ماجرای دهشتناک پسرک سیرجانی و دختر تهرانی

اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن پسری جوان دختری نوجوان را به شکل وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. جزئیات این ماجرارا در آفتاب یزد بخوانید ضمن آنکه در گفت‌وگو با یک آسیب‌شناس به بررسی چرایی این حجم از خشونت پرداخته‌ایم

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: فضای مجازی خیلی وقت است که پر شده از کلیپ‌ها‌یی خشونت آمیز، کلیپ‌ها‌یی که در آن حیوان آزاری‌ها‌ی مختلف صورت می‌گیرد، کارتن خواب‌ها‌ را آتش می‌زنند یا برای هم رجز می‌خوانند و دعوا می‌کنند! روز گذشته نیز کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن پسری در سیرجان اقدام به ضرب و شتم یک دختر می‌کرد. کلیپی که باز نشر زیادی داشت و با واکنش‌ها‌ی بسیاری نیز همراه بود اما این همه ماجرا نیست! شاید خیلی‌ها‌ فکر کنند که فضای مجازی دلیل اصلی چنین رفتار‌ها‌ی خشونت آمیزی است اما کارشناسان بر این باورند که خشونت از دل جامعه به فضای مجازی منتقل می‌شود نه این که از فضای مجازی به جامعه منتقل شود! در واقع اگر امروز فضای مجازی وجود نداشت این جوان که خشونت در رفتار او بیداد می‌کند مسلما ابزار دیگری برای ابراز آن پیدا می‌کرد و تنها اتفاقی که می‌افتاد این بود که هیچ کس از حجم خشونت انباشته شده در این جوان آگاهی نمی‌یافت و چه بسا بعد‌ها‌ دست به کارهای خطرناک تری می‌زد و افراد بیشتری را قربانی خشم درونی خود می‌کرد!



> داستان از کجا شروع شد؟
یک کاربر اینستاگرام ساکن سیرجان کرمان در اقدامی غیراخلاقی دست به انتشار ویدئویی زنده یا به اصطلاح لایو در حساب کاربری شخصی خود می‌کند. در این فیلم دو پسر حاضر شروع به کتک زدن دختر در آن محل می‌کنند. بر اساس توضیحات و اظهارات حاضران در این فیلم، ماجرا از این قرار بود که فحش دادن این دختر در اینستاگرام به یکی از این پسرها و ...، سبب شده که پسر مذکور برای انتقام‌جویی، دختر را با نقشه قبلی و با طرح دوستی از تهران به سیرجان بکشاند و او را مورد ضرب‌و‌شتم شدید قرار دهد. همان طور که در این فیلم مشخص است، این اتفاق در خانه باغی در این شهر افتاده است. وقتی به سن عوامل این حادثه دقت می‌کنید متوجه عمق فاجعه می‌شوید! دختری که توسط پسر فریب خورده و به سیرجان رفته است تنها ۱۵ سال دارد! ضارب یا پسری که اقدام به فریب دختر کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار داده ۲۱ سال دارد و جالب است که بدانید دوست دیگر ضارب که اقدام به فیلمبرداری می‌کند تنها ۲۰ سال دارد! جالب اینجاست که هر دو پسر دانشجو و از سطح رفاه کامل اقتصادی برخوردارند بخصوص فرد ضارب که پدرش تاجر پسته است و مادر او هم کارمند است. این در حالی است که دختر از نعمت پدر محروم است!

> ضارب بازداشت شد!
خبر خوش آنکه عوامل منتشر کننده این فیلم در سیرجان توسط پلیس فتا شناسایی و بازداشت شدند. محسن نیکورز دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان با اشاره به اینکه در حال حاضر متهم اصلی (ضارب) با صدور قرار بازداشت از سوی معاون دادستان (قاضی ویژه رسیدگی به جرائم سایبری) روانه زندان شده است، اظهار داشت: «در این رابطه شخصی هم که اقدام به فیلمبرداری نموده بود شناسایی و به همراه ضارب اصلی دستگیر شده‌اند.»
این مقام قضایی عنوان کرد: «در پی رصد فضای مجازی توسط کارگروه رصد امور فضای سایبری در دادسرای سیرجان، کلیپی مشاهده شد که در آن پسری اقدام به حبس دختری در یک خانه باغ نموده و اقدام به ضرب و جرح و آزار و اذیت ایشان می‌نماید که متهم کلیپ ضبط شده را در STORY اینستاگرام خودش به اشتراک گذاشته است. بلافاصله با رئیس پلیس آگاهی شهرستان هماهنگی لازم انجام و متهم در مخفیگاهش شناسایی و ادله دیجیتالی وی نیز توقیف شد.»
پسر 21 ساله ای که امروز به عنوان ضارب روانه بازداشتگاه شده، یکی از همین جوانانی است که هر روز به دانشگاه می‌روند و این نوع برخورد گواه بر حجم عظیم خشونتی است که در جامعه وجود دارد. برای بررسی بیشتر این موضوع با جعفر بای، روانشناس و جامعه شناس به گفت و گو نشستیم.

> پالس‌ها‌ی منفی که دعوت به خشونت می‌کنند
جعفر بای می‌گوید:« انسان از بدو وجود تا بزرگسالی پیوسته پالس‌های از دعوت به خشونت در یافت می‌کند که از جمله آنها می‌توان به مواردی مثل نوع موسیقی که جوانها این روزها به آن روی آورده‌اند، برنامه‌ها‌ی تلویزیونی که معمولاً ترویج خشونت می‌کنند و یا عشق‌ها‌ی نافرجام را به تصویر می‌کشند، هوای آلوده، ترافیک و انواع و اقسام مواردی که باعث به وجود آمدن و یا بازتولید خشونت می‌شود یاد کرد! اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که خشونت مخصوصاً در بین نوجوانان و جوانان بازتولید می‌شود و این بازتولید از جامعه به فضای مجازی نیز منتقل می‌شود نه اینکه از فضای مجازی به جامعه منتقل شود!»

