سنگ تمام روحانی برای هاشمی

هادی محمدی – رئیس جمهور با بیان این که پس از درگذشت مرحوم هاشمی هیچ روز سختی در دولت نیست که ما احساس نکنیم یک پناهگاه و حامی بزرگ را از دست داده ایم، تصریح کرد: هاشمی بعد از انتخابات 92 بسیار و بسیار نگران سرنوشت مذاکرات هسته ای بود و مرحله به مرحله آن را از من و وزیر خارجه و دیگران دنبال می کرد و وقتی برجام به ثمر رسید در اولین جلسه ای که خدمت ایشان رسیدم به من گفت «حالا که من فهمیدم کشور استقرار پیدا کرد و شما یک سایه جنگ را از سر کشور برداشتید راحت می میرم». رئیس دولت دوازدهم اعتدال در کشور را یادگار هاشمی دانست و اظهارکرد: اگر امروز بخواهیم در دوران انقلاب اسلامی مجسمه ای از اعتدال بسازیم تندیس هاشمی می تواند باشد زیرا همیشه با افراط و تفریط مخالف بود. اگرچه اصل اعتدال مال اسلام است اما در این دوران با شرایط فعلی هاشمی پدر تفکر اعتدال است. به گزارش خراسان حجت الاسلام والمسلمین  حسن روحانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت ا... هاشمی رفسنجانی که صبح روز پنج شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن بیش از 100 بار نام بردن مستقیم از مرحوم هاشمی با بیان این که هاشمی رفسنجانی بر گردن همه ما، انقلاب ایران ، عزت ایران و نواندیشی اسلامی حق بزرگی دارد، خاطرنشان کرد: نه شلاق ساواک و زندان های دوران ستم شاهی و حتی شلاق بر آبروی هاشمی هم نتوانست او را به زانو در آورد.
نظام اسلامی سربلند و ایران باشکوه، آرزوی هاشمی بود
روحانی تصریح کرد: امروز این جا جمع شدیم تا بگوییم هاشمی زنده است، فکر و صبر و مدارای هاشمی می ماند و آن چه آرزوی هاشمی بود یعنی نظام سربلند اسلامی و ایران با شکوه این هدف بلند را امت ما و ملت ما دنبال خواهد کرد . تا این هدف ادامه دارد هاشمی هست تا ایران هست هاشمی هست تا نظام اسلامی هست هاشمی هست . آخرین بار ملت ما هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کردند و تا خیابان انقلاب هست هاشمی هم هست.
انتخابات و بدرقه هاشمی؛ نشان هوشیاری ملت ایران


رئیس جمهور با اشاره به آخرین انتخاباتی که هاشمی شرکت کرد و رای زیاد استان تهران برای خبرگان و بدرقه باشکوه در کنار پیکر هاشمی ، خاطرنشان کرد : در این دو اتفاق هوشیاری ملت ایران بعد از آن همه تهمت های ناروا علیه هاشمی آشکار شد  و این دو صحنه به همه دشمنان و معاندان و سرکوبگران اعلام کرد با تهمت و دروغ نمی توان یک فرهیخته محبوب ملت را از صحنه دور کرد.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش به روابط خاص میان رهبر انقلاب و مرحوم هاشمی پرداخت و اظهار کرد: بعد از رحلت آقای هاشمی تا چند هفته که من خدمت مقام معظم رهبری طبق روال هفتگی می رسیدم ایشان با آه و افسوس و ناراحتی از مرگ غمبار هاشمی سخن می گفت و می گفت من شب و روز و تمام ساعات به فکر هاشمی هستم.
ماجرای عملیات کربلای 4
روحانی به اشاره به زمان جنگ و حضور صدها ساعته خود در کنار هاشمی ، افزود: درست است که در جنگ فرمانده کل قوا امام راحل بود اما هر وقت خدمت امام می رسیدم و از مسائل جنگ می گفتم تقریبا در همه موارد امام می پرسید این هایی که به من گفتی به آقای خامنه ای و آقای هاشمی گفته ای؟ اگر می گفتم نگفتم می فرمود همه این ها را به آن ها هم بگو و اگر می گفتم گفتم می فرمود بر اساس همان چیزی که می گویند عمل کن و کاملا بار جنگ بر دوش این دو عزیز بود. مرحوم آیت ا... هاشمی از ابتدا در جنگ نقش داشت اما از سال 62 به دستور امام و پیشنهاد رهبرانقلاب، هاشمی فرمانده جنگ شد.  او به معنای دقیق کلمه مدبر بود و کسی که مدبر است نتیجه کار را می بیند. روزهای سختی را در جنگ داشتیم. عملیات بدر را شاهد بودیم که بسیار سخت و پیچیده و الان می توانیم بگوییم ناموفق بود. ما عملیات کربلای 4 را داشتیم که عملیات مهم و سرنوشت سازی بود اما ناموفق شد. فرمان حمله کربلای 4 را خود آقای هاشمی صادر کرد و من در کنار ایشان بودم اما به هرحال میدان جنگ است و گاهی ما و گاهی دشمن پیروز می شد. اما هاشمی تصمیم گرفت و کربلای 4 ناموفق را با طراحی عملیات کربلای 5 به یک عملیات موفق تبدیل کرد.وی افزود:  روز بعد از رحلت امام یعنی 14 خرداد آن کسی که مجلس خبرگان را جمع کرد و توانست موضوع رهبری را تا غروب به سامان برساند هاشمی بود. هیچ کس تردید نباید بکند که اگر هاشمی در مجلس خبرگان 14 خرداد 68 حضور نداشت آن روز جلسه به یک نظر نهایی نمی رسید، چه شورایی چه راجع به فرد کار سختی بود. رئیس جمهور تاثیرگذاری هاشمی در انتخابات های ریاست جمهوری در دو دهه اخیر را متذکر شد و گفت: در انتخابات سال 76 شما می توانید نقش هاشمی را نادیده بگیرید؟ نقش هاشمی در انتخابات 92 استثنایی و اساسی بود. در 96 هم کسی که دو ماه قبل از رحلتش ساعت ها با من صحبت کرد و اشکالات من را رفع کرد و گفت وظیفه توست که سال آینده نامزد شوی هاشمی بود.
هاشمی بنیان گذار قدرت موشکی کشور است
روحانی خاطرنشان کرد: هاشمی بنیان گذار فناوری هسته ای بود  و اولین کسی که دستور داد اولین سانتریفیوژ وارد ایران شود او بود که مذاکراتش را با مقامات عالی پاکستان انجام داده بود. ما می گوییم موشک افتخار و وسیله دفاع است و حرف درستی است و به آن فخر می کنیم و ان شاءا... به زودی در هفته های آینده با موشک های ساخت خودمان دو ماهواره را به فضا خواهیم فرستاد  اما کسی که موشک در ایران ساخته چه کسی بوده است ؟ هاشمی بود . هاشمی برای طراحی و ساخت موشک اقدام کرد . این مال اوست اگر ما امروز قدرت دفاعی داریم از یادگارهای هاشمی است اگر فناوری نوین داریم از یادگارهای هاشمی است.رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من ندیدم در تاریخ انقلاب بعد از شهید بهشتی به کسی اندازه هاشمی ظلم کرده باشند. هر چه خواستند گفتند و او به خاطر ایران و اسلام و انقلاب خم به ابرو نیاورد. باید ما امروز هاشمی زمان خودمان باشیم.
 
