نمايندگان خواستار قرائت جوابيه به توهين‌ها

آرمان: در جلسه هفته گذشته صحن علنی، نماینده تندرو جریان اصولگرا در بخشی از نطق میان دستور خود درباره انتخابات سال 88 و حواشی پیرامون آن مطالبی درباره برخی افراد از جمله مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد که تماما سخنانش تهمت‌های ناروا به شخصیت‌ها بود. جواد کریمی‌قدوسی در این نطق اظهار داشت: «فتنه امنیتی در سال 88 با رمز شروع این فتنه تقلب در انتخابات بود. رهبری این فتنه و هدایت راهبردی آن به عهده هاشمی رفسنجانی بود و فرماندهی میدان بر عهده رئیس دولت اصلاحات و دو نفر از محصورین بوده است. لازم به ذکر است که با توجه به ماده ۷۴ آیین‌نامه داخلی مجلس «چنانچه به تشخیص هیأت رئیسه مجلس نماینده‌ای در سخنان خود در جلسه علنی به کسی نسبت ناروا داده یا هتک حرمت کند فرد مزبور می‌تواند در دفاع از خود به صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ بگوید.» پس از اظهارات این نماینده دلواپس بسیاری از سیاسیون و نمایندگان مجلس واکنش نشان دادند.
جوابیه قرائت شود
نماینده تبریز در جلسه علنی با اشاره به سخنان نماینده مذکور اظهار داشت: یکی از همکاران‌مان در پشت این تریبون اتهامات ناروایی متوجه مرحوم آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات، دو نفر از محصوران کرد که باید جوابیه‌های آنان در مجلس قرائت شود. شهاب‌الدین بی‌مقدار با گرامیداشت نام و یاد بزرگانی که در شکل‌گیری و پیروزی نظام جمهوری اسلامی نقشی تاثیرگذار داشتند، تصریح کرد: به روان پاک آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، منتظری، بهشتی، مطهری، قاضی طباطبایی و مدنی و همه بزرگانی که در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند، درود و سلام می‌فرستم. این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: در حالی به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم که انقلابی‌گری برخلاف چهار دهه گذشته جور دیگری نشان داده می‌شود. کوبیدن دیگران و شعارها، مرثیه‌ها و نوحه‌ها در جهت مخالفت با شعارِ معروف «وحدت» است که امام خمینی(ره) بر آن تاکید داشتند. حتی بر مرده هم رحم نمی‌شود؛ اخیرا عده‌ای نافهم شعار «مرگ بر» به هاشمی از دنیا رحلت کرده را سر دادند، ایشان به حق امیرکبیر زمان بود. او ادامه داد: یکی از همکاران‌مان در پشت این تریبون اتهامات ناروایی متوجه مرحوم آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات و دو نفر از محصورین کرد که باید جوابیه‌های آنان در مجلس قرائت شود. سالگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را به خانواده محترم و انقلابی‌های واقعی تسلیت می‌گویم و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواهانم. نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین با گرامیداشت 19دی سالروز قیام مردم قم، گفت: مردم تبریز در چهلم شهدای قیام قم در 29 بهمن 56 تخم پیروزی انقلاب اسلامی را کاشتند. خدا شهدای قم و تبریز را رحمت کند. ایران، آذربایجان و تبریز زنده باشد. بی‌مقدار با اشاره به سخنان آیت‌ا... شهید مطهری، گفت: ایشان که افتخار شاگردیش را داشتم می‌فرمایند: «معتقد بوده و هستم هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیر قابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام. اینها نمی‌دانند که انتقاد، اصلاح و رفع عیوب است، اگر عیوب دستگاهی مورد انتقاد قرار نگیرد امیدی به اصلاح در آن نیست و اگر اصلاح نشد مانند پیکر بیماری که بیماریش بهبود نمی‌یابد، از پا در خواهد آمد». همچنین این نماینده مجلس به مطرح کردن سوالی درباره تلگرام ادامه داد: ما چه می‌کنیم؟ تلگرام را فیلتر می‌کنیم، به فکر محدود کردن فضای مجازی و رسانه‌های جمعی هستیم هر چند که به دلیل پیشرفت سریع فنون، موفق نمی‌شویم. صداوسیما را انحصاری می‌کنیم، خودی و غیر خودی درست می‌کنیم و اخلاق جامعه را خراب می‌کنیم. نترسیم و همانطور که این دانشمند فقید گفتند اجازه دهیم مورد انتقاد قرار‌گیریم.
قرائت دفاعیه در مجلس


همچنین نایب رئیس مجلس در این جلسه علنی با اشاره به بخش‌هایی از نطق شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز، اظهار داشت: ایشان راجع به نطق یکی از نمایندگان که دو هفته قبل نسبت‌های سوئی به چند نفر از شخصیت‌های انقلاب و کشور داد، خواستار عکس‌العمل مجلس اسلامی شدند که تذکر ایشان، تذکر درستی است. علی مطهری سپس ماده ۷۴ آیین‌نامه را به این شرح قرائت کرد: در ماده ۷۴ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده «چنانچه به تشخیص هیات رئیسه مجلس نماینده‌ای در سخنان خود در جلسه علنی به کسی نسبت ناروا داده یا هتک حرمت کند فرد مزبور می‌تواند در دفاع از خود به صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ بگوید. پاسخ ارسالی در صورتی که بیش از دو برابر اصل مطلب اظهار شده نباشد و متضمن توهین و افترا نباشد در اولین فرصت در جلسه علنی مجلس قرائت می‌شود. او تاکید کرد: اگر افرادی که مورد اتهام واقع شده‌اند برای مجلس نامه و مطلبی بفرستند در هیات رئیسه بررسی می‌شود و در صورت تشخیص، در مجلس قرائت می‌شود و مسئول این کار هم آقای یوسف‌نژاد است. شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز در بخشی از نطق میان دستور امروز خود گفت: یکی از همکاران‌مان در پشت تریبون مجلس اتهامات ناروایی را متوجه مرحوم آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات و دو نفر از محصوران کرد که باید جوابیه‌های آنان در مجلس قرائت شود.