رئیس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه از هر دری سخن گفت و خروج آمریکا از برجام را به گردن حوادث پارسال انداخت؛

اگر آن دی‌ماه 96 نبود
شهربانو امانی: موضع‌گیری رئیس جمهور نسبت به برجام و وقایع دی ماه، برای من بسیار مایه تعجب بود
همدلی| گروه سیاسی- هرمز شریفیان: حسن روحانی رئیس جمهور دیروز در جلسه تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی از هر دری سخن گفت. از جنگ ایران و عراق، مشکل کم آبی، نوسانات ارزی، فولاد و پتروشیمی گرفته تا توطئه‌های دائمی آمریکا.
اما آنچه در سخنان روحانی بیش از هرچیز به حوزه سیاست ارتباط داشت، حوادث دی‌ماه پارسال و اعتراض‌های گسترده‌ای بود که به گفته روحانی «حوادث اوایل دی ماه سال گذشته باعث شد آمریکایی ها با برداشت غلط و تصور ناروا موضع گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته ای اعلام کنند و بعد هم در هر مقطعی و در هر قدمی فریاد، صحبت و تحریکی کردند تا به خیال خام خودشان به اهداف مورد نظرشان دست پیدا کنند». این برای چندمین مرتبه است که رئیس جمهور در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که پیامدهای آن بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه ایران را به گردن حوادث دی‌ماه پارسال انداخت.


بر فرض اینکه این حوادث به‌صورت هماهنگ شده و از استانی خاص برای بر زمین زدن دولت و تضعیف آن برنامه‌ریزی شده بود اما خروج از برجام پیش از رخدادهای دی‌ماه 96 در برنامه «دونالد ترامپ» قرار داشت و او پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در زمستان 2016 (1395) برجام را توافقی بد برای آمریکا برشمرده بود و در همان زمان آگاهان و کارشناسان مسائل بین‌الملل، اعم از داخلی و خارجی پیش‌بینی می‌کردند که دولت ترامپ به‌زودی از برجام خارج خواهد شد و تا اینجای کار هم ترامپ با وجود غیرمتعارف بودنش به بیشتر وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل پوشانده است.
از سویی اگر مناقشه و رویارویی با کشوری که 70 درصد نقدینگی جهان در آن جاری است و بزرگترین قدرت اقتصادی ـ نظامی دنیا محسوب می‌شود، این همه مشکلات در پی دارد، چرا نباید این مشکلات را به‌طور اساسی حل کرد؟ کشوری که بیشتر بنگاه‌ها و کارتل‌های بزرگ اقتصادی جهان از ترس تحریم‌هایش، معاملات اقتصادی با ایران را قطع و تعلیق کرده‌اند. اگر ریاست محترم جمهور بر اساس رفراندوم یک نفره وزیر امور خارجه‌اش که گفته بود: «ما خودمان انتخاب کرده‌ایم» عمل می‌کند که هیچ، اما اگر نگاهی دقیق‌تر به وضعیت معیشتی ایرانیان بیندازد، در می‌یابد که نارضایتی از وضعیت اقتصادی روز افزون شده و این چیزی نیست که مردم خودشان انتخاب کرده باشند.
محمود احمدی‌نژاد نیز طی 8 سال تکیه بر صندلی اجرایی کشور، بارها و بارها در سفرهای بی‌شمار استانی‌اش می‌گفت که لیست رانت‌خواران را در جیب دارد و تهدید می‌کرد که آن لیست کذایی را از جیب‌اش در می‌آورد که البته هرگز در نیاورد. حالا دولت تدبیر و امید چه مشکلی دارد که از شفافیت دور مانده و برای رک‌گویی و شفافیت همان راه دولت‌های نهم و دهم را می‌پیماید؟
حسن روحانی طوری دی‌ماه 96 را مبدا تقویم مشکلات کشور عنوان می‌کند که انگار پیش از آن همه چیز در حالت گل و بلبل بوده و پس از این تاریخ است که تمام مشکلات بر سر مردم ایران آوار شده است.
