گفت‌وگو با طالبان در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه از دیدار و گفت و گوی هیاتی از طالبان با معاون سیاسی وزیر امور خارجه در تهران خبر داد و گفت: این هیات روز گذشته مذاکرات مفصلی با هیات ایرانی به ریاست «سید عباس عراقچی» انجام داد.به گزارش ایرنا، «بهرام قاسمی» روز دوشنبه در نشست خبری این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره سفر روز یکشنبه هیات طالبان به تهران بیان کرد.
خبرنگاری پرسید گفته می‌شود بعد از سفر دبیر شواری عالی امنیت ملی به افغانستان هیاتی از طالبان به ایران سفر کرد، آیا حضور این هیات را در تهران تایید می‌کنید؟
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ضمن تایید این سفر، اظهارداشت: بعد از سفر «علی شمخانی» و دیدارهایی که در افغانستان انجام و اخبار آن منتشر شد، روز گذشته هیاتی از طالبان در تهران بود.
قاسمی یادآور شد: این هیات مذاکرات و گفت و‌های مفصلی را با هیات ایرانی به ریاست عراقچی انجام داد.


وی ادامه داد: با توجه به این که بیش از 50 درصد از خاک افغانستان در اختیار طالبان است و باتوجه به وجود ناامنی، بی‌ثباتی و مشکلاتی که در داخل این کشور وجود دارد، آنها تمایل به مذاکره با ایران داشتند و مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ، هدف اصلی این مذاکرات را یافتن راهکار و زمینه‌های تسهیل کننده برای کمک و مساعدت به گفت و گوهای بین گروه‌های افغانستانی و دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح در این کشور ذکر کرد.
قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به مرزهای طولانی با افغانستان و پیشینه فرهنگی و تاریخی به عنوان یک نقش آفرین مهم در منطقه که صلح، ثبات و امنیت را برای منطقه جستجو می‌کند بعد از مذاکرات با دولت افغانستان این علاقه مندی را برای ورود به این مذاکرات داشت تا بتواند به سهم خود نقش اساسی و مهم تری را در ایجاد ثبات وا منیت در افغانستان ایفا کند.این یک گامی است که اهداف آن مشخص است.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره گفت و گوها با طالبان اظهارداشت: ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت کردیم بسیاری از کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و دیگر کشورها با طالبان مراوداتی دارند. وی افزود: شرایط منطقه و افغانستان و نقش ما به عنوان یک بازیگر سازنده که برای آن امنیت منطقه بسیار مهم است و مردم منطقه در سالیان گذشته به آن آشنا و واقف هستند، فکر می‌کنم تاثیر بهتر و بیشتری برای کمک به مردم افغانستان داشته باشد و در این چهارچوب این صحبت‌ها انجام شد و ادامه خواهد داشت.
بازگشت دیپلمات‌ها به دمشق
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی سفارتخانه‌های برخی کشورهای عربی و آینده روابط ایران و سوریه گفت: ایران زمانی که اکثر کشورهای جهان و بسیاری از کشورهای منطقه تصور دیگری در مورد آینده سوریه داشتند و فکر می‌کردند گروه‌های اشغالگر و تروریستی نهایتا می‌توانند حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور را تحت الشعاع خود قرار دهند و بتوانند در پایتخت در این کشور برای خود دست و پا کنند، ایران بود که در نهایت با یک تحلیل درست در کنار مردم سوریه ایستاد.
وی افزود: امروز اکثریت جهان به همان نظرات ابتدایی روزهای نخست بحران که ایران بدان توجه داشت به آن توجه می‌کنند و آغازی برای مراجعه مجدد به سوریه و بازشدن سفارتخانه‌های دیگر کشورها در آنجا مشاهده می‌شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: با توجه به حضور سازنده ایران و کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران به این کشور در دوران پس از بحران و در دورانی که مشکلات باقی مانده در این کشور حل شود وضعیت سوریه امروز برای جامعه جهانی روشن است.
قاسمی تاکید کرد: در دوران بازسازی سوریه، ایران حتما می‌تواند در کنار مردم و دولت این کشور نقش سازنده خود را که به عنوان یک نقش آفرین مهم به عنوان صلح و ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی منطقه همواره حضور داشته است ایفا کند.
وی با بیان این که ایران این حضور را ادامه خواهد داد و به آینده روابط ایران و سوریه خوشبین هستیم، خاطرنشان کرد: ما از بازگشایی سفارتخانه‌های سایر کشورها و همکاری‌هایی که می‌توانند در سوریه داشته باشند، استقبال می‌کنیم.
ناتوانی اروپا در ایجاد کانال ویژه 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت سازوکار ویژه مالی افزود: اروپا باوجود تاریخ‌هایی که در زمینه ساز و کار ویژه مالی (SPV) مشخص کرده بودند، نتوانستند به سازوکار نهایی برسند. قاسمی ادامه داد: البته ما همچنان این موضوع را دنبال می‌کنیم و این مسئله در دستور کار است و امیدواریم که اروپایی‌ها بتوانند با تهیه این ساز و کاری از هویت خود دفاع کنند.
وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها نتواند در این برهه خاص به سازوکاری برسند باید منتظر فشارهای بیشتر اقتصادی آمریکا به اروپا باشیم.  سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رییس جمهوری به روسیه هم اظهار داشت: نشست‌های سه جانبه با ترکیب (ایران، ترکیه و روسیه)و همچنین (ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان) در پیش است و این نشست‌ها در دستور کار ریاست‌جمهوری است.
