خروج قطره‌چکانی ارتش آمریکا از سوریه

گروه بین‌الملل: سناتور «لیندسی گراهام» گفته است که ترامپ در حال بررسی تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است. او تاکید کرد که خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه زمانی رخ می‌دهد که به سه موضوع توجه شود: «شکست کامل داعش، حفاظت از کردهای سوریه و در نهایت ایران این جای خالی را پر نکند.» گراهام پس از دیدار و گفت‌وگو با رییس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد، ترامپ چیزهایی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به او گفته که او نمی‌دانسته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این سناتور جمهوری‌خواه پس از دیدار با «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، اظهار کرد: ما هنوز اختلاف‌نظرهایی داریم، اما به شما می‌گویم که رییس‌جمهوری از مدت‌ها پیش و به طور جدی درباره سوریه فکر می‌کند؛ این که چطور نیروهایمان را خارج کنیم، اما در عین حال منافع امنیت ملی خود را محقق سازیم.
این سناتور آمریکایی که از قانون‌گذاران نزدیک به ترامپ به‌شمار می‌رود، از جمله کسانی‌ است که در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هشدار داده‌ بود. رییس‌جمهوری آمریکا به‌تازگی اعلام کرده که تصمیم قطعی خود را در مورد خروج نیروهای کشورش از سوریه گرفته‌ است. 
سناتور گراهام پیش‌تر گفته بود که از ترامپ خواهد خواست تا روند خروج نیروها را کند کند، اما پس از دیدار با ترامپ ابراز خوش‌بینی کرده‌است. گراهام پس از این دیدار اظهار کرد: با ترامپ در مورد سوریه گفت‌وگو کردیم. مسائلی را گفت که من نمی‌دانستم و احساس به ‌مراتب بهتری در مورد مسیر حرکت در سوریه به من داد.


این سناتور جمهوری‌خواه در حساب کاربری خود در توییتر نیز نوشته است که طرح ترامپ در مورد خروج نیروها از سوریه به‌ شکلی انجام خواهد گرفت که اطمینان حاصل شده باشد: «یک: داعش به‌طور کامل از بین رفته‌است، دو: در نهایت کار ایران قرار نیست جای خالی را پر کند، سه: متحدان کُرد ما تحت حفاظت خواهند بود.» او پس از دیدار با ترامپ به خبرنگاران گفته، رییس‌جمهوری آمریکا متعهد است جلوی درگیری احتمالی بین ترکیه و کردها را بگیرد و منطقه حائلی برای حفاظت از آن‌ها شکل خواهد گرفت. آنکارا هنوز واکنشی به این سخنان نشان نداده‌ است.
گراهام در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، در عین حال تأکید کرده ترامپ مصمم است که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند و تصمیمش را در این مورد عوض نکرده‌ است. کاخ سفید آمریکا هنوز در این مورد که آیا سیاست‌های تازه‌ای در قبال سوریه در پی گرفته خواهد شد و یا نحوه خروج نیروها تغییر خواهد کرد یا نه، اظهارات تازه‌ای را مطرح نکرده‌ است. خبرگزاری رویترز گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا در حال سنجش طرح‌های مختلف برای ‌خروج کنترل‌شده و سنجیده است. یک مقام آگاه به رویترز گفته که یکی از گزینه‌ها خروج در یک بازه زمانی ۱۲۰ روزه است. هیچ یک از گمانه‌زنی‌ها به‌طور رسمی تائید یا رد نشده‌اند.
دفاع توئیتری ترامپ 
بعد از اظهارات سناتور گراهام، رییس‌جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود به دفاع از تصمیم اخیرش در خصوص خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه پرداخت و نوشت: «اگر هر کس دیگری غیر از «دونالد ترامپ» آنچه من در سوریه (که در زمان رییس‌جمهور شدن من افتضاحی آشفته از حضور داعش بود)، انجام می‌داد، قهرمان ملی می‌شد.» او ادامه داد: داعش تقریبا از بین رفته و ما نیروهای خود را به آرامی به خانه بر می‌گردانیم تا با خانواده‌هایشان باشند و به طور همزمان با بقایای داعش می‌جنگیم.
ترامپ خاطرنشان کرد: من درباره خروج از سوریه و دیگر جاها کمپین کردم. اکنون زمانی که خارج کردن نیروها را آغاز می‌کنم، رسانه‌های جعلی یا برخی ژنرال‌های شکست خورده که پیش از آمدن من قادر به انجام کار نبودند، می‌خواهند از من و تاکتیک‌هایم که موثر هستند، گله کنند.
رییس‌جمهوری آمریکا نوشت: من کاری را انجام می‌دهم که گفته بودم انجام خواهم داد؛ جز این که نتایج آن بسیار بهتر از چیزی شده که گفته بودم به عمل خواهد آمد. به خاطر داشته باشید که من علیه جنگ‌های بی‌پایان کمپین کردم. اشاره ترامپ به تبلیغاتی است که در جریان کمپین انتخاباتی خود به عمل آورده و در جریان آن وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، خروج نیروهای آمریکایی از برخی کشورهای خارجی را در دستور کار قرار خواهد داد.
تماس تلفنی مرکل با اردوغان
پس از اعلام آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از خاک سوریه، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، از «رجب طیب اردوغان»، رییس‌جمهوری ترکیه خواست، در سوریه رویکردی خویشتندارانه در پیش گیرد. به گزارش دویچه‌وله یک سخنگوی دولت آلمان گفت، مرکل در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان این انتظار آلمان را بیان کرده است که ترکیه با خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری نسبت به عقب‌نشینی اعلام شده آمریکا واکنش نشان دهد.
رهبران دو کشور در این تماس تلفنی هم‌نظر بوده‌اند که پیروزی کامل بر داعش هنوز حاصل نشده است. در این گفت‌وگو تأکید شده که اگرچه داعش در اثر اقدام مشترک همگان به عقب‌نشینی وادار شده است، اما همچنان به عنوان یک خطر حضور دارد و باید آن را زیر نظر داشت.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این گفت‌وگوی تلفنی، مرکل و اردوغان به این توافق رسیده‌اند که در موضوع سوریه در تماس تنگاتنگ با هم باقی بمانند. هر دو طرف بر اهمیت فرایند سیاسی حل بحران سوریه زیر نظر و با هدایت سازمان ملل متحد تأکید داشته‌اند.