حال چرا ریاست محترم جمهور دائم شروع مشکلات کشور را از دی‌ماه پارسال می‌داند و برای آن «فکتی» هم نمی‌آورد، پرسشی است که تاکنون بی پاسخ مانده است.
«محمود احمدی‌نژاد» نیز پس از راهیابی به دستگاه اجرایی کشور و بیشتر در سفرهای استانی‌اش، دائم می‌گفت که لیست رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی را در جیب دارد و تا آخرین روز حضورش در پاستور این لیست همچنان در جیبش باقی ماند. صد حیف که رئیس جمهور هنوز قدرت حامیان و پشتوانه مردمی خود را در نیافته و به‌صورت شفاف با آنان وارد گفت‌وگو نمی‌شود و تمام وعده‌های انتخاباتی‌اش فقط در حد حرف باقی‌مانده است و حیف‌تر آنکه نمودار این پشتوانه عظیم مردمی و اجتماعی هرروز و با شیبی بسیار تند در حال کاهش است.
«همدلی» در همین باره نظر «شهربانو امانی» کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم ارومیه در مجلس‌های پنجم و ششم شورای اسلامی را جویا شده که در ادامه می‌خوانید.
جابه‌جایی رویدادها به سبک روحانی
«شهربانو امانی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو فعلی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «همدلی» ضمن اظهار تعجب از سخنان رئیس جمهور در صحن علنی مجلس به مناسبت تقدیم لایحه بودجه سال 1398، گفت: «موضع‌گیری رئیس جمهور نسبت به برجام و وقایع دی ماه، برای من بسیار مایه تعجب بود. از شخصی که به قول خودش حقوقدان است، انتظاری بیش از این می‌رفت». این نماینده پیشین مجلس افزود:‌ «درست نمی‌دانم که چرا روحانی، خروج از برجام را به اتفاقاتی متصل کرده‌ که هیچ‌ربطی به همدیگر ندارند. چرا آقای روحانی باید چنین خلطی را انجام دهند. تا جایی که حسن روحانی را می‌شناسم، هم با پیچیدگی‌های نظام بین‌الملل آشنایی دارد، هم با مسائل داخلی ایران. به نظر من روحانی باید به این موضوع می‌پرداخت که، با توجه به پایگاه و جایگاهی که برایش مهیا شد، نتوانست حمایت مجموعه‌ نظام را برای پیشبرد اهداف خود جلب کند؟».
امانی در توضیح چرایی اتفاقات دی ماه، گفت: «به نظر من شفافیتی که در بودجه سال 97 بود و برخی اتفاقات دیگر منجر به آن همه درگیری در سطح خیابان شد. هیچ ربطی بین اتفاقات دی ماه در ایران و خروج آمریکا از برجام که در همان دوره مناظرات انتخاباتی بین ترامپ و رقبایش مطرح بود، وجود ندارد. بهتر است آقای روحانی مبنای بایسته‌تری را پیدا کنند». شهربانو امانی درپاسخ به این سوال، که چرا روحانی در پی آن است تا علت خروج آمریکا از برجام را، اتفاقات دی ماه معرفی کند،‌گفت: « به نظر من به خاطر این است که، با توجه به اینکه در دی‌ماه نیز قرار داریم و احتمالا شرایط اقتصادی سختی نیز در پیش است، خواسته تا این قضایا را به گردن خروج آمریکا از برجام بیندازد. نکته‌ای باید بگویم و آن این است که، با توجه به اینکه شخص روحانی تلاش‌های بسیاری انجام داد تا در بودجه 98 شفاف سازی کند. اما متاسفانه باید بگویم که درآمدهای بودجه 98 که روحانی آن را در صحن مجلس ایراد کرد، کاملا تخمینی بود، اما این در حالی است که همه هزینه‌های بودجه 98 کاملا تهدیدی است».
