ورود بخش خصوصی به تامین مایحتاج مردم سوریه

گروه بازرگانی- در اینکه ایران یکی از اصلی‌ترین حامیان حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رود شکی نیست‌. این موضوع از رفت و آمد فعالان اقتصادی سوریه به ایران کاملا مشهود است‌. در حالی که دولت بارها از سوریه و مردم این کشور صراحتا حمایت کرده روز گذشته نیز رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: «بخش خصوصی ایران آمادگی کامل برای تامین کالاهای اساسی و مایحتاج اصلی مردم سوریه را دارد.» حمایت همه‌جانبه ایران از سوریه در حالی است که نگاهی به آمار تجات خارجی کشورمان با سوریه نشان می‌دهد که کشور ما تنها سه درصد از بازار سوریه را در اختیار دارد‌. صادرات ایران به سوریه در سال 89 که بیش از نیم‌میلیارد دلار (516 میلیون دلار) بوده‌، با کاهش 66 درصدی در سال 96 روبه‌رو شده و به 172 میلیون دلار رسیده است‌. این در حالی است که صادرات ایران به این کشور در نیمه اول سال‌جاری نیز به 92 میلیون دلار رسیده که کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل دارد این در حالی است که ایران سال‌هاست دوستی خود را با کمک‌های نظامی و سیاسی به این کشور ثابت کرده اما حاضر نیست سهم قابل توجهی را در تجارت خارجی خود به ایران اختصاص دهد‌. ‌این وضعیت در حالی صدای فعالان اقتصادی را درآورده که انتظار می‌رود دولتمردان سوریه نیم نگاهی نیز به تجار ایران داشته باشند اگرچه ترکیه برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با سوریه پیش‌قدم شده و شرایط نابسامان سوریه را به نفع خود رقم زده است‌.
در حال حاضر هدف اصلی ایران توسعه روابط اقتصای با کشورهای همسایه از جمله سوریه است اما برای ارتباط تجاری و بازرگانی متناسب نیازمند همکاری همه‌جانبه هستیم‌. این در حالی است که تجارت دو کشور در شرایط فعلی با دو مشکل اصلی نقل و انتقال پول و حمل‌ونقل مواجه است‌. بر همین اساس همایش مشترک ایران و سوریه با حضور مقامات دو کشور از جمله محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی ایران، سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و دیگر مسوولان در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد‌.
به گفته وزیر راه‌وشهرسازی، بخش‌خصوصی ایران نباید فرصت پیش‌آمده در سوریه را از دست بدهد بلکه باید کاملا جدی در صحنه بازسازی این کشور حضور یابد‌. رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این خصوص اعلام کرد: ما آماده‌ایم در بخش سرمایه‌گذاری و تبادل کالا وارد فاز جدیدی شویم‌. به گفته شافعی، بخش خصوصی ایران آمادگی کامل برای تامین کالاهای اساسی و مایحتاج اصلی مردم سوریه را نیز دارد‌. وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز با بیان اینکه فرصت‌های مناسبی جهت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور فراهم شده است، در این همایش اعلام کرد بخش خصوصی ایران می‌تواند از سوریه صادرات مجدد داشته باشد‌.
از جمله اهدافی که در سفر هیات اقتصادی سوریه به ایران دنبال می‌شود، تمرکز بر رشد همکاری‌های تجاری است‌. بر این اساس تفاهمنامه اقتصادی ایران و سوریه نیز منعقد شد که با اجرای آن، انتظار می‌رود روابط تجاری به تناسب روابط سیاسی به سطح عالی ارتقا یابد‌.


ایجاد اتاق مشترک در دمشق
بر همین اساس وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه امروز با حضور وزیر اقتصاد و تجارت سوریه، سند راهبردی همکاری‌های بلند‌مدت اقتصادی دو کشور ایران و سوریه به امضا رسید، گفت: این در حالی است که با فراهم شدن شرایط اقتصادی برای بازسازی و از سر گرفتن فعالیت‌های اقتصادی سوریه زمینه‌ای فراهم شده که بخش خصوصی ایران کاملا به‌طور جدی در صحنه حضور یابد‌.
