سقف ۱۷۰۳ هزار میلیاردی لایحه بودجه

حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته برای ارائه لایحه بودجه سالانه راهی بهارستان شد و بدین ترتیب لایحه بودجه ۱۳۹۸ با سقف درآمد و هزینه‌ ۱۷۰۳هزار میلیاردتومانی بسته شد. دولت در لایحه‌ بودجه ۱۳۹۸ مجموع بودجه عمومی که شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است را با سقف ۴۷۸هزارمیلیارد تومان بسته است. از این رقم حدود ۴۰۷هزارمیلیارد تومان مربوط به منابع عمومی و بیش از ۷۰هزارمیلیاردتومان به درآمدهای اختصاصی تعلق دارد. منابع عمومی دولت شامل درآمدها با ۲۰۸هزارمیلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای(نفت و فرآورده‌های آن) ۱۴۸هزار میلیاردتومان و واگذاری‌ دارایی‌های مالی با ۵۱هزارمیلیاردتومان است. آنچه که دولت برای منابع شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت پیش‌بینی کرده بودجه‌ای حدود ۱۲۷۴هزارمیلیاردتومان است که با مجموع بودجه عمومی سقف بودجه کل کشور را به ۱۷۰۲هزارمیلیاردتومان می‌رساند.
‌اما و اگرها درباره اصلاحات احتمالی
با اینکه قرار بود لایحه بودجه بعد از تعطیلات 10روزه نمایندگان، در روز 25آذرماه به مجلس تقدیم شود، اما رئیس‌جمهوری بعد از جلسه مشترک سران قوا عنوان کرد که قرار شده لایحه بودجه براساس رهنمودهای رهبری اصلاح شود. در این میان، اخبار منتشرشده از این حکایت داشت که تغییر سهم صندوق توسعه ملی و افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌ها از جمله اصلاحات احتمالی هستند که از سوی دولت عملی خواهند شد. براساس لایحه بودجه که دیروز تقدیم مجلس شد، دولت برای سال آینده حدود ۲۰۸هزارمیلیاردتومان درآمد پیش‌بینی کرده که در مقابل آن ۳۲۰هزارمیلیارد تومان هزینه دارد. بر این اساس تراز عملیاتی بودجه به ۱۱۲هزارمیلیاردتومان می‌رس.د این امر نشانگر این است که دولت موفق نشده هزینه‌های جاری خودش را از محل درآمدها تامین کند. درمورد سهم صندوق توسعه ملی نیز، باوجود اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه این سهم باید 34درصد تعیین می‌شد، به دلیل شرایط‌ خاص درآمدی دولت سهم صندوق به 20درصد کاهش یافت. بر این اساس باید از ۱۴۲هزار میلیاردتومانی که برای درآمدهای نفتی در سال آینده پیش‌بینی شده از مبلغ درآمدی در هر ماه ۲۰درصد به حساب صندوق برود. همچنین، با پیش‌بینی ۱۵۳هزارمیلیاردتومان برای درآمدهای مالیاتی این منبع درآمدی نسبت به سال جاری حدود ۱۱هزارمیلیاردتومان افزایش دارد. اعداد و ارقام لایحه پیشنهادی دولت نشان می‌دهد که دولت پیش‌بینی خود از فروش نفت در سال آینده را کماکان در سطح 5/1میلیون بشکه و قیمت ۵۴دلار در هر بشکه حفظ کرده است. درآمد نفت در بودجه ۲۷هزارمیلیاردتومان بیش از برنامه ششم پیش‌بینی شد.
‌مالیات نهادها


نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز براساس لایحه بودجه سالانه تنها به پرداخت ۱۶میلیارد و ۶۶۶میلیون‌تومان مکلف شده‌اند. براساس گزارش ایسنا، در بند «مالیات اشخاص حقوقی» در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۳۹۸ شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی با ۱۰۰هزارتومان مالیات، کماکان معاف از مالیات هستند. همچنین مجموع مالیات پیش‌بینی‌شده برای عملکرد اشخاص حقوقی غیردولتی مبلغ ۲۴هزار و ۷۴۷میلیارد و ۴۷۴میلیون تومان است. مالیات عملکرد شرکت‌های دولتی هم برای سال آینده هفت‌هزار و ۲۵میلیارد و ۵۲۸میلیون‌تومان است.
‌بودجه صدا‌و‌سیما
بودجه سازمان صداوسیما در سال۹۸، حدود یکهزار و ۸۴۰میلیاردتومان اعلام شده است. به گزارش ایسنا، بودجه تعیین‌شده در سال ۹۸، از افزایش حدود ۲۰۰میلیاردتومانی نسبت به سال قبل حکایت دارد؛ روند متداولی که در بودجه‌گذاری هر سال جریان داشته است. همچنین مصارف پیش‌بینی‌‌شده افزایش سقف بودجه سال ۹۸ کشور برای این سازمان، ۱۵۰میلیاردتومان اعلام شده است. البته بودجه سازمان صدا و سیما از محل یارانه و با عنوان هزینه‌های عمومی و متفرقه تامین می شود.
