ورود دادستان به حادثه مرگبار دانشگاه آزاد

یک شاهد حادثه گفت: روز دوشنبه همین اتوبوس ترمز خالی کرد، دیروز بدون اینکه تعمیر شده باشد باز مسافر سوار کرد و این حادثه رخ داد. یکی از دانشجویان افزود: این اتوبوس دیروز به علت خالی کردن ترمز با جدول تصادف کرده بود. ظاهرا هم به همین دلیل واژگونی صورت گرفته است. وی اظهارکرد: دانشگاه هزینه ساخت تله کابین پرداخت می‌کند ولی حاضر نیست برای تعمیر اتوبوس‌های سرویس این دانشگاه که بسیار فرسوده هستند هزینه کند . جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره این حادثه گفت: اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات در حال حرکت بود که ناگهان از مسیر خارج و با برخورد به دیواره بتنی واژگون شده است. خبر‌های اولیه حکایت از این داشت که راننده اتوبوس در حین رانندگی سکته کرده و همین مساله باعث انحراف و واژگونی اتوبوس شده است رئیس اورژانس تهران این خبر را تکذیب کرد و گفت: راننده اتوبوس مذکور فوت کرده است، اما اینکه سکته کرده است مورد تایید نیست.
آغاز تحقیقات کیفری مقدماتی
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از آغاز تحقیقات کیفری در پرونده حادثه تصادف اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. سرهنگ کیوان ظهیری در این باره گفت: مأموران گشت انتظامی کلانتری ۱۳۸ جنت آباد پس از اطلاع از حادثه سریعا وارد عمل شدند و با کمک سایر نیروهای سرکلانتری دوم در کنار نیروهای امدادی و مسئولان دانشگاه به کمک مصدومان و برقراری نظم محل شتافتند. وی اضافه کرد: ضابطان قضائی کلانتری حسب دستور و تحت نظارت مقام محترم قضائی در چهار مرکز درمانی محل بستری حاضر شده‌اند و در حال انجام تحقیقات کیفری مقدماتی هستند.
2 نفر بازداشت و ۲ نفر هم احضار شدند


دادستان تهران از بازداشت ۲ نفر از پیمانکاران و مسئول تاسیسات در راستای بررسی ابعاد حادثه تصادف اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد خبر داد. عباس جعفری دولت آبادی در رابطه با بررسی قضایی آخرین وضعیت حادثه تصادف دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات گفت: 2 نفر از معاونین بنده پیگیر این موضوع هستند. وی افزود: بر اساس اعلام بازپرس ، هیات ۷ نفره ای پیگیر این موضوع هستند و ابعاد مختلف را بررسی می کنند. دولت آبادی از بازداشت چندین نفر در رابطه با این حادثه خبر داد وگفت: ۲ نفر از پیمانکاران، مسئول تاسیسات بازداشت شدندو ۲ نفر هم احضار شدند و قرار است امروز مراجعه کنند. دادستان تهران تصریح کرد: قرار است بررسی شود که آیا اتوبوس بیمه بوده و اینکه چه مشکلاتی وجود داشته است. حادثه وقتی تشدید می شود که اتوبوس به مخل تاسیسات آب برخورد می کند.
آخرین وضعیت مصدومان
رئیس اورژانس تهران با بیان اینکه مصدومان این حادثه به بیمارستان‌های امام خمینی، شریعتی، حضرت رسول، عرفان نیایش منتقل شدند، گفت: حال هفت تن از مصدومان بستری شده در بیمارستان وخیم است که دو تن از آنها در بیمارستان حضرت رسول تحت عمل جراحی و پنج تن دیگر در بیمارستان‌های امام و شریعتی تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. دکتر صابریان اسامی برخی از کشته شدگان در محل این حادثه را سجاد پور احسان، علی حسن زاده، احسان صفایی اعلام کرد و افزود: چهار تن از کشته شدگان این حادثه همچنان مجهول الهویه هستند. مشاور وزیر بهداشت گفت: متاسفانه این حادثه ۲۸ مصدوم و 9 فوتی بر جای گذاشت. دکتر عباس زارع‌نژاد با اشاره به انتقال مصدومان این حادثه به بیمارستان‌های امام، شریعتی، حضرت رسول، عرفان نیایش گفت: هفت تن از این مصدومان بستری در بیمارستان‌ها بدحال هستند. دو تن از آنها در بیمارستان حضرت رسول تحت عمل جراحی قرار دارند و پنج تن دیگر نیز در آی سی یو بیمارستان‌های امام و شریعتی تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. زارع‌نژاد تاکید کرد: تمام اقدامات درمانی در بیمارستان‌های مذکور در حال انجام است و تیم‌های مجرب مغز و اعصاب و ارتوپدی و تخصص‌های مختلف در اورژانس این بیمارستان‌ها حضور دارند و مشغول ارائه خدمت هستند. وی گفت: همچنین چهار تن از مصدومان از شرایط مساعد و پایداری برخوردارند و احتمالا از بیمارستان مرخص می‌شوند.