محمد اسلامی افزود: 20 محور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در کشور سوریه شناسایی شده که به‌صورت سرمایه‌گذاری دو کشور یا از طریق واگذاری کار توسط دولت سوریه به پیمانکاران انجام می‌شود‌.
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: کمیسیون مشترک دو کشور نیز در ماه جاری یا اوایل ماه آینده با حضور مقامات عالی دو کشور در دمشق برگزار می‌شود‌. وی با بیان اینکه مشکلات پیش‌روی فعالان اقتصادی احصا شده است، گفت: ما این امور را پیگیری می‌کنیم و خوش‌بینیم بخش خصوصی ما فرصت سازندگی پیش‌آمده در سوریه را از دست ندهد‌.
وزیر راه‌وشهرسازی اضافه کرد: تولیدات، صنعت و زیرساخت‌های نیروی انسانی باکیفیت ایران امکان فعالیت را در سوریه دارد و باید از شرایط موجود استفاده کرد‌. اسلامی گفت: اتاق بازرگانی نیز فعالیت خود را آغاز کرده و اتاق مشترکی در دمشق در حال ایجاد دارد‌.
4 گزینه ترانزیتی
وزیر راه‌وشهرسازی با ابراز اینکه «در گذشته همکاری‌های فرهنگی و سیاسی داشته‌ایم» گفت: امیدواریم فعالیت‌های اقتصادی ما مانند موارد یادشده توسعه یابد که این امر به تولیدات داخلی و اشتغالزایی در کشور شتاب می‌دهد‌.
اسلامی همچنین در خصوص مشکلات ترانزیت میان ایران و سوریه گفت: دو مشکل اصلی پیش‌روی تجارت دو کشور نقل و انتقال پول و حمل‌ونقل است که ما در این ارتباط 4 گزینه ترانزیتی را مدنظر گرفته‌ایم‌. وی گفت: امیدواریم با تفاهمی که میان ایران، سوریه و عراق منعقد می‌شود همکاری‌های ترانزیتی کشورها توسعه یابد که ما در حال پیگیری این موضوع هستیم‌.
دعوت وزیر از بخش خصوصی ایران
وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز در ادامه با بیان اینکه فرصت‌های مناسبی جهت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور فراهم شده است، گفت: بخش خصوصی ایران می‌تواند از سوریه صادرات مجدد داشته باشد‌. سامر الخلیل اظهار کرد: برگزاری کمیته اقتصادی سوریه پس از هفت سال بیانگر اشتیاق دو طرف برای تسریع در تعاملات اقتصادی است که امیدواریم سطح روابط را به کیفیت روابط سیاسی دو کشور برسانیم‌.
وی افزود:‌ از جمله اهدافی که در سفر هیات اقتصادی سوریه به ایران دنبال می‌شود، تمرکز بر رشد همکاری‌های تجاری است که امیدواریم در جلساتی که در آینده نزدیک در سوریه برگزار می‌شود، بتوانیم هیات‌های تجاری دو طرف را روبه‌روی هم بنشانیم‌.
الخلیل تصریح کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی، فرصتی خواهد بود تا تاجران سوری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های موجود در سوریه را به اطلاع همتایان خود برسانند‌. البته فعالان اقتصادی ایران نیز از طریق وزارتخانه‌های ذیربط می‌توانند از این پروژه‌ها مطلع شوند‌.
فرصتی برای صادرات مجدد
وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه سرمایه‌گذاری در کشورش را فرصتی حائز اهمیت برای فعالان اقتصادی ایران دانست و خاطرنشان کرد: طرف ایرانی می‌تواند با بهره‌برداری از امکانات موجود در شهرهای مختلف سوریه، در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی که به دلیل خرابی‌های موجود، فرصت آن فراهم شده، حضور یابد‌.
وی گفت: هم‌اکنون به دلیل خرابی کارخانه‌ها در سوریه، زمینه تولید فراهم نیست و کمبودهایی در این عرصه وجود دارد که امیدواریم بتوانیم این کمبودها را از طریق تقویت تولید داخل و واردات جبران کنیم‌.
