5 کشته در حمله نیروهای امنیتی سعودی به منطقه شیعه نشین قطیف

منابع مطلع در شرق عربستان از حمله نظامیان سعودی به محلات مسکونی در دو منطقه در استان قطیف خبر دادند که در نتیجه آن پنج نفر از مردم جان باخته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، منابع مطلع در شرق عربستان اعلام کردند که روز دوشنبه نظامیان سعودی به محلات مسکونی در دو منطقه الجش و ام‌الحمام در استان قطیف حمله کردند.
قطیف یکی از استان‌های بزرگ منطقه الشرقیه (در شرق عربستان سعودی) است که غنی از ذخایر زیرزمینی مثل نفت و گاز است.
وبگاه خبری مرآه الجزیره به نقل از منابع محلی گزارش کرد که در حمله نیروهای امنیتی سعودی پنج نفر جان باختند و دو نفر نیز بازداشت شدند. این حادثه خونین در اولین روزها سال نو میلادی و در سالروز سوم اعدام شیخ نمر النمر رخ داد.


شیخ نمر باقر النمر از روحانیون شیعه و اهل شرق عربستان سعودی بود که بشدت از رویکرد و سیاست‌های دولت سعودی انتقاد می‌کرد و سرانجام به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تحریک به این امر، به اعدام محکوم شد و در سال 1395 حکم او اجرا شد.
به گفته منابع مطلع، نیروهای امنیتی سعودی مجهز و با پشتیبانی ادوات زرهی و نظامی تعدادی از منازل مسکونی را تخریب کردند یا آسیب زدند و سبب آتش‌سوزی در مزرعه واقع در میان دو منطقه الجش و ام‌الحمام شدند.
شاهدان به «مرآه الجزیره» گفتند که «نیروهای سعودی با سلاح نیمه‌سنگین به داخل محلات مسکونی پر از جمعیت شلیک کردند و نیروهای اطلاعات و ماموریت‌های ویژه به طور کور وارد منازل مسکونی شدند و بعد از چند ساعت منطقه هدف را ترک کردند. آنها از صبح زود منطقه را محاصره کرده بودند.
طبق این گزارش، منابع مسئول هیچ اظهارنظری رسمی در این خصوص نکرده‌اند درحالی که مردم از صبح زود شاهد شلیک گلوله و عملیات حمله به برخی منازل مسکونی بودند که این نوع اقدامات برای آنان تازگی ندارد.
برخی فعالان به این حادثه واکنش نشان داده‌اند و استفاده از زور علیه مردم در شرق عربستان را محکوم کرده‌اند. «فواد ابراهیم» معارض سیاسی که خارج از عربستان زندگی می‌کند و مقیم لندن است، در توییتی به این مسئله اشاره کرد و نوشت «پنج جوان شهید شدند و دو نفر در‌ام الحمام در استان قطیب به دست نیروهای ارّه [اشاره به محمد بن سلمان و قتل جمال قاشقچی] بازداشت شدند. مملکت تروریسم جز قتل و فساد به بار نمی‌آورد. حمله دیوانه‌وارشان مثل کسی است که می‌داند سرنوشتش در بوته آزمایش است و می‌خواهد ثابت کند که قدرت ختم [غائله] را دارد اما به اشتباه ورود می‌کند و آشوبی به پا می‌کند».
منطقه الشرقیه عربستان که به گفته اهالی آن و گزارش‌های خبری از مناطق محروم در عربستان است اما منطقه‌ای است که کل فروش نفت عربستان از آنجا تامین می‌شود، از سال 1390 شاهد اعتراض مردم جهت برآورده شدن مطالبات آنان برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی است. اما هر باره این اعتراض‌ها سرکوب شده و جوانان تحت تعقیب نیروهای اطلاعاتی و امنیتی سعودی قرار می‌گیرند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق بازرگانی ایران: اخبار خوشایندی از حذف دلار در مبادلات تهران و دهلی‌نو می‌رسد اخبار کوتاه وزیر اقتصاد: بسته «رونق سرمایه گذاری، افزایش تولید و مدیریت تورم» در دست تدوین است افشاگری حناچی از اوضاع نابسامان در شهرداری تهران ولخرجی در شهرداری ورشکسته تهران سناتور سندرز: آمریکا روز به روز به هرج و مرج نزدیکتر می‌شود رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس آمریکا: ترامپ مثل یک «ملوان مست» است طرح‌های جدید دولت فرانسه برای سرکوب «جلیقه‌زردها» 5 کشته در حمله نیروهای امنیتی سعودی به منطقه شیعه نشین قطیف معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: فولاد مبارکه علاوه بر قهرمانی صنعت، نقش قهرمان نوآوری را هم ایفا کند پاداش وفاداری امام خمینی: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است انتشار 2 فیلم «مستند بهتان» و «هاشمی زنده است» هم‌زمان در داخل و خارج معنادار است محمد هاشمی: گزارش علت فوت هاشمی دست رئیس‌جمهور است از منزل امام تا منزل هاشمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ کاری را بدون اجازه امام انجام نمی داد دکتر ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود همکاری می‌کنیم معاون اول رئیس جمهور در مراسم اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب: کارآفرینی نیاز مهم و ملی امروز و آینده کشور است سفر پنهانی رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی به امارات از صداقت هاشمی تا اشرافیت مخالفان سخنگوی اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی با ایران بزودی راه‌اندازی می‌شود وزیر اطلاعات: اسماعیل بخشی در دوران بازداشتش شکنجه نشده است امیر حاتمی در دیدار معاون وزیر دفاع سوریه: تا پیروزی کامل سوریه را همراهی خواهیم کرد