مسئولیت محوطه برعهده دانشگاه است
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه اتوبوس حادثه دیده متعلق به شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با همین دانشگاه بوده است، تاکید کرد: برابر قانون، پلیس اجازه حضور در فضاهای دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را ندارد و مسئولیت راهنمایی و رانندگی در این منطقه نیز بر عهده خود دانشگاه بوده است. سردار محمدرضا مهماندار در حاشیه حضور در محل تصادف گفت: علت این حادثه تاکنون مشخص نشده و کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در حال انجام اقدامات کارشناسی برای یافتن علت این حادثه هستند.
فلسفه اصلي اجراي طرح تله كابين
یک مقام مسئول سابق دانشگاه آزاد به«آرمان»گفت: ما از سيستمي كه براي انتقال دانشجويان با اتوبوس درست شده بود وحشت داشتيم و فلسفه اصلي اجراي طرح تله كابين هم همين بود. وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: باوركنيد پيش بيني كرده بودم كه ممكن است روزي اين اتوبوس ها به‌خاطر نقص فني از بالاي دره‌هاي خطرناك واحد علوم و تحقيقات به پايين سقوط كنند به همين دليل بلافاصله و با هزينه حدود 45 ميليارد تومان تله كابين را با اجازه مرحوم آيت‌ا... هاشمي ساختيم كه مي‌تواند ساعتي 2000 نفر را جابجا كند و طرح نيز اواخر 95 به اتمام رسيد و حتي اوایل 96 آزمايشي راه اندازي شد ولي آقايان به خاطر اينكه اين طرح به اسم ما تمام نشود از راه‌اندازي آن خودداري كردند!!
انتقال پیکر جانباختگان به پزشکی قانونی
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که اجساد جانباختگان حادثه رانندگی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات به پزشکی قانونی ارجاع خواهد شد. دکتر مسعود قادی پاشا اظهارکرد: طبق قانون و مقرراتی که وجود دارد اجساد جان باختگان حوادث رانندگی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود تا تحقیقات برای تشخیص علت مرگ و همچنین شناسایی هویت در صورت لزوم انجام شود. وی با بیان اینکه تاکنون پیکر قربانیان این حادثه به پزشکی قانونی ارجاع نشده است، گفت: اما در پیگیری‌ها، این اجساد به پزشکی قانونی استان تهران منتقل خواهد شد تا بررسی‌های لازم و صدور جواز دفن برای این افراد صادر شود.
مسیر اتوبوس گاردریل و سرعت گیر نداشته
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران از ورود شورای شهر به حادثه واژگونی سرویس دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خبر داد. شهربانو امانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازدیدش از محل واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ ایمنی در کشورمان نهادینه نشده است و بر همین اساس مدام شاهد آن هستیم که اتفافات ناگواری همچون این حادثه رخ می‌دهد و دستگاه‌ها با هزینه‌های چند برابری زخم بر زمین مانده را تیمار می‌کند. وی با بیان اینکه مرگ فرزندان به خصوص دانشجویان، نخبگان و... و همچنین آسیبی که در این حادثه‌ها به خانواده‌ها می‌رسد، جبران ناپذیر است، تصریح کرد: متأسفانه در این حادثه دو دختر دانشجو و 5 پسر دانشجو به همراه راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند و یکی دیگر از مصدومان به نام سارا رادمنش در بیمارستان جان خود را از دست داد و تعداد جان‌باختگان حادثه به 9 نفر رسید. این در حالی بود که این افراد هفته آینده امتحان داشتند و حقش نبود که چنین اتفاقی برایشان رخ دهد. امانی با اشاره به شیب تند مسیر دانشگاه گفت: پلیس باید بررسی کند اما برای من جای سوال است که چرا مسیر ایمن نبود؟ چرا گاردریل نداشتند؟ چرا سرعت گیر نبود؟
این اتوبوس تحت نظارت شهرداری نبود
روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که اتوبوس واژگون شده در دانشگاه علوم تحقیقات تحت نظارت شهرداری نبوده است. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پی حادثه واژگونی سرویس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات اعلام کرد: ضمن ابراز تأسف از دریافت این خبر ناگوار، اعلام می‌داریم که اتوبوس حادثه دیده تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نبوده است.