قاسمی با بیان این که اخبار مربوط به این سفرها از طریق دفتر ایشان اطلاع رسانی می‌شود، افزود: درباره کم و کیف و زمان انجام این سفرها زمانی که قطعی شوند اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره کانال مالی که از سوی سوئیس به منظور تامین کالاهای بشردوستانه راه اندازی شده است و این که آیا در این خصوص مشورتی با ایران شده است و راه اندازی این کانال می‌تواند پیوستن به اس پی وی را از دستور کار خارج کند، گفت: این دو به هم ارتباط ندارد ما از روزی که مذاکرات با اروپایی‌ها آغاز کردیم ساعت‌های متمادی روی این سازوکار کار کارشناسی شده است.
قاسمی با بیان این که در حوزه سیاست نمی‌توانید به هیچ امیدی ۱۰۰ درصدی داشته باشید، تصریح کرد: ما اهداف خود را به طرق مختلف دنبال می‌کنیم و ما هیچ وقت به اس پی وی دل نبستیم و سرنوشتمان را با آن گره نزدیم اگرچه اگر این سازوکار شکل بگیرد می‌تواند کار تاریخی و موثری باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما با بسیاری از کشورها برای مبادلات و کارهای تجاری به خصوص اقلام مشخص کار کرده‌ایم و مکانیسم‌هایی را برای آن تعریف کردیم که علاقه نداریم درباره این کشورها و تفاهمات علنی صحبت کنیم چرا که می‌دانیم معاندین و آمریکا به دنبال قطع این کانال‌ها و برخورد با منافع ایران در هر کجای جهان هستند.
در انتظار سفرای جدید
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات ظریف مبنی بر معرفی دو سفیر زن گفت: سیاست و دولت و وزیر امور خارجه استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت بانوان کشور در حوزه‌های مختلف است و وزارت امور خارجه هم در این حوزه با نگاه جدی و مثبت حرکت کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما تقریبا برای اکثر کشورهایی که سفرای مقیم در آنجا ماموریتشان به اتمام رسیده و به تهران باز می‌گردند اقدامات لازم را انجام داده ایم و معرفی این افراد هم در مسیر پروتکلی مرسوم قرار دارد.
قاسمی خاطرنشان کرد: بعد از پایان یافتن این مسیر پروتکلی با ذکر نام و محل ماموریت در این خصوص اطلاع رسانی می‌شود اما در این لیست حتما از بانوان محترم به عنوان سفرای جدید خواهیم داشت.
ارزیابی تهران از تغییرات در ریاض 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییرات در دولت عربستان و تغییر وزیر امور خارجه این کشور اظهار داشت: این تغییرات در عربستان جدید نیست و در گذشته هم چنین تغییراتی وجود داشته است.شاید حساسیت این تغییرات بعد از تحولات اخیر منطقه و مسائلی است که به عربستان مربوط می‌شود و این تغییرات وضعیت جدیدی را برای این کشور ایجاد کرده است. وی با بیان این که این تغییرات مسئله داخلی عربستان است و به آن ورود نخواهم کرد، اظهار داشت: امیدوارم وضعیت جدید در منطقه اعم از تحولاتی که در مورد یمن و یا سوریه رخ می‌دهد بتواند یک نگاه واقع بینانه و دقیق‌تری برای دولتمردان عربستان به ارمغان بیاورد و آنها بتوانند تحولات منطقه و حتی جمهوری اسلامی را با نگاه دقیق‌تری مدنظر قرار دهند و بدانند که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند کشور دیگری را حذف کند.
قاسمی خاطرنشان کرد: تحولات سوریه و یمن نشان می‌دهد که دیگران نمی‌توانند با ابزارهایی مثل استفاده از درآمدهای نفتی و یا سلاح‌های پیشرفته و جنگ سرنوشت یک کشور را تغییر دهند.
وی ابراز امیدواری کرد: واقع‌بینی در مجموعه کشورهای منطقه به خصوص عربستان ایجاد شود و بتواند فضای جدیدی در مسیر همزیستی مسالمت آمیز و همگرایی بیشتر در منطقه ایجاد کند.
بحث توریست‌های ایرانی در گرجستان
به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفرهای اتباع ایرانی به کشورهای خارجی و بد رفتاری که با برخی از اتباع ایرانی می‌شود، اظهار داشت: مردم می‌توانند به خیلی از کشورها سفر کنند و مشکلی هم نداشته باشند، چیزی که در این سوال ذهن را درگیر می‌کند اخباری است که اخیراً در گرجستان برای اتباع ایرانی وجود داشته که ما درباره آن موضع گیری کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: هیات کنسولی ایران هفته گذشته در گرجستان به طور مفصل با برخی مقامات این کشور صحبت کرد و مشکلاتی که زمینه‌ساز این برخوردهای ناهنجار نسبت به شهروندان بود،آسیب‌شناسی شد.
قاسمی با بیان این که در این زمینه مذاکرات با طرف گرجستانی ادامه دارد، گفت:به هموطنانی که قصد سفر به این کشور دارند توصیه می‌کنیم که با آگاهی و مدارک لازم به این کشور سفر کنند تا دچار مشکل نشوند و از رجوع به برخی آژانس‌های بی نام و نشان که با فریبکاری و وعده‌های غلط و اشتباه شهروندان را با مشکل مواجه می کنند خودداری کنند.
وی ابراز امیدواری کرد ساماندهی بیشتر و بهتری ایجاد، و اتفاقاتی که برای هموطنان رخ داده ،تکرار نشود.