رسانه ملی در حالی از مشکلات مالی گلایه دارد که بخش اعظم بودجه‌اش را صرف پرداخت حقوق کارمندانش می‌کند

جیبِ بزرگ و خالی صداوسیما
همدلی| گروه فرهنگ و هنر: سازمان صدا و سیما سال‌هاست از مشکلات مالی گلایه می کند؛ بودجه ای چند هزار میلیارد تومانی می‌گیرد اما نتوانسته به اندازه بدنه فربه‌اش، نظر مثبت مخاطبان را جلب کند. با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و اعتماد و عادت مردم به فضای مجازی، رسانه ملی از صدر به زیر آمد، دیگر تلویزیون و رادیو اولین و مهم ترین منبع خبری مردم نیستند، تعداد خانواده هایی که پای سریال‌هایش بست بنشینند، کم شده و علیرغم آمار عجیب و غریب ارائه شده توسط رئیس سازمان از آمار بالای مخاطبان، افت محسوسی در تعداد بینندگان تلویزیون و شنوندگان رادیو دیده می‌شد.
همه چیز برای حقوق کارمندان
تهیه‌کننده برنامه «مشاعره ملی» معتقد است بیشترین هزینه صداوسیما صرف حقوق و دستمزد نیروی انسانی اداری می‌شود؛ در حالی که صداوسیما سازمانی فرهنگی و هنری به شمار می رود و هدفش تولید برنامه و محتوا برای مخاطبان است. آگهی های بازرگانی یکی از ارکان اساسی برای حیات رسانه ملی است، شرکت ها برای هر ثانیه تبلیغ در تلویزیون میلیون ها تومان می پردازند و سود سرشاری را به جیب صدا و سیما می ریزند. امیرحسین آذر درباره وضعیت آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون گفت: آگهی‌های بازرگانی یکی از شریان‌های حیاتی تامین مالی است. باید هم در حوزه بهداشت و درمان تبلیغات نظارتی باشد که مردم گرفتار نشوند و هم اینکه نظارتی برای حجم آگهی‌ها وجود داشته باشد. بخش بازرگانی در تلویزیون را مدیریت می‌کنند و ساختارهای خاصی همیشه وجود دارد؛ بنابراین بعید می‌دانم حجم آگهی‌ها تغییر کرده باشد اما این مساله که آگهی بازرگانی نباشد یا کمتر باشد در این بازه زمانی و وضعیت اقتصادی، خوب نیست.


او با اشاره به دستمزد و حقوق کارمندان سازمان صدا و سیما گفت: بیشترین هزینه صداوسیما صرف حقوق و دستمزد نیروی انسانی اداری می‌شود؛ در حالی که صداوسیما سازمانی فرهنگی و هنری و هدف آن، تولید برنامه و محتوا برای مخاطبان است. این مساله متاسفانه به دوره‌های قبلی مدیریت سازمان و شاید هدف‌گذاری اشتباه برگردد. در صداوسیما باید بیشتر به فکر تولید و به‌کارگیری نیروی فنی و تولید باشیم اما بیشتر نیروهای اداری را به کار گرفته‌ایم؛ در حالی که این حجم وسیع امروز نیاز نیست؛ البته بعید می‌دانم بتوان کارمندان صداوسیما را تعدیل کرد.
آذر درباره آموزش نیروهای انسانی در سازمان صداوسیما هم گفت: به نظرم باید نیروی انسانی را با آموزش کوتاه مدت تخصصی‌تر کنند. ما در برنامه‌سازی مشکلات بسیاری در بحث مالی داریم، همیشه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه سازمان صرف حقوق و دستمزد می‌شود. ما ضعف نیروی متخصص داریم و خروجی دانشکده‌ها برای این تعداد شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی در مراکز استان‌ها و تهران پاسخگو نیست. بنابراین نیروهای اداری صداوسیما که فعالیت آنچنانی ندارند، می‌توانند به نیروهای فنی کمک کنند.
