رای ‌الیوم: آل‌سعود دستگاه خودپرداز ترامپ است؛ هم تحقیر می‌شود هم پول می‌دهد


«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای الیوم»، با اشاره به توئیت اخیر رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به سران رژیم سعودی درباره بازسازی سوریه نوشت: دونالد ترامپ با هم‌پیمان سعودی‌اش همچون دستگاه خودپردازی برخورد می‌کند که در اختیار اوست و به دستگاه دستوراتی می‌دهد و خودپرداز نیز تا زمانی که کلمه عبور در دستان ترامپ است، بی‌هیچ اعتراضی این دستورات را اجرا می‌کند.
 ترامپ نوشته بود: «عربستان به جای آمریکا مبلغ لازم برای بازسازی سوریه را متحمل خواهد شد. به نظر شما بهتر نیست دولت ثروتمند عربستان به جای کشور ابرقدرت [آمریکا]، به بازسازی کشورهای همسایه خود کمک کند؟ آمریکا (با سوریه) 5000 مایل فاصله دارد... عربستان متشکریم.»سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه گزارش خود آورده است: منظورم از توئیت توهین‌آمیز آن است که این پیام نشان می‌دهد ترامپ با هم‌پیمان سعودی خود همچون دستگاه خودپردازی برخورد می‌کند که در اختیار اوست، به دستگاه دستوراتی می‌دهد و خودپرداز نیز تا زمانی که کلمه عبور در دستان ترامپ است، بی‌هیچ اعتراضی این دستورات را اجرا می‌کند!  
رئیس‌جمهور آمریکا طی دو سال گذشته بالغ ب 500 میلیارد دلار از رژیم سعودی به بهانه‌های مختلف و از طریق قراردادهای اقتصادی و تسلیحاتی، به جیب زده است.دولت‌ آمریکا در سال 2011 توطئه تغییر نظام در سوریه را کلید زده بود. از همان سال واشنگتن به همراه متحدان خود، هزاران تروریست تکفیری را به خاک سوریه منتقل و از آنها ، به ویژه از داعش، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کرده است.
ترامپ به تازگی دستور عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی(2150 نظامی) از شمال سوریه را صادر کرده است.شیخ حمد بن جاسم، نخست‌وزیر اسبق قطر، طی چند مصاحبه مطبوعاتی اذعان کرد که کشورش بدون هماهنگی با واشنگتن و آژانس‌های امنیتی ویژه آمریکا، حتی یک دلار در سوریه هزینه نکرده است. سوال اینجاست چرا دولت ترامپ از پذیرش هرگونه مسئولیتی در بازسازی ویرانی‌هایی که آمریکا به بار آورده، شانه خالی می‌کند؟ و چرا عربستان بی‌هیچ بحث و جدلی به این دستورات دیکته شده، گردن می‌نهد؟
سایر اخبار این روزنامه