این مقام دولتی سوریه خاطرنشان کرد: سوریه همچنین فرصت خوبی برای صادرات مجدد است‌ و در این حوزه کشور ارزانی به شمار می‌رود‌. ضمن اینکه معافیت‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی می‌تواند مشوقی برای سرمایه‌گذاران در اقتصاد این کشور باشد‌.
تامین کالای اساسی سوریه
همچنین رییس اتاق بازرگانی ایران در این همایش گفت: بخش خصوصی ایران آمادگی کامل برای تامین کالاهای اساسی و مایحتاج اصلی مردم سوریه را دارد‌. غلامحسین شافعی با بیان اینکه این سفرها می‌تواند نشانگر عمق روابط راهبردی ایران و سوریه و اراده مقامات برای توسعه روابط باشد، گفت: در دوران پساداعش و جنگ داخلی روند بازسازی سوریه باید سرعت بگیرد‌.
شافعی با اشاره به تشکیل ستاد بازسازی سوریه افزود: تشکل‌های صنعتی از جمله برق، موادغذایی، دارویی و غیره در این ستاد عضویت دارند‌. رییس پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه ایران آمادگی فنی و مهندسی را به سوریه دارد گفت: ما می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی از جمله پتروشیمی، معدن، محصولات غذایی و کشاورزی، حمل‌ونقل گردشگری و سلامت و‌.‌.‌. ‌همکاری داشته باشیم که الزام آن اجرایی شدن تجارت آزاد است و باید مورد توجه قرار گیرد‌.
وی گفت: موضوع تجارت آزاد میان دو کشور چندین سال است که مورد توافق قرار گرفته اما به دلیل شرایط جنگی سوریه امکان استفاده آن در گذشته وجود نداشت اما در شرایط فعلی افزایش سطح همکاری‌های دو کشور قابل تحقق است‌.
رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: ما اقدامات لازم را از طرف ایران برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه انجام داده‌ایم‌.
این مقام مسوول بیان کرد: انتظار می‌رود با تلاش بخش‌ خصوصی، سطح مناسبات اقتصادی دو کشور ارتقا یابد و در تجارت کالایی همکاری‌های موثری داشته باشند‌. وی با اشاره به اینکه به جز چند کالا، میزان تعرفه‌های گمرکی بین دو کشور چهار درصد تعیین شده است، گفت: نقل‌وانتقال پول، همکاری‌های بانکی و حمل‌و‌نقل عمده‌ترین مشکل همکاری‌های تجاری دو کشور است‌.
به گفته وی، ایران آمادگی لازم برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در سوریه دارد اما در شرایط فعلی موضوع حمل‌ونقل و انتقال پول مهمترین مشکل پیش‌روی همکاری‌های دو کشور است‌.
همه درها باز است
سفیر سوریه در ایران نیز با بیان اینکه ما به دولت و فعالان اقتصادی ایران برای حضور در پروژه‌های اقتصادی کشورمان اولویت داده‌ایم تا برای بازسازی و همکاری‌های اقتصادی فعالیت داشته باشند، گفت: فرصت مناسبی برای تاجران و فعالان اقتصادی وجود دارد تا در سوریه سرمایه‌‌گذاری داشته باشند‌.
عدنان محمود افزود: تمام درها به روی شرکت‌های ایرانی باز است و تسهیلات دولتی به شرکت‌های ایرانی داده می‌شود تا در زمینه‌های مختلف تولیدی و کشاورزی وارد عمل شوند‌.
سفیر سوریه در ایران با اشاره به تاکید رییس‌جمهور سوریه برای بازسازی این کشور توسط شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی گفت: این موضوع امکان توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور را فراهم می‌کند‌.
گام‌های بلند برای سرمایه‌گذاری
جواد ترک‌آبادی سفیر ایران در سوریه نیز در این مراسم گفت: مطمئن هستم که مردم و دولتمردان سوریه به فعالان اقتصادی ایران خوشامد خواهند گفت و دست آنها را به گرمی می‌فشارند‌.
وی افزود: سفارت ایران در سوریه نیز به روی فعالان اقتصادی کشورمان همیشه باز است‌. به گفته ترک‌آبادی، با امضای توافقنامه اقتصادی دو کشور، گام‌های بلندی برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه برداشته شد‌.