برخورد شدید با پایه بتنی از دلایل شدت حادثه
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: به دلیل اینکه بخش‌هایی از معابر دانشگاه در ارتفاعات با شیب تند قرار دارد، این اتوبوس از قسمت‌های شمالی به سمت جنوب در حرکت بوده که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج می‌شود و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه می‌شود، حدود ۹۰ متر در فضای سبز قل می‌خورد و به دلیل اینکه در شیب تند قرار گرفته بود و پس از آن با پایه بتنی که تأسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرده، بخش عمده‌ای از اتوبوس از بین می‌رود و تنها انتهای اتوبوس باقی می‌ماند. مهماندار افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته شدگان برخورد شدید با پایه بتنی بوده است البته همکاران مشغول بررسی علت حادثه هستند و در حوزه انتظامی هم همکاری‌های قضائی در حال انجام است.
اسامی جانباختگان و مصدومان
اورژانس کشور اسامی مصدومان و جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات را اعلام کرد. بیمارستان امام خمینی (ره): علیرضا ولی محمدی، مینا نعمتی، محمد ابراهیمی‌فر، میرمهنا یوزباشی، ملیکا سادات افتخارعزیزی، شکوه نعمتی، فاطمه عبداللهی، ثنا عابدی، فاطمه رحیمی، کیارش اسدی کمال، سامان قضاوتی، مهدی مغنیان، هدیه جلیلی، کورش ثابت، کامیاب اهری، خدیجه وکیلی. بیمارستان شریعتی: مرد مجهول الهویه، محمد امین عابدینی، سید آرین حقیقت.بیمارستان حضرت‌رسول (ص): علی هروانی، بهاره کوچه باغیان، علی عرب‌نژاد، ملیکا فراهانی، محمدمهدی قدیمی. بیمارستان عرفان نیایش: مرد مجهول الهویه،اسامی هفت تن از فوتی‌ها: سجاد پوراحسان، علی حسین زاده، احسان صفایی و چهار نفر مجهول الهویه هستند.
ادعای سکته راننده اتوبوس
رئیس اورژانس تهران اعلام کرد: موضوع سکته کردن یا نکردن راننده اتوبوس باید از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شود. در پی حادثه واژگونی مرگبار اتوبوسی در واحد علوم تحقیقات و مرگ،‌ اخباری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نقل از معاون دانشگاه آزاد مبنی بر سکته راننده منعکس شد که رئیس روابط عمومی اورژانس تهران درباره آن اعلام کرد: راننده اتوبوس مذکور فوت کرده است اما اینکه سکته کرده است مورد تایید نیست. وی عنوان داشت: موضوع سکته یا عدم سکته راننده باید بررسی شود. ما از سيستمي كه براي انتقال دانشجويان با اتوبوس درست شده بود وحشت داشتيم و فلسفه اصلي احراي طرح تله كابين هم همين بود . باور كنيد من پيش بيني كرده بودم كه ممكن است روزي اين اتوبوس ها بخاطر نقص فني از بالاي دره‌هاي خطرناك واحد علوم و تحقيقات به پايين سقوط كنند به همين دليل بلافاصله و با هزينه حدود 45 ميليارد تومان تله كابين را با اجازه مرحوم آيت ا... هاشمي ساختيم كه ميتواند ساعتي 2000 نفر را جابجا كند و طرح نيز اواخر 95 به اتمام رسيد و حتي اوائل 96 ازمايشي راه اندازي شد ولي اقايان به خاطر اينكه اين طرح به اسم ما تمام نشود از راه اندازي ان خودداري كردند!!