‌وضعیت معافیت مالیاتی حقوق کارکنان
حقوق کارکنان دولت در سال آینده تا سقف دومیلیون و ۳۰۰هزارتومان در هر ماه معاف از مالیات خواهد بود. بر اساس تبصره (۶) لایحه بودجه ۱۳۹۸ سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان ۲۷میلیون و ۶۰۰هزارتومان در سال پیش‌بینی شده است. بر این اساس در هر ماه حقوق تا دومیلیون و ۳۰۰هزارتومان از پرداخت مالیات معاف است که این رقم برای سال جاری نیز اجرایی شده بود.
‌افزایش سرمایه بانک مسکن
بر اساس این گزارش، مجموع کل درآمدهای بانک‌ها در سال آینده از سوی دولت ۱۰ هزار و ۶۶۰میلیارد و ۹۷۸میلیون و ۵۰۰هزارتومان در نظر گرفته شده که ۱۰۵هزار و ۶۵۷میلیارد و ۳۳۹میلیون و ۷۰۰هزارتومان آن مربوط به بخش درآمدها و مابقی آن مربوط به بخش سایر دریافت‌هاست. همچنین دولت در لایحه 98 پیشنهاد کرده که سرمایه بانک مسکن ۵۰۰۰میلیارد تومان افزایش یابد.
‌ حذف یارانه 3 دهک درآمدی
همانطور که پیش‌تر رئیس سازمان برنامه و بودجه از ادامه پرداخت یارانه‌های نقدی و توزیع استانی آن خبر داده بود، براساس لایحه بودجه 98، حذف یارانه سه دهک درآمدی به صورت استانی پیش‌بینی شده است. بدین ترتیب، طبق پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال آینده حدود ۴۲هزار و ۵۰۰میلیاردتومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی در نظر گرفته شده که در این حالت در هر ماه حدود ۷۷میلیون و ۸۰۰هزار نفر می‌توانند یارانه دریافت کنند. در تبصره(۱۴) لایحه بودجه سال آینده موضوع هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است که نشان می‌دهد جمع کل منابع و مصارف هدفمندی به ۱۴۲هزارمیلیاردتومان رسیده که نسبت به ۹۸هزارمیلیارد تومان سال جاری بیش از ۴۴هزارمیلیاردتومان افزایش دارد. یارانه نان و خرید تضمینی گندم نیز حدود شش‌هزار و ۱۴۵میلیاردتومان در نظر گرفته شده است. در بندی از تبصره (۱۴) تاکید شده که استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند که منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار استان خواهد شد.
‌بودجه وزارتخانه‌ها
طبق بودجه سال آینده، وزارت کار صاحب بیشترین بودجه از حیث منابع بعد از وزارت آموزش و پرورش است. بر این اساس، بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴۳هزار و ۱۶۸میلیاردتومان پیشنهاد شده است. همچنین بودجه وزارت صمت با افزایش 60درصدی پیش‌بینی شده که بدین ترتیب بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه آن معادل ۲۲۸۵میلیاردتومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه سال گذشته حدود ۶۱درصد افزایش یافته است. بودجه حمل و نقل کشور در بخش هوایی برای دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در مجموع رقمی معادل ۱۵۲میلیارد و ۵۷۹میلیون تومان است. دولت دوازدهم در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بودجه پیشنهادی خود برای وزارت راه‌و‌شهرسازی و سازمان‌های زیرمجموعه ‌آن را با افزایش 3/6درصدی حدودا ۸۳۸۱میلیاردتومان پیش‌بینی کرده است. در مقابل اما بودجه وزارت نفت کاهش 15درصدی خواهد داشت. بودجه کل وزارت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۱۳۳میلیارد و ۶۱۲میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته که این میزان حدود ۱۵۵میلیارد و ۵۵۹میلیون تومان بود، ۱۵درصد کاهش یافته است. طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، میزان بودجه کل وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن، ۸۷۴۳میلیاردتومان و بودجه وزارت نیرو به تنهایی، ۴۲۶میلیارد و ۸۹۸میلیون تومان تبیین شده است که میزان بودجه کل ۲۶درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. دولت بودجه سال آینده وزارت جهاد کشاورزی را بیش از ۲۱هزار و ۵۷۳میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است که این عدد نسبت به بودجه مصوب سال ۹۷، یکهزار و ۳۵۲میلیارد و ۵۹۴میلیون ریال کاهش داشته است.
‌عوارض آب، لوازم آرایش و سیگار
در بودجه سال آینده، عوارض قبوض آب با افزایش پیش‌بینی شده است. براین اساس، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌ بهای شهری، به ازای هرمترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. همچنین پیشنهاد دولت در تعرفه‌های درآمدی خود برای بودجه سال آینده نشان می‌دهد که درآمد حاصل از عوارض خروج از مرزهای کشور برای هر نفر ۲۲۰هزارتومان و  برای عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره نیز ۱۱۰هزارتومان است. این در حالی است که برای خروج هوایی زائران  ۳۷۵هزارتومان و برای عوارض خروج زمینی و دریایی حدود ۱۲۵هزارتومان پیش‌بینی شده است. دولت درآمد حاصل از افزایش ۲۰درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز در سال ۹۸ را یکهزار و ۷۸میلیاردتومان پیش‌بینی کرده است که خبر از افزایش 20درصدی می‌دهد. مجموع درآمد دولت از محل افزایش ۱۰درصدی عوارض گمرکی بر واردات لوازم آرایشی ۱۶میلیاردتومان پیش‌بینی شده است و درآمد حاصل از عوارض خرده‌فروشی سیگار نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است.