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روزسه شنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه کل کشور 1398 به مجلس شورای اسلامی، گفت: لایحه بودجه سال آینده کشور در شرایطی تقدیم مجلس می شود که ما از اواخر سال گذشته با شرایط فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه شدیم اما بی تردید آمریکا به اهداف خود نخواهد رسید. حسن روحانی پیش از تقدیم لایحه بودجه کل کشور در سخنانی با تاکید بر اینکه هدف اصلی آمریکا به زانو در آوردن نظام پر قدرت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: آمریکایی ها مانع بزرگ خود در منطقه را ایران سرافراز و قدرتمند می بینند. هر گاه ما توانستیم حرکت بزرگی به وجود بیاوریم پیش روی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه اول و آخر دی ماه سال گذشته با مشکلاتی مواجه شدیم اما دی ماه امسال ، دی ماه پر برکتی برای مردم و کشور ما خواهد بود.
رییس جمهوری افزود: حوادث اوایل دی ما سال گذشته باعث شد آمریکایی ها با برداشت غلط و تصور ناروا موضع گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته ای اعلام کنند و بعد هم در هر مقطعی و در هر قدمی فریاد ، صحبت و تحریکی کردند تا به خیال خام خودشان به اهداف مورد نظرشان دست پیدا کنند.
روحانی ادامه داد: هدف اصلی آمریکا از این توطئه ها، تحریم ها و فشارها که به طور مستقیم بر ملت بزرگ ایران و مردم منطقه و شرکت های تجاری و اقتصادی جهان و برخلاف همه مقررات بین المللی است، به زانو در آوردن نظام پر قدرت جمهوری اسلامی ایران است.
وی اظهار داشت: آمریکایی ها مانع بزرگ خودشان را در این منطقه حساس ایران سر افراز و قدرتمند می بینند و لذا هر گاه که ما در پیشرفت های داخلی توانستیم حرکت بزرگی را به وجود بیاوریم آنها سد راه شدند و پیش روی جمهوری اسلامی قرار گرفتند چون از توانمندی جمهوری اسلامی ایران هراس دارند.
روحانی خاطرنشان کرد:بی تردید آمریکا به اهداف خود نخواهد رسید ایران سرافرازتر، قدرتمندتر و با استقامت و هوشیاری بیشتر در برابر این توطئه‌ها خواهد ایستاد. وی با بیان اینکه تحریم و فشار، بر زندگی مردم و همچنین بر رشد و توسعه کشور تاثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: از سال ۹۲ و در آغاز دولت یازدهم ما همه با هم - دولت و مجلس و ملت - یک تصمیم گرفتیم و آن اینکه از تورم فزاینده جلوگیری کنیم . تورم را متعادل و تک رقمی کنیم. رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم و اشتغال را به نقطه نسبتاً مطلوب برسانیم.
روحانی افزود:آمریکایی‌ها در این میان توطئه و نقشه شوم خود را برای تحریم ملت ایران اجرا کردند. ما در اوایل امسال یعنی سال ۹۷ با التهاباتی ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار کالا و علی القاعده در سایر بازارها مواجه شدیم. رییس جمهوری ادامه داد: آنچه آمریکا در سال ۹۷ مد نظر داشت دو مسئله اصلی بود؛ ناامیدی ملت ایران نسبت به آینده نظام و کشور و القاء ناکارآمدی نظام تا مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و به تعبیر برخی سایت ها و روزنامه هایی که متاسفانه گاهی تغییرات شان تعبیراتش نادرست و ناپسند است گفتند که دولت کشور را رها کرده است و از کنترل خارج شده است.
آمریکا حتماً شکست می‌خورد و به اهدافش نمی‌رسد
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکا حتماً شکست می‌خورد و به اهدافش نمی‌رسد، گفت: اما در عین حال تحریم مشکلاتی را برای زندگی مردم بوجود آورده و می آورد؛ ما باید تلاش کنیم که این مشکلات را کاهش دهیم و این کار در قدرت ما است. مجلس و دولت و نظام ما قادر هستند که مشکلات را کاهش دهند و جلوی ادامه التهابات را بگیرند.
روحانی با بیان اینکه قدرتی در کشور است که باید کشور را از بعضی از مشکلات نجات بدهد و آن قدرت مردم و افکار عمومی مردم است، گفت: بعضی مسائل و موضوعات است که دولت و مجلس توان حل آنها را ندارند و اگر با هم تلاش کنیم هم توان نداریم؛ اما از ما و شما توانمندتر ملت بزرگ ایران و افکار عمومی است.