اتوبوس‌های ما استاندارد نیستند
با این حال رئیس اسبق کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تا دلیل حادثه مشخص نشود نمی‌توان در این امر اظهار نظر کرد به«آرمان» می‌گوید: آنچه که از این اتفاق دلخراش مشخص است هر کدام از مسئولان و عواملی که باعث این اتفاق شده اند باید پاسخگوی مردم باشند و از آنها عذرخواهی کنند. رحمت‌ا... حافظی می‌افزاید: مردم ما مردمی آسیب پذیر هستند و عواملی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی، مواد غذایی، تصادفات جاده‌ای و... برای آنها مشکل ایجاد می‌کند. مثلا تولید و فروش خودروی پراید باعث شده آمار بالای فوت و مجروح شدن بیشتر شود. پس مسئولان باید با شدت بیشتری در این خصوص مداخله کنند چون مردم بیش از این طاقت آسیب‌های بیشتر را ندارند. حافظی با اشاره به اینکه وسایل نقلیه عمومی و داخل شهری باید از حداقل امکانات و استاندارد‌ها مانند موتور خودرو، سوخت، صندلی مسافرین، کنترل سرعت، تخلفات اتوبوس‌ها و... برخوردار باشند، خاطر نشان کرد: در بحث استاندارد‌های اتوبوس‌ها نکته مهم در مبلمان و صندلی مسافرین است که از نظر ارگونومیک در شکل مناسبی باشند تا مسافرینی که روی آن نشسته‌اند در وقوع حادثه خود صندلی باعث جراحت آنها نشود. شهر تهران یک شهرکوهپایه‌ای محسوب می‌شود و در مسیر شمال به جنوب شهر خطرات بسیاری در جاده‌ها وجود دارد. در مسیرهای خط ویژه اگر اتوبوس به علت نقص فنی ترمز نگیرد و کنترل خود را از دست دهد، قطعا اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. پس ما باید استاندارد‌های جاده‌ای خود را افزایش دهیم و سرعت اتوبوس‌ها را رصد کرده و هر خودرو کد شناسایی مشخص داشته و تابلو‌های بیشتر در جاده‌های ما نصب شود.
 
 
 
 
دختر جوانی روی تخت بستری شده بود و خانواده او نیز با چشمانی نگران دست‌های او را فشار می‌دادند.وی می‌گوید: سوار اتوبوس‌که شدیم نزدیک ایستگاه کتابخانه دست‌اندازی بود که وقتی اتوبوس از روی آن رد شد سرعتش زیاد بود و همه بچه‌ها به بالا و پایین پرتاب شدند. پسر‌ها داد و بیداد کردند که چقدر تند می‌روی، آروم برو، اما دیدیم که سرعتش همینطور تندتر و تندتر می‌شد. من هندزفری داشتم و وقتی در آوردم دیدم بچه‌ها از جلوی اتوبوس به عقب می‌آیند، به سرشان می‌زنند و مدام داد می‌زنند: ترمز نمی‌گیرد، اتوبوس ترمزش نمی‌گیره، همین‌طور اتوبوس سرعتش زیاد می‌شد از روی پیچ که رد شد افتاد پایین و من دیگه چیزی متوجه نشدم و وقتی چشمام رو باز کردم دیدم بیرون اتوبوسم. به سراغ یکی دیگر از دانشجویان مصدوم و بستری شده روی تخت بیمارستان رفتم. دانشجوی مقطع دکتری علوم تحقیقات هست، درباره لحظه حادثه می‌گوید: از ساختمان ابن سینا پایین می‌اومدیم، راننده گفت: ترمز ماشینش نمی‌گیره، البته اولش نگفت، اما وقتی به وسطای راه رسیدیم بلند داد می‌زد که ترمز ماشین نمی‌گیره. البته بچه‌هایی که اون ماشین رو می‌شناختند می‌گفتند که دیروز هم همین مشکل رو داشته و راننده گفته که ترمز نمی‌گیره، ولی بازم مسافر سوار کرده؟! سرعتش همین جوری زیاد و زیادتر می‌شد اینقدر سرعت زیاد شد که در پشتی اتوبوس باز شد و بچه‌ها که از جلو پا می‌شدن و به عقب می‌اومدن دونه دونه از اتوبوس پرت شدن بیرون و منم از در پشتی پرت شدم بیرون و دیگه نفهمیدم چی شد. اما ماشین راننده مشکل داشت و اینکه گفتند سکته کرده نیست. چون خودش گفت: ترمز نمی‌گیره و خیلی بد می‌رفت. یاسر هاشمی نیز با صدور پیامی آورده است: خبر ناگوار حادثه واژگونی اتوبوس در ساختمان علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و درگذشت و مجروح شدن جمعی از دانشجویان عزیز و بزرگوار باعث تاسف و تالم خاطر گردید. با ابراز صمیمانه ترین همدردی ها با خانواده بزرگ دانشگاه آزاد و عرض تسلیت به خانواده‌های سوگوار؛ غفران سرمدی و علوّ درجات دانشجویان درگذشته را از درگاه خداوند بزرگ و متعال خواستارم.