افزایش بودجه، افزایش بدهی
بودجه صدا و سیما برای سال 1398 افزایش هم داشته و 300 میلیارد تومان رویش گذاشته اند، این در حالی است که بودجه ارتش و مجلس کم شده. از طرفی سازمان عریض و طویل صدا و سیما در روزگاری که هیچ رقیبی اجازه رقابت با آن را ندارد، چنان از نظر نیروی انسانی فربه شده که بیشتر بودجه را صرف حقوق کارمندانش می کند. هرچند در این شرایط اقتصادی، تعدیل نیرو کمکی به سازمان صدا و سیما نمی کند و تنها جمعیت بیکاران کشور را افزایش خواهد داد؛ کارمندانی که با هزار امید آینده خود را در راهروهای تودرتوی مجموعه عظیم رسانه ملی جست و جو می کنند و طبیعتا هزاران خانواده هم چشم شان به دست آنهاست اما خروجی برنامه ها و تولید محتوای برنامه های صدا و سیما به هیچ عنوان با بودجه هنگفت و جمعیت نیروی انسانی‌اش همخوانی ندارد.
بودجه صدا و سیما کم است!
البته عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما از بودجه سازمان تحت‌مدیریت‌اش ناراضی است؛ او چندی پیش تاکید کرد رسانه ملی با مشکلات جدی روبرو است. اسفندماه دو سال قبل، رئیس سازمان صدا و سیما گفت: «سازمانی که به دست من رسیده ماهیانه 185 میلیارد تومان حقوق کارمندانش می‌شود، در حالی که کل بودجه‌ دولت به ما هزار و 200 میلیارد تومان است و می‌گویند مابقی را خودتان به دست آورید؛ چگونه؟ در این رکود باید تبلیغاتی را روی آنتن ببریم که خودمان بسیاری از آنها را قبول نداریم.»
صدا و سیما فقط 7 هزار ایستگاه دارد و حتی در اطراف ارتفاعات، ایستگاه احداث شده که اداره آنها هزینه زیادی را می طلبد اما منابعی برای اداره آنها ندارد. تولید برنامه در 62 تلویزیون هزینه بسیاری می‌طلبد و به دلیل منابع محدود، هر ماه بر بدهی‌هایش افزوده می‌شود. علی‌عسگری بر این باور است تولید و ساخت برنامه‌ها به منظور احیای مجدد تلویزیون تنها با قرض و بدهی امکان پذیر بود اما واقعا چند شبکه از شبکه های سیما مخاطب دارند؟ آیا تعداد مخاطبان برخی شبکه های تلویزیون به تعداد انگشتان یک دست هم می رسد؟!
سقف بدهی رسانه ملی از مرز هزار میلیارد تومان هم عبور کرده و البته همان حقوق کارمندانش هم به موقع یا منصفانه پرداخت نمی‌شود. بیش از 4 هزار میلیارد تومان بودجه جاری رسانه ملی در سال است و بنا بر اعلام رئیس سازمان صدا و سیما نزدیک به هزار میلیارد تومان هم برای کارهای عمرانی خود نیاز دارند: «روش دیگر تامین بودجه این است که درصدی از بودجه کشور به رسانه ملی اختصاص داده شود، در حالی که ابتدای انقلاب با یک شبکه و نصفی، یک درصد بودجه کشور به رسانه ملی داده می‌شد اما امروز با وجود 62 تلویزیون و 83 رادیو حتی یک درصد بودجه را نیز نداریم، در حالی که باید نزدیک 2 درصد این بودجه را باید داشته باشیم.»
هر چه هست صدا و سیما روزهای خوبی را سپری نمی کند و شبکه های ماهواره ای و حتی شبکه های اینترنتی کوچک داخل کشور در حال جذب مخاطبان تلویزیون هستند؛ تلویزیونی که سازمان متبوعش با عدم مدیریت صحیح هزینه ها، هم بینندگانش را از دست داده و هم خود را بدهکار کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به بهانه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد تا کی باید آسان بمیریم رسانه ملی در حالی از مشکلات مالی گلایه دارد که بخش اعظم بودجه‌اش را صرف پرداخت حقوق کارمندانش می‌کند ادامه اوج‌گیری جدال کلامی بین مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی اره‌های اسرائیلی، تیشه‌های ترکیه رئیس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه از هر دری سخن گفت و خروج آمریکا از برجام را به گردن حوادث پارسال انداخت؛ آگاهان اقتصادی می‌گویند سال آینده روزهای دشواری پیش روی اقتصاد ایران است اعداد شگفت‌انگیز ما از هیچ حادثه‌ای درس نمی‌گیریم رئیس جمهوری در پیام تسلیت واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات: مسئولان تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار این گونه حوادث را اجرا کنند صالحی: 20 هزار فرصت شغلی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی؛ هیات دولت پنجم دی ماه را عزای عمومی اعلام کرد