   حاشیه های مراسم و تقدیر محسن هاشمی  از روحانی
*روحانی در حالی سخنران اصلی دومین مراسم سالگرد بود که سال گذشته در این مراسم حضور نداشت و باعث گلایه های خانواده آن مرحوم شده بود. اما روحانی در دومین مراسم 50دقیقه سخنرانی کرد و طی آن به جز مواردی که از ضمیر «او» استفاده می کرد 115 مرتبه از هاشمی نام برد.
*علاوه بر رئیس جمهور و خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی، معاون اول رئیس جمهور، وزیران ارشاد، ارتباطات، اطلاعات، آموزش و پرورش و اقتصاد، رئیس دفتر رئیس جمهور به همراه معاونان پارلمانی، زنان، امور استخدامی، اقتصادی و علم و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، شهردار تهران، آیت ا... امامی کاشانی، عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، علی مطهری نایب رئیس مجلس، سید حسن خمینی، رئیس بانک مرکزی، رئیس و اعضای شورای شهر تهران، سفرای کشورهای خارجی، برخی روحانیون اهل سنت، موبد زرتشتیان، اسقف اعظم ارامنه و تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا حضور داشتند.
*رئیس جمهور قبل از حضور در تریبون برای سخنرانی نزد عفت مرعشی همسر مرحوم هاشمی رفت وتسلیت گفت.
* مهدی هاشمی فرزند مرحوم هاشمی که دوره محکومیت خود را می گذراند با گرفتن مرخصی خود را به مراسم دومین سالگرد پدرش رسانده و در ورودی سالن خوش آمد می گفت. دراین باره احسان مازندرانی از چهره های رسانه ای نزدیک به خانواده آیت ا... هاشمی در توئیتر خود نوشت: وقتی روحانی داخل لابی سالن شد، با مهدی هاشمی مصافحه کرد و به مزاح گفت: «چرا زندان نیستی شما؟ » مهدی هم پاسخ داد: زنونابین!
*دختر و داماد  رئیس جمهور نیز در این مراسم در ردیف اول نشسته بودند این درحالی بود که محسن هاشمی در ردیف دوم و بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز به دلیل کمبود جا در ردیف های انتهایی سالن نشستند.
* ایرنا- محسن هاشمی فرزند آیت ا... هاشمی رفسنجانی در این مراسم گفت: از رئیس جمهور که برای سخنرانی تشریف آوردند و برای ایشان سنگ تمام گذاشتند تشکر می کنم. همچنین فاطمه هاشمی روز گذشته  در تماس تلفنی با رئیس جمهور از سخنان روحانی تشکر کرد.