایین خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم، جلسه استیضاح محمود حجتی قرار بود امروز برگزار شود‌ اما به دلیل مراسم خاکسپاری آیت‌الله شاهرودی جلسه علنی مجلس منتفی شد. به گفته نایب‌رییس اول کمیسیون کشاورزی، استیضاح حجتی این بار با دفعات گذشته فرق می‌کند چرا که مستندات موجود و همچنین گرانی‌های اخیر در محصولات کشاورزی و سوءمدیریت و عدم نظارت این وزارتخانه مشهود است‌. بنابراین این استیضاح بسیار بسیار جدی است‌. این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس معتقدند وزیر از مجلسی‌ها فرصتی خواسته تا اطلاعات و مدارک جدیدی را به دست آنها برساند‌. از این‌رو این امکان وجود دارد با تدابیر وزیر با نمایندگان مجلس، موضوع استیضاح به طور کلی منتفی شود‌.
طی سال‌های اخیر، این اولین بار نیست که محمود حجتی از تیررس انتقادات مجلسی‌ها و ترک مقام وزارت قسر در می‌رود‌. اواخر اسفند ماه سال گذشته نیز با وجود اینکه نمایندگان نسبت به واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، استفاده از بازنشستگان در مجموعه وزارتخانه، تعلل در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، عدم مدیریت واحد در استفاده از آب کشور و‌. ‌. ‌. انتقاد داشتند اما در نهایت وزیر جهاد کشاورزی در اواخر اسفندماه با حضور در مجلس در سمت وزارت جهاد کشاورزی ابقا شد‌.
نارنگی کیلویی 18 هزار تومان
نگاهی به عملکرد حجتی در وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که اگرچه اقدامات مثبتی از سوی او به انجام رسیده اما به طور کلی استیضاح و کناره‌گیری او از مقام وزارت به نفع بخش کشاورزی خواهد بود چرا که عملکرد وی در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی به عنوان یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در زندگی مردم نه تنها تعریفی نداشته بلکه دارای ایرادات زیادی است‌. این در حالی است که در اولین دوره حضور او در وزارت جهاد کشاورزی شاهد این بودیم که قیمت نارنگی به کیلویی 18 هزار تومان و پرتقال به کیلویی 15 هزار تومان رسید‌.


نکته قابل تامل در این میان این است که هر بار از حجتی در مورد گرانی کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی سوال شده‌، وی اعلام کرده است که این موضوع ارتباطی به وزارت کشاورزی ندارد و این وزارتخانه تنها متولی تامین میوه‌هاست‌. از سوی دیگر وزارت صنعت نیز معتقد است که تنظیم بازار کالاهای اساسی به خصوص برای ایام عید به وزارت کشاورزی ارتباط دارد‌. بنابراین طی سال‌های اخیر وزارت کشاورزی تنها به پاسکاری مسوولیت‌ها با وزارت صنعت ادامه داده و به وفور کالاها در بازار اتکا کرده است در حالی که علاوه بر تامین کالاهای مورد نیاز مردم، قیمت‌ها نیز باید از نرخ منطقی برخوردار باشد تا توانایی خرید آن از سوی مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد‌.
ضرر کشاورزان
از طرفی تعلل در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله موضوعات مهمی به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر همواره کشاورزان را متحمل ضرر و زیان فراوانی کرده است‌. البته به نظر می‌رسد که حجتی تمام تلاش خود را برای بالا بردن نرخ خرید تضمینی از سوی دولت انجام داده اما به گفته کارشناسان، وزیر جهاد کشاورزی نباید نسبت به نرخ‌های اعلام شده سکوت می‌کرد و حتی لازم بود به عنوان متولی دفاع از حقوق کشاورزان، از سمت خود کناره‌گیری می‌کرد اما این کار را نکرد‌. البته بنیاد ملی گندمکاران ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که محورهای استیضاح وزیر جهاد ربطی به حوزه مسوولیت‌های وی ندارد و از نمایندگان مجلس خواستند در استیضاح تجدیدنظر کنند‌. آنها همچنین مطرح کردند که محمود حجتی از جمله افراد دلسوز و متعهد در بخش کشاورزی و حضور او را برای تامین امنیت غذایی ضروری است‌. این در حالی است که به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از وزیر جهاد کشاورزی انتظار می‌رفت که زیر بار ظلم نرود و در نهایت دولت را همراهی کند تا فرد دیگری انتخاب شود‌.
از سوی دیگر جلوگیری از صادرات محصولات مازاد بخش کشاورزی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی که این وزارتخانه مانع صادرات آنها شد و به کارگیری افراد ناتوان و بازنشسته در بخش کشاورزی به عنوان معاونان این وزارتخانه و همچنین عدم شفافیت وزارت جهاد کشاورزی در اختصاص ارز به صادرات و واردات محصولات کشاورزی که ارز دولتی به محصولات کشاورزی غیر ضروری دادند، از جمله موضوعاتی به شمار می‌رود که نمایندگان مجلس را نسبت به عملکرد حجتی معترض کرده است‌.
