به بهانه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد تا کی باید آسان بمیریم

همدلی| گروه اجتماعی- «در واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات، 9 نفر از سرنشینان آن جان باختند و 27 نفر مجروح شدند». «در آتش سوزی مدرسه‌ای در زاهدان 4 کودک در آتش سوختند». «دنیا دانش‌آموز 7 ساله سنندجی زیر آوار حیاط مدرسه جان داد». «در پنج ماهه اول امسال، ۳۶ نفر در استان تهران به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان باختند». خبرهای تلخ  اما واقعی، که ما همچنان در عادت‌کردن به آن سماجت به خرج می‌دهیم.
به همین راحتی دانشجویان، دانش‌آموزان و مردم بدون بیماری، بدون این که مورد حمله تروریستی قرار بگیرند، بدون این که در جنگی شرکت داشته باشند، جان خود را در دانشگاه، مدرسه، خانه و جاده از دست می‌دهند. واقعا ما ایرانی‌ها با خود چه می‌کنیم؟ چرا اینگونه فجیع به کشتنِ خود برخاسته‌ایم! چرا اینقدر «جان» برای ما بی ارزش شده است.
روزانه ده‌ها خبر تلخ که از مرگ و میر هموطنان حکایت دارد، بر تارنمای رسانه‌ها قرار می‌گیرد. با نیم نگاهی به چرایی بسیاری از آنان در می‌یابیم علت حادثه فقط و فقط سهل انگاری و خطای انسانی بوده است. گویا یکی از خصوصیات بارز ما ایرانی‌ها این است که راحت می‌میریم. گاهی حتی راحت‌تر از یک لیوان آب خوردن!
اگر از آتش سوزی مدارس و مرگ و میر به دلیل گاز گرفتگی -که پیشگیری از بروز حادثه تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد- بگذریم، جاده‌های ایران یکی از خونبارترین جاده‌های دنیا است. آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور که به گفته کارشناسان پلیس راه بیشتر آنان به دلیل خطای انسانی و تعدادی هم ضعف زیرساخت‌های مناسب -که آن را هم می‌توان سهل انگاری انسانی نام گذاشت-، اتفاق می‌افتند، بالاتر از برخی از جنگ‌ها و خونریزی‌های جهانی است.


آمارها می‌گویند روزانه حدود 43 نفر در ایران، تنها و تنها در حوادث رانندگی جان می‌دهند. اگر این تعداد را برای یک ماه در نظر بگیریم، قریب به 1500 نفر در ماه فقط در جاده‌ها کشته می‌شوند. فقط در سال گذشته 17 هزار ایرانی در جاده‌ها جان باختند. در حالی که ما به مرگ به دلایل واهی روی خوش نشان می‌دهیم که بسیاری از مردم دنیا حاضر هستند برای حفظ جان خود، تمام سرمایه خود را هزینه کنند.
با نیم نگاهی به چرایی بسیاری از حوادث منجر به مرگ به این نتیجه می‌رسیم که گویی برخی از ما شدیدا به اصطلاح «مرگ مال همسایه است» اعتقاد داریم و با این تصور فکر می‌کنیم در هر شرایطی هیچ بلایی بر سرمان نازل نمی‌شود. بارها در فصل سرما هشدارهایی به خاطر قاتل نامریی یا همان مردن به خاطر استشمام گاز، می‌شنویم اما باز هم در خبرها می‌آید که برخی از مردم از این طریق به دام مرگ افتادند. با همان اعتقادی که مرگ مال همسایه است، به دل جاده و خیابان می‌زنیم و چنان رانندگی می‌کنیم که گویی حیات بخش سلامتی ما را تضمین کرده است. غافل از این که نه تنها خود، بلکه برخی دیگر را قربانی افکار توهمی خود می‌کنیم و ضمن این که جان آنان را به خطر می‌اندازیم هزینه زیادی بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کنیم.
واقعا پیشگیری از فاجعه آتش سوزی دبستان اسوه حسنه زاهدان که منجر به مرگ دردناک 4 دانش‌آموز خردسال شد، چقدر زمان و انرژی نیاز داشت. به غیر از کمی مسئولیت پذیری پرسنل دبستان مذکور!
با توجه به فراوانی بروز حوادث منجر به فوت در کشور، این گونه به نظر می‌رسد که «جان» متاع ارزانی نزد ما ایرانی‌هاست. آن قدر ارزان، که تا قبل از آن که بچه‌هایمان در آتش بی‌مسئولیتی و سهل انگاری‌مان نسوزند، به فکر ایمن سازی وسایل گرمایشی مدارس نمی‌افتیم. آن قدر ارزان که بعد از این که سی و چند دانشجو در حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات کشته یا مجروح می‌شوند، تازه در پشت تریبون صدایمان را صاف می‌کنیم و از استاندارد نبودن جاده‌های دانشگاه، فرسودگی ناوگان حمل و نقل دانشگاه و وضعیت ایمنی سرویس‌های دانشجویان و ضرورت آموزش رانندگان سرویس‌ها سخن به زبان می‌آوریم. آن قدر ارزان، که یک دیوار فرسوده مدرسه که نوسازی آن زمان و هزینه‌ چندانی ندارد، مرگ دانش‌آموزی که آینده ساز مملکت است را رقم می‌زند.
دانشجویانی که دیروز در حادثه واژگونی حادثه اتوبوس در عنفوان جوانی جانشان را از دست دادند، ضمن این که هزاران آرزو و امید را با خود به زیر خاک بردند، برای یک عمر خانواده‌هایشان را داغدار کردند. در صورتی که با کمی مسئولیت پذیری در استاندارد سازی جاده‌ها و نوسازی سرویس دانشجویان قابل پیشگیری بود. شاید حتی با یک گاردریل!
اگر چه براساس اعتقادات مذهبی ما، مرگ حق است، و عدول از آن ممکن نیست، اما زمان آن فرا رسیده است که به این توصیه «احتیاط شرط عقل است» نیز عمل کنیم و با پیشگیری از حوادث حداقل الکی الکی مرگ خودمان را رقم نزنیم.
تحریریه روزنامه «همدلی» جان باختن این داشجویان عزیز را تسلیت عرض می‌کند و از خداوند منان برای درگذشتگان طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر جزیل آرزومند است.
سایر اخبار این روزنامه
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به بهانه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد تا کی باید آسان بمیریم رسانه ملی در حالی از مشکلات مالی گلایه دارد که بخش اعظم بودجه‌اش را صرف پرداخت حقوق کارمندانش می‌کند ادامه اوج‌گیری جدال کلامی بین مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی اره‌های اسرائیلی، تیشه‌های ترکیه رئیس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه از هر دری سخن گفت و خروج آمریکا از برجام را به گردن حوادث پارسال انداخت؛ آگاهان اقتصادی می‌گویند سال آینده روزهای دشواری پیش روی اقتصاد ایران است اعداد شگفت‌انگیز ما از هیچ حادثه‌ای درس نمی‌گیریم رئیس جمهوری در پیام تسلیت واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات: مسئولان تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار این گونه حوادث را اجرا کنند صالحی: 20 هزار فرصت شغلی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی؛ هیات دولت پنجم دی ماه را عزای عمومی اعلام کرد