رئیس جمهور اظهار داشت: افکار عمومی می‌تواند مجبورمان کند که راه درست را انتخاب کنیم و این قدرت افکار عمومی در سایه این است که تمام داده‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و همه مردم بدانند چه خبر است و چه می‌گذرد و چه کسی بودجه می‌گیرد؟
روحانی با بیان اینکه از شما می‌پرسم و می‌خواهم مثال بزنم چرا تحریم در ما اثر می‌گذارد، تاکید کرد: برای اینکه ساختارها را اصلاح نکردیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از دی ماه سال گذشته شروع به تبلیغ بر ضد ما کردند و ما چقدر توانستیم روبه روی آمریکا بایستیم، خاطرنشان ساخت: رسانه‌ها، رادیو، تلویزیون، سایت‌ها و همه آنها که یک موبایل در دست‌ دارند را خطاب قرار می دهم که چقدر توانستیم در برابر آمریکا از لحاظ روانی و تبلیغاتی ایستادگی کنیم؟
روحانی با بیان اینکه در ابتدا دستگاه‌های تبلیغاتی ما خیلی خسته و ناتوان حرکت کردند و مقداری بعد بهتر و در ماه‌های بعدی بهتر شد که بخش روانی تاثیر بسیار عمیقی داشت، تاکید کرد: درست است که تحریم مستقیماً در اقتصاد تاثیر می‌گذارد، اما در عین حال بخش روانی آن؛ انتظارات مردم می‌تواند برای شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور بسیار تاثیرگذار باشد. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکا که همیشه ادعا می‌کرد ایران را منزوی می‌کند، امروز منزوی‌ترین کشور است، گفت: در ماجرای توافق هسته‌ای نه سازمان‌های بین‌المللی با آمریکا هستند و نه کشورهای بزرگ با این کشور همراهی می کنند، نه شورای امنیت و نه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اروپا آسیا، چین و روسیه با آمریکا است؛ خودش با دو سه تا از اذنابش این مسیر را دنبال می‌کنند.
دشمن هر تیری که در چله کمان داشت رها کرد
روحانی ادامه داد: همانطور که به مردم قول داده و عرض کردم که 13 آبان هیچ تاثیری در ما نخواهد گذاشت و آمریکا از همه توان خودش درمورد ایران استفاده کرده و 13 آبان کار جدیدی نکرده و مشکل جدیدی را برای مردم ایجاد نخواهد کرد، اتفاقا دیدیم که بعد از 13 آبان شرایط کشور، آرام‌تر شد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: دشمن هر تیری که در چله کمان داشت رها کرد و مردم دیدند توان آمریکا چه مقدار است. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر بودجه را اصلاح کردیم و در بودجه‌ای که برای 15 آذر آماده کرده بودیم با دستوراتی که مقام معظم رهبری دادند، اصلاحاتی انجام دادیم، گفت: بودجه‌ای که امروز تقدیم می‌شود بودجه‌ای است که با این اصلاحات انجام گرفته است و بودجه عمرانی هم در سال آینده 62 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به بهانه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد تا کی باید آسان بمیریم رسانه ملی در حالی از مشکلات مالی گلایه دارد که بخش اعظم بودجه‌اش را صرف پرداخت حقوق کارمندانش می‌کند ادامه اوج‌گیری جدال کلامی بین مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی اره‌های اسرائیلی، تیشه‌های ترکیه رئیس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه از هر دری سخن گفت و خروج آمریکا از برجام را به گردن حوادث پارسال انداخت؛ آگاهان اقتصادی می‌گویند سال آینده روزهای دشواری پیش روی اقتصاد ایران است اعداد شگفت‌انگیز ما از هیچ حادثه‌ای درس نمی‌گیریم رئیس جمهوری در پیام تسلیت واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات: مسئولان تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار این گونه حوادث را اجرا کنند صالحی: 20 هزار فرصت شغلی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی؛ هیات دولت پنجم دی ماه را عزای عمومی اعلام کرد