اهمیت توجه به حقوق مسافران هوایی

حقوق مسافران هوایی در دنیای امروز امری پذیرفته شده است و هرگونه خلل در حقوق آنها از سوی شرکت‌ها‌ی هواپیمایی می‌تواند تبعاتی را بهمراه داشته باشد.
با این حال مقررات حقوق مسافران هوایی در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود. خود مسافران هم به خاطر طولانی‌بودن روند پیگیری و گرفتاری‌ها‌ی مترتب بر آن میل چندانی به رسیدگی موضوع مورد نظر ندارند.
اما باید توجه داشت که با توجه به عدم تبعیت جدی و موثر از قوانین بین المللی در نظام هواپیمایی ایران خیلی از موارد محل اعتناء واقع نمی‌شوند. طبق عرف بین المللی حداکثر نیم‌ساعت تاخیر در هرپرواز مجاز شمرده شده است و بیشتر از آن مستوجب پرداخت خسارت است.
بیشتر برندهای هواپیمایی جهان برای حفظ آبروی خود به مقررات ناشی از حقوق مسافر تن می‌دهند و گاهی نیز غرامت‌ها‌ی سنگین بابت اشتباهات خود پرداخت می‌کنند یا مساعدت‌ها‌ی عجیب و غریبی برای مسافر متضرر در نظر می‌گیرند مثل استفاده از چندین ساعت پرواز رایگان در هر نقطه و پاداش‌ها‌ی دیگر


به منظور راضی نگاه داشتن مسافر شاکی.
البته طبق مقررات حقوق هوایی تاخیر در پروازها به علت شرایط نامساعد جوی امری عمومی‌تلقی شده که نمی‌توان تاخیر در پروازهای ناشی از این اتفاق را مشمول دریافت خسارت دانست. در چنین شرایطی ایرلاین‌ها پول کامل بلیط را مسترد می‌کنند . اما لغو یا تاخیر غیر عادی پرواز مطابق با کنوانسیون ورشو و بسته به مسافت پرواز از 125 تا 600 یورو غرامت را شامل حال مسافر خواهد کرد و اگر مسافر دچار زیان‌های ناشی از تاخیر یا لغو، مثل از دست دادن منافع ناشی از سفر شود، می‌تواند به دادگاهها مراجعه کند و درخواست غرامت‌کند.
البته باید به این موضوع مهم نیز دقت داشت که برخی پروازها به علت ملاحظات فنی با تاخیر روبرو می‌شوند و ممکن است ایرلاین‌ها احساس کنند پرواز مورد نظر ممکن است خطرآفرین باشد که این استدلال می‌تواند در صورت شکایت مسافر و در صورتی که کوتاهی ایرلاین در حفظ حقوق مسافر محرز نشود، مورد توجه دادگاه واقع شود.
در مجموع حقوق مسافران هوایی مشمول مقررات خاصی است که از قواعد بین المللی تبعیت می‌کند گرچه این موضوع در ایران بنا به دلایل مطرح شده در بالا چندان جدی گرفته نمی‌شود.