> خانواده نقش اساسی در باز تولید خشونت دارد
این کارشناس افزود:« در رابطه با این موضوع مشخص است فضای مجازی وسیله ناچیزی برای ابراز این حجم از خشونت بوده چرا که اگر فضای مجازی نیز وجود نداشت این اشخاص از وسایل دیگری برای ابراز خشونتشان استفاده می‌کردند! بنابراین سطح خشونت باید در جامعه کنترل شود و عوامل به وجود آورنده خشونت یا بازتولید آن باید به حداقل برسد. در حال حاضر در جامعه ما حتی کودکان هم از پالس‌ها‌ی خشونت آمیز بی‌بهره نیستند برای مثال ما هنوز نتوانستیم اسباب‌بازی‌ها را به نحوی ایجاد کنیم که کودکان را به طرف تفکر و تعلق سوق دهند بلکه همچنان اسباب بازی‌ها‌یی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد اسباب‌بازی‌های خشونت آمیز هستند؛ مثل تفنگ، شمشیر و یا عروسک‌ها‌یی که نماد یک شخصیت خشونت‌بار هستند با این اوصاف ما از کودکی، کودکانمان را دعوت به خشونت می‌کنیم و با استفاده از شخصیت‌ها‌ی خشن برای آن‌ها‌ الگو سازی می‌کنیم! علاوه بر همه اینها خانواده نقش اساسی در تولید و بازتولید خشونت دارد و بعد از آن می‌توان به مدرسه و آموزش و پرورش رسید.»

> مدرسه به مکانی برای ابراز خشونت
برخی معلمین تبدیل شده است
بای تصریح کرد: «وقتی خشونت در آموزش و پرورش و نهاد خانواده روز به روز بیشتر می‌شود و افراد یک خانواده هر روز مورد خشونت بیشتری از طرف خود خانواده قرار می‌گیرند؛ نتیجه این می‌شود که نوجوانان ما به صرف اینکه در این سن به شدت مورد غلیان احساسات قرار دارند دست به رفتارهای نابهنجاری مثل این رفتار می‌زنند! نوجوانی و جوانی سن بسیار خطرناکی است و خانواده‌ها‌ در این سنین باید بیش از هر زمان دیگر به فکر فرزندانشان باشند. وقتی که خانواده به رده سنی اهمیت نمی‌دهد و احساسات آنها را تحریک می‌کند در واقع به او این اجازه را می‌دهند که در مکان و زمان دیگری این خشونت را باز تولید کرده و به جامعه برگرداند! خانواده به عنوان یک نهاد مستقل و اساسی نقش اصلی را در روحیات خشونت آمیز و یا آرامش بخش در نوجوان و جوانان ایفا می‌کند؛ پس از آن هم باید در مورد مدرسه و آموزش و پرورش سخن گفت. در حالیکه این روزها می‌بینیم مدرسه به مکانی برای ابراز خشونت‌ها‌ی برخی معلمین تبدیل شده و این خشونت‌ها‌ مسلما در زمان و مکان دیگری توسط نوجوان باز تولید می‌شوند!»

> جوانان و نوجوانان
قربانی المان‌ها‌ی خشونت آمیز هستند
او افزود:«در حال حاضر در جامعه ما باید
فرهنگ سازی شود و این فرهنگ سازی باید از بطن خانواده شروع شود و نقش اساسی آن را
صدا و سیما ایفا می‌کند؛ صدا و سیما باید نحوه برخورد
با نوجوانان و جوانان در فضای واقعی و مجازی را به خانواده‌ها آموزش دهد و با این روال از بازنشر خشونت در جامعه جلوگیری کند. علاوه بر اینها در فضای مجازی نیز باید فرهنگ سازی صورت گیرد چراکه بازنشر این کلیپ‌ها‌ می‌توانند به بازتولید خشونت‌ها‌ منجر شود. در واقع نوجوانان دیگری که این کلیپ را مشاهده می‌کنند خشونتی در آن‌ها‌ شکل می‌گیرد که برای بازتولید آن زمان و مکان دیگری را انتخاب می‌کنند. به نظر من در درجه اول باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و در درجه دوم باید از المان‌ها‌یی که خشونت را در جامعه ترویج می‌دهند جلوگیری شود. این المان‌ها در جامعه ما بسیار زیاد است و مسلما سبب می‌شود که خشونت در جامعه واقعی حتی به فضای مجازی نیز منتقل شود. نوجوانان در واقع قربانیان این المان‌ها‌ی خشونت آمیزی هستند که افراد دیگر دانسته و یا نادانسته در جامعه ترویج کردند و امروز شاهدیم که با حجم زیادی از خشونت در جامعه مواجه هستیم. این خشونت در اشکال و ابعاد متفاوتی خودنمایی می‌کند. امروز به شکل کتک زدن یک دختر روز دیگر به شکل آزار و اذیت یک حیوان و روز
قبل تر به شکل آتش زدن کارتن خواب‌ها‌ را می‌بینیم و پر واضح است که بازتولید این خشونت از جامعه واقعی به فضای مجازی کشیده شده و این موضوع قابل انکار نیست.