با حذف کنکور، آموزش در روند اصلی قرارمی گیرد

در حال حاضر یک واقعیتی در جامعه ما وجود دارد و آن این است که اکثریت رشته‌ها‌ و دانشگاه‌ها‌ نیازی به کنکور ندارند و تنها نیاز به ثبت نام دارند به همین دلیل من فکر می‌کنم کار خوبی است که کنکور برای ۸۵ درصد از رشته‌ها و دانشگاه‌ها حذف شود؛ به نظر من این یک رویکرد درست است و باید از آن استقبال کرد چون کنکور زیان‌های بسیاری برای سیستم آموزشی ما به همراه دارد. اما دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌هایی هم در این رابطه وجود دارد. برای مثال چون جایگزین کنکور قرار است سوابق تحصیلی که برگرفته از
آزمون‌های سراسری کشوری است، باشد و چون نمره این آزمون‌ها‌ برای دانش آموزان سرنوشت‌ساز است، به نظر من باید نظارت خیلی بیشتری روی این آزمون‌ها‌ انجام شود.
در گذشته شاهد بودیم که در برخی از موارد سوالات بعضی از این آزمون‌ها‌ لو رفته بود؛ باید از این گونه اتفاق‌ها‌ جلوگیری به عمل بیاید و از همه مهمتر عدالت آموزشی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. به نظر من سیاست‌ها‌یی که آموزش و پرورش قرار است در این رابطه اتخاذ کند، باید با مسئله حذف کنکور هماهنگ باشد.



یعنی باعث شود تا همه دانش‌آموزان در تمامی مدارس سراسر کشور از یک آموزش کیفی برخوردار شوند که بتوانند در یک رقابت درست شرکت کنند و از پس آزمون‌ها‌ و امتحانات نهایی بر بیایند. در عین حال به دلیل محرومیت‌ها‌ حق دانش‌آموزی نیز ضایع نشود؛ ما در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم که دانش‌آموزان در سال‌های دبیرستان به مراکز یا مدارس غیر دولتی مراجعه می‌کردند و مجبور بودند هزینه‌ها‌ی گزافی را پرداخت کنند و در آخر نیز در یکی از دانشگاههایی که تنها نیاز به ثبت نام در یک رشته خاص داشت قبول می‌شدند! در حال حاضر می‌توان به این موضوع امیدوار بود که این دسته از دانش‌آموزان حداقل خیالشان راحت است، از طرف دیگر دانش‌آموزانی که میخواهند در رشته‌ها‌ و دانشگاه‌ها‌ی خاص ادامه تحصیل دهند نیز خیالشان راحت است که افراد کمتری در کنکور شرکت می‌کنند. به نظر من مزیت این ماجرا این است کسانی که می‌خواستند یک رشته قبول شوند که تنها نیاز به ثبت نام در دانشگاه دارد حالا هزینه‌های اضافی دیگری پرداخت نمی‌کنند و این موضوع سبب می‌شود تا اضطراب و استرس دانش‌آموزان کاهش پیدا کند و از طرف دیگر آموزش در روند اصلی خودش قرار بگیرد.