برگزاری نمایشگاه قلمه در نگارخانه دانشجو دانشگاه تهران روایت درختانی هرگز نروییده از زبان هنرجویانِ شیشه‌گران

همدلی| گروه فرهنگ وهنر:نمایشگاه گروهی نقاشی هنرجویان استاد بهزاد شیشه گران، به عنوان نخستین پروژه هنرجویی-دانشجویی با محوریت نقش استاد در جمع آوری آثار، در نگارخانه دانشجو دانشگاه تهران برگزار شد؛ نگارخانه ای که اساسا رویکردی هنرجومحور با هدایت اساتید مطرح کشور و هدف معرفی هنرمندان جوان و همچنین آشنایی دانشجویان با آثار هنری دارد. نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «قلمه»، با موضوع درخت و با تکنیک‌های متنوع و نگاه‌های متفاوت به سوژه، برگزار شده است. آثار 9 هنرجو در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته که برای اولین بار به موضوع درخت پرداخته و بین 25 تا 50 جلسه سه ساعته برای اجرای این پروژه کار کرده اند.
دیدن تنوع کاری از نگاه کاملا مینیمال گرفته تا جزئی نگری هایی به سان نگارگری از تاش‌های رنگی روی بوم تا کولاژ و ترکیب مواد، چنان تنوعی را به نمایش گذاشته که در نگاه اول ،کمتر شما را به یاد کارهای اول هنرجویان یک استاد می‌اندازد. مهناز ابویی، هادی بابارحیمی، منیره بابایی، مارال تجربه کار، مهرنوش ستوده فومنی، گلنوش ستوده فومنی، الهام حسنی نژاد، آذین ولی زاده و لیلا هاشمی، هنرجویانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
درخت نمادی از زندگی و گذر عمر است
الهام حسنی نژاد فراهانی سال 1396 نمایشگاهی با موضوع پرتره و با راهنمایی‌های استاد بهزاد شیشه گران در فرهنگسرای ارسباران برگزار کرد. او با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه قلمه، درباره کارهایش می‌گوید: «احساس بسیار خوبی از این پرژه نمایشگاهی دارم زیرا در کنار بقیه دوستانم، نگاه خود را با موضوع درخت به تصویر کشیدم. من از زمان نوجوانی تا کنون نقاشی می‌کنم و نزد اساتیدم اسماعیل و بهزاد شیشه گران آموزش دیده ام. سبک من از لحاظ فرم به سورئال و از نظر تکنیک به امپرسیونیسم نزدیک است.»


حسنی نژاد اضافه می‌کند: «به زعم من درخت نمادی از زندگی و گذر عمر است که مرتب در چهار فصل حیات، پویا بوده و هر بار به شکلی خود را نشان می‌دهد. گذشت عمر آدمی را در وجود درخت می‌توان پیدا کرد.»
این هنرمند با نگاهی تطبیقی بر انسان و درخت، در ادامه توضیحاتش می‌گوید: «من نیز سعی کردم در نقاشی‌هایم آدمی را در چهار راه فصول خود نشان بدهم و درخت را آینه تمام قد گذر عمر دانستم، با این تفاوت که عمر انسان کوتاه است ولی عمر درخت اگر آفتی به آن نخورد و تبری آن را لمس نکند؛ بسیار طولانی است و قصه‌های بسیار برای آدم‌ها دارد.»
تمام درخت هایم را در موبایلم کشیدم
آذین ولی زاده یکی دیگر از هنرمندان این نمایشگاه، حدود ۲ سال است که هنرجوی بهزاد شیشه گران به شمار می‌رود. او درباره علاقهمندی اش به هنر می‌گوید: «همیشه به نقاشی علاقه داشتم و طراحی می‌کردم اما نقاشی و طراحی اصولی را نزد استاد شیشه گران یاد گرفتم و توانستم مسیر خودم را با کمک‌های بی دریغ استاد پیدا کنم. موضوع این نمایشگاه یعنی درخت، خیلی برایم جذاب بود.»
‎این هنرمند که تکنیک کارهایش اکریلیک روی بوم است، ادامه می‌دهد: «وقتی شروع به کار روی موضوع کردم، اوایل برایم سخت بود تا این‌که به توصیه استاد سعی کردم بیشتر به جزئیات درخت دقت کنم و در واقع از دید خودم درخت را ببینم، به کمک استاد روش خودم را پیدا کردم و از آن موقع هر چقدر گذشت بیشتر به درخت علاقه‌مند شدم. تمام درخت هایم را در موبایلم کشیدم و استاد بعد از دیدن‌شان تشویقم کرد که این مسیر را ادامه بدهم و بعد از اینکه طرحم نهایی شد، آن‌ها را روی بوم آوردم.»
دوست داشتم درخت هایم در فضایی خلوت و مینیمال باشند
گلنوش ستوده که او هم دو سال است در کلاس‌های استاد شیشه‌گران حضور دارد، درباره خودش می‌گوید: «قبلا کلاس‌های نقاشی متنوعی در زمان‌های کوتاه چند ماهه رفتم که هیچ کدام از نظر خودم موثر نبود و روحیات و سبکی که به آن علاقه داشتم مورد توجه قرار نمی گرفت، تا اینکه با استاد شیشه گران آشنا شدم و در مسیر دلخواه خودم قرار گرفتم. علاقه شخصی ام به سبک‌های مدرن و مینیمال در عکاسی و طراحی صنعتی بود که سعی کردم این نگاه را در نقاشی هایم نیز وارد کنم؛ البته شناختی که استاد روی روند و کارهای قبلی ام داشت بی تاثیر نبود تا بتوانم راه و روش خودم را پیدا کنم.»