جریان خاصی استیضاح را دنبال نمی‌کند
بر این اساس علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات‌رییسه مجلس گفت: طبق مذاکراتی که با امیری معاون رییس‌جمهور و مجابی معاون وزیر جهاد کشاورزی انجام شده، مقرر شد جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در مجلس برگزار شود‌. وی با بیان اینکه هیات‌رییسه مجلس طبق روال از رییس‌جمهور برای حضور در جلسه استیضاح و دفاع از وزیر دعوت می‌کند، گفت که جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی حدودا چهار ساعت به طول می‌انجامد‌. همچنین رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با تشریح دلایل استیضاح وزیر جهادکشاورزی گفت: استیضاح‌کنندگان وزیر کشاورزی از جریان‌های مختلف سیاسی هستند‌. بنابراین نمی‌توان گفت که جریان خاصی آن را دنبال می‌کند‌. احمدعلی کیخا با بیان اینکه دلایل، شواهد و قرائن همه نشان می‌دهد که مدیریت علمی و درستی در بخش کشاورزی وجود ندارد، اظهار کرد: نمونه بارز آن را می‌توان در تعیین نرخ تضمینی گندم دید‌. کیخا یادآور شد: چندی پیش نمایندگان اتحادیه‌های مختلف همچون بنیاد ملی گندم، خانه کشاورز، نظام صنفی و تولیدکنندگان گندم در کمیسیون کشاورزی حضور پیدا کرده و با رقم و عدد استعلام کردند که سیاست قیمت‌گذاری گندم نه تنها درست نیست که به نفع تولیدکنندگان هم نخواهد بود‌. آنها در همان جلسه گفتند که مجوزی از وزارت کشور برای تجمع در اعتراض به این تصمیم گرفتند اما ما از آنها خواستیم که دست نگه دارند تا ما در مجلس به وظیفه خود عمل کنیم‌.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: اگر وزیر کشاورزی می‌گوید که قیمت تضمینی گندم مورد قبول او نیست، انتظار می‌رفت که زیر بار ظلم نمی‌رفت و به رییس‌جمهور اعلام می‌کرد که این سیاست را به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان نمی‌داند‌. همچنین در نهایت می‌توانست دولت را همراهی نکند تا فرد دیگری انتخاب شود‌.
کیخا با اشاره به اینکه از طرف سازمان برنامه و بودجه درباره روند تعیین نرخ تضمینی گندم دارم که توپ را به زمین وزارت جهاد کشاورزی انداخته، گفت: بر این اساس اعلام شده که از ششم تیرماه در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی خواستار ارائه پیشنهادات درباره نرخ تضمینی گندم شدند اما بعد از ۴۰ روز وزارت جهاد کشاورزی پاسخی آن هم بدون دلیل و توجیه داشته است‌.
وی با طرح این سوال که آیا این عملکرد درست است، افزود: در چنین شرایطی استیضاح به نفع بخش کشاورزی است‌. ما براساس قانون و برای هدایت دولت بنابر فرمایش رهبری موضوع استیضاح را به جریان انداختیم، چون اطلاعات ما به عنوان کمیسیون تخصصی می‌گوید که نه تنها در موضوع گندم بلکه در موارد دیگر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی منطبق بر توسعه کشاورزی نیست‌. این در حالی است که باید تا دیر نشده وضعیت را بهبود بخشید‌.
سوءمدیریت
نایب‌رییس اول کمیسیون کشاورزی نیز گفت: ۲۱ نفر از ۲۳ نفر اعضای این کمیسیون موافق استیضاح وی هستند چرا که سوءمدیریت و عدم انجام وظایف در این وزارتخانه برای نمایندگان محرز شده است‌. جلال محمودزاده نایب‌رییس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه این استیضاح با ۴۴ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده گفت: قیمت پایین خرید نرخ تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم و سایر محصولات و همچنین جلوگیری از صادرات محصولات مازاد بخش کشاورزی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی که این وزارتخانه مانع صادرات آنها شده است بخشی از محورهای استیضاح حجتی است‌. نایب‌رییس اول کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: عدم امهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده و اجرای بند (خ) ماده ۳۳ و همچنین بخشودگی جرائم و دیرکرد تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک‌ها در قالب بند (و) تبصره ۱۶ که وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام می‌داد بخش دیگری از محورهای استضیح وزیر است‌.
نماینده مردم مهاباد در مجلس درباره دیگر محورهای استیضاح حجتی افزود: به کارگیری افراد ناتوان و بازنشسته در بخش کشاورزی به عنوان معاونان این وزارتخانه و همچنین عدم شفافیت وزارت جهاد کشاورزی در اختصاص ارز به صادرات و واردات محصولات کشاورزی که ارز دولتی به محصولات کشاورزی غیرضروری دادند در حالی که محصولات ضروری که باید به کشور وارد می‌شد شامل دریافت ارز نشدند‌.
این دفعه با دفعات گذشته فرق می‌کند
وی گفت: کمبود شدید تولید محصولات کشاورزی و استراتژیک مانند گوشت قرمز و مرغ و تخم‌مرغ در داخل کشور بخش دیگری از سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی در دوران مدیریت محمود حجتی محسوب می‌شود چرا که به شدت در این بخش دچار کمبود هستیم و قیمت‌ها هم در حال افزایش سرسام‌آور است بخش دیگری از این محورهاست‌. نماینده مردم مهاباد در مجلس تصریح کرد: با توجه به موافقت ۲۱ نفر از ۲۳ نفر عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی می‌توان به صراحت گفت که قاطبه این کمیسیون و اغلب آنان نظر مثبتی در خصوص استیضاح حجتی دارند‌. وی درباره پیش‌بینی‌اش در خصوص استیضاح حجتی گفت: با توجه به اینکه وزیر جهاد کشاورزی بارها در مجلس نهم و دهم استیضاح شده است اما بحث استیضاح این بار وی با دفعات گذشته فرق می‌کند چرا که مستندات موجود و همچنین گرانی‌های اخیر در محصولات کشاورزی و سوءمدیریت و عدم نظارت این وزارتخانه بر بسیاری از امورات و نظر مثبت کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص استیضاح حجتی، این استیضاح بسیار بسیار جدی است‌.