نوگرایی در نماز جمعه و ضرورت توسعه آن

ایجاد فضای جدید و نگاه به مسائل جامعه، مردم و نظام از انتظارات به حقی است که مردم به ویژه نسل جوان در محیط‌ها‌ی گوناگون و بطور خاص در فضاهای مجازی بارها و بارها به آن پرداخته و آن را به عنوان یک مطالبه اجتماعی مطرح نموده اند. تبلیغ دین و انجام کارهای فرهنگی مثل هر موضوع دیگر باید به ابزارها و روشهای نوین، جذاب و متناسب با نیازهای زمان مجهز شود. مساجد، هیات‌ها‌ی مذهبی، مجالس وعظ و سخنرانی و عزاداری به شدت نیازمند نوآوری هستند، نیازمند حضور روحانیون خوش‌فکر، نوآور، جوان و دردمند مردم دارند و باید بتوانند با جوانان ارتباط داشته باشند.
مدتهاست که نگاه‌ها‌ی موعظه گرای یک سویه خطابه ای و از موضع بالا جواب نمی‌دهد و عامل جذب نمی‌توانند باشند. آن هم در فضای پرآشوب و پرجذبه فضای مجازی که با انواع روشها و کلیپ‌ها‌ی تاثیرگذار با هدفهای درست یا نادرست طرح سوالات جدی و اساسی در حوزه مسائل دینی و اعتقادی از طرف نسل جوان انجام شده و بسیاری از آنها یا بی‌پاسخ مانده یا پاسخها نادرست و شبهه برانگیز است.
اقداماتی که اخیرا توسط بعضی از ائمه جمعه مثل امام جمعه محترم تبریز در نزدیک شدن، همراه و همدرد شدن با مردم انجام پذیرفته بازتاب بسیار مثبتی را بهمراه داشته یا بعضی گزارشهای حاکی از رفتارهای نوگرایانه ائمه جماعات یا طلاب جوان در گفتگو با نوجوانان یا قصه گویی برای کودکان یا فعالیت ساده و بی‌آلایش در کارهای تولیدی و خدماتی همراه با مردم بازخورد خوبی در جامعه داشته است.
حضور امام جمعه جوان تهران (حاج آقای حاج علی اکبری) با چهره‌ای گشاده و بدون تکلف و تشریفات و با عبور در میان مردم و گفتگو با آنان نشانگر این مهم است که مقام رهبری نیز به این مهم توجه دارند. البته قبل از این هم شایعه حضور روحانی متعادل و مردمگرا و متواضع حجت‌الاسلام ابوترابی را شاهد بودیم که با نگاه جدیدی که ایشان به مسائل اجتماعی و دینی دارند، در خطبه‌ها‌ی نماز جمعه ضمن پرداختن به مسائل اساسی و معضلات اخلاقی به ایجاد فضای همکاری، همدلی، وحدت و تفاهم در جامعه پرداخته اند که با خطبه‌ها‌یی که مرتب به تقابل و خط و نشان کشیهای داخلی و خارجی کلیشه ای و تکراری می‌پرداختند کاملا


متفاوت بود.
اما در نمازجمعه این هفته با حضور امام جمعه جوان یک اقدام مثبت دیگر در برداشتن فاصله‌ها‌ی فیزیکی بین مردم، مسئولین و صف اولی‌ها‌ رخ داد که انتظار می‌رود این اقدامات و این رویه جدید که با هدایت رهبری معظم آغاز شده است آغاز یک بازگشت همه جانبه نهاد روحانیت به سوی مردم، به سوی سادگی و بی‌آلایشی، به سوی زندگی ساده بی‌آلایش طلبگی و پرهیز از تجملات و تکلفات جدایی ساز باشد و این نهاد با پرهیز از وابستگی به نهاد دولت و حکومت به سوی دریای با صفای مردم سوق یابد. کمااینکه همه براین باوریم درگذشته که روحانیت شیعه بویژه در دوره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی قدرت بسیج مردمی در عرصه‌ها‌ی مختلف داشت و کلامشان در جامعه نافذ بود بدلیل همین ویژگی‌ها‌ بود. هم اکنون هم در بخشی از حوزه‌ها‌ و مناطق شاهد وجود روحانیونی هستیم که بدلیل رعایت این ملاحظات از موقعیت و مقبولیت مردمی خوبی برخوردار هستند و مردم صادقانه و صمیمانه به آنان احترام می‌گذارند.
امید که این تغییرات سرآغاز جوانگرایی و توجه به ارزشها و بازگشت به اصول اولیه انقلاب، رشد سرمایه اجتماعی و ارتقاء اعتقاد عمومی و نوشدن نظام و انقلاب در ایام چهل سالگی اش باشد.