او که تکنیک کارش ، مداد رنگی روی مقوا است، درباره کارهای این نمایشگاه اضافه می‌کند: «کارهایی که در این نمایشگاه به نمایش در آمده حاصل تلاش‌ها و تفکراتم در مسیری است که طی شد، دوست داشتم درخت هایم مدرن و ساده در فضایی خیلی خلوت، خالی و مینیمال باشند، بدون اضافه گویی، ظرافت و شکنندگی. برای من اهمیت زیادی داشت تا به عدم نمایش حضور درخت (نمایش کلی فضا در سایه‌های روی زمین) برسم.»
با لحظه لحظه‌های عمر هر درخت زیسته‌ام
مهرنوش ستوده فومنی، دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه، از کودکی علاقه‌مند به نقاشی و طراحی بوده و از روی میل شدیدی که به این هنر داشته معمولا در اوقات فراغت به نقاشی مشغول شده و در آن لحظات توانسته به آسانی از این دنیا خارج و وارد دنیای درونی اش شود. او نیز از دو سال پیش، به صورت جدی نزد استاد بهزاد شیشه گران، به یادگیری طراحی و نقاشی پرداخته و به گفته خود تاثیر ماندگار و به‌سزایی، از استادش گرفته است.مهرنوش ستوده فومنی که مجموعه کارهایش با ترکیب مواد و کلاژ کار شده، درباره کارهایش می‌گوید: «اگر چه طبیعت برای من همیشه نماد زندگی بوده است، با این وجود در طی به سرانجام رساندن این پروژه، گویی با لحظه لحظه‌های عمر هر درخت و در آغوش آسمان نیز زیسته ام.»
سعی کردم وارد جزئیات نشوم
منیره بابایی که چندین سال است نزد بهزاد شیشه گران کار می‌کند، نیز می‌گوید: «بیست سالی است که نقاشی می‌کنم، البته به طور متناوب نبوده و وقفه هایی یکی دو ساله داشته ام.» او در سه نمایشگاه گروهی شرکت داشته و چهار نمایشگاه انفرادی نیز برگزار کرده است. نقاشی‌های بابایی با اکریلیک کار شده و در آن‌ها سعی شده حس و حرکت را به وسیله خط و حجم و رنگ بیان کند.بابایی درباره نمایشگاه قلمه، می‌گوید: «وقتی قرار شد با استاد شیشه گران پروژه درخت را کار کنیم، اولین بار بود که به این موضوع می‌پرداختم و برایم آسان نبود چون بیشتر انتزاعی و اکسپرسیونیسم کار می‌کردم، البته کار رئال هم می‌کنم. به هر حال سعی کردم به طور کلی به موضوع نگاه کنم و وارد جزئیات نشوم. عکاسی از درخت‌های مختلف و طبیعت را انجام دادم و در نهایتا برداشت خودم را از عکاسی به تصویر کشیدم.»
قرار شد آثارمان به هیچ‌کس شبیه نباشد
و اما درخت از نگاه لیلا هاشمی با 4 نمایشگاه گروهی و دو نمایشگاه انفرادی در کارنامه هنری‌اش؛ او می‌گوید: «به پیشنهاد استاد شیشه‌گران این پروژه با تحقیق و مطالعه در ارتباط با موضوع درخت و دیدن آثار دیگران در ژانرهای مختلف هنری از قبیل نقاشی، گرافیک، عکاسی و ... آغاز شد. پروژه قلمه در ستایش درخت در کلاس مطرح و در این پروژه قرار بر این شد نقاشی هایم‌ان نه شباهتی به آثار استاد شیشه گران داشته باشند و نه شباهتی به کارهای هنرجویان دیگر. اکثر ما با موضوعات مختلف کار کرده بودیم ولی برای اولین بار بود که مشخصا به موضوع درخت می‌پرداختیم.» او درباره کارهایش اضافه می‌کند: «نقاشی‌های من با رویکردی انتزاعی پیش رفت. درختان من از دل کارهای انتزاعی ام به وجود آمدند و حس و حال درخت را به خود گرفتند. درختانی که با رنگ اکریلیک روی مقوا اجرا شدند و به تعبیر استاد مشهدی زاده حس قطرات باران را روی شیشه به بیننده منتقل می‌کنند. در این نمایشگاه 5 تابلو نقاشی ام را روی 5 تی شرت نیز چاپ کردم که این روش هم برایم تجربه دلچسبی بود.»
نمایشگاه نقاشی هنرجویان استاد بهزاد شیشه‌گران با عنوان «قلمه» شامل 56 اثر تا 20 دی همه روزه غیر از جمعه‌ها از ساعت 9 تا 17 دائر است و علاقه مندان می‌توانند برای دیدن آثار به نگارخانه دانشجو به نشانی خیابان 16 آذر، پایین تر از خیابان ادوارد براون، شماره 16، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران مراجعه کنند.
سایر